Mint a legtöbb sikeres vállalkozás, a McDonald’s marketingje is az értékadásra épül.
Amíg te magad nem adsz értéket másoknak, addig ne várd, hogy kinyissák neked a pénztárcádat.
Kivételek, persze – mint minden esetben – itt is vannak. De ne a kivételekre építs, hanem a nagy többségre.
Egy egyszerű (még nem McDonald’s-os) példa:
Melyik barátodnak adsz szívesebben kölcsön 100.000 Ft-ot?
- Annak amelyikkel csak pár hetente beszélgettek egy jót egy kávé mellett, és mindig mindenki magának fizeti a fogyasztását?
- Vagy annak, amelyik néha meghív a kávéra, segített a költöztetésben, vigyázott a kutyádra míg te elvoltál nyarlani, és ő is adott már neked kölcsön egyszer mondjuk egy 20-ast?
Ez a példa nagyon is életszerű tud lenni.
Csak válaszold meg magadban a kérdést!
És máris megérted, hogy miért is van annyira szükség arra, hogy előbb adj, adj, adj, s csak aztán kérj.
Ha így teszel, sokkal könnyebb lesz az ügyfélszerzés.
Azért hoztam ezt a gondolatot felvezetésként, mert a következő marketing technikák, amiket a McDonald’s is alkalmaz, mind arra épülnek, hogy „adj valamilyen értéket a vásárlónak”, azaz az értékteremtésre.
No de mégis mivel teremt értéket a Meki? Mi a McDonald’s marketingje?
Lássuk hát a McDonald’s több évtizednyi sikerre visszanyúló értékteremtő marketing praktijáit!
Villámgyors étkezési lehetőség
A McDonald’s igazi sikerét a villámgyors étkezési lehetőségének köszönheti, ami ideális a rohanó, időszűkében lévő emberek számára. Ez a gyors szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a vásárlók rövid idő alatt ételhez jussanak, anélkül, hogy éhezniük kellene vagy időt kellene vesztegetniük a főzésre.
Széles választék
A McDonald’s már rég nem csak egy hamburgerező. Menüjében manapság már széles választékot kínál, hogy a különböző vásárlók igényeinek és ízlésének megfeleljen. Nem csak a hagyományos hamburger-kínálatot találjuk meg, hanem egészségesebb választékot is, mint wrapek, saláták, sütemények és fánkok, amelyekkel a cég igyekszik a különböző étrendi szokásokhoz és preferenciákhoz alkalmazkodni.
A folyamatos termékbővítés hozzátartozik a McDonald’s marketing stratégiájához.
Ugyanakkor használd körültekintőek a széles választék fegyverét, nehogy a visszájára süljön el a dolog, mint ahogy azt az alábbi lekváros kísérlet is mutatja.
Folyamatos megújulás
A McDonald’s marketingjének egyik sarokpillére, hogy folyamatosan újít és megújul annak érdekében, hogy megtartsa vásárlóinak érdeklődését. Hisz az emberek mindig az újat, az újdonságot keresik. Ezért a McDonald’s időről időre új termékekkel és szezonális specialitásokkal bővíti menüjét, hogy az étlap folyamatosan friss és izgalmas maradjon.
Vevőszolgálati értékelés
A McDonald’s bevezette a vevőszolgálati értékelési rendszerét, amelynek célja, hogy a legjobb kiszolgálást nyújtsa vásárlóinak. (Aztán ez persze nem biztos, hogy azonnal meg is tud valósulni. Minden esetre nekem eddig még nem volt okom panaszra.)
Ez az értékelő rendszer segíti a vezetőséget, hogy csak a legjobb embereket tartsák meg, azokat, akik a legnagyobb örömöt okozzák a vásárlóknak. Másrészt már alapból ösztönzti a pultnál álló munkatársakat arra, hogy a lehető legjobb formájukat hozzák, hisz pontosan tudják, hogy rögtön ezután elbírálás alá kerülnek.
Kuponok
A McDonald’s kuponokat is kínál, hogy a vásárlók még olcsóbban juthassanak hozzá kedvenc ételeikhez.
Ez nem csak az árérzékeny vásárlók számára vonzó, hanem azok számára is, akik szeretik az alkalmi ajánlatokat és a kedvezményeket.
Happy Meal
A McDonald’s a legkisebbekre is gondol, a Happy Meal menüvel és a játszósarkokkal. Ezek a gyerekek számára izgalmas, szórakoztató élményt biztosítanak, miközben a szülők nyugodtan étkezhetnek.
Értékteremtés dögivel
A McDonald’s marketing stratégiája a vásárlók értékes szolgáltatásokkal történő ellátására épül. Ha a cég elegendő értéket nyújt, a vásárlók maguktól fognak visszatérni, ami hosszú távú ügyfélkapcsolatot és a vásárlói lojalitást erősíti
A McDonald’s marketingje tehát nem csak az akciókban és ajándékba adott termékekben merül ki.
Mivel adhatsz MÉG értéket vásárlóidnak?
A következőkben pedig még további 6 olyan marketinges megoldást mutatok be neked, amelyeket már nem feltétlenül akalmaz a McDonald’s a marketingjében, de ezek is mind az értékadásról szólnak, növelik a potenciális vásárlóban a szimpátiát, és ezek révén több vásárlást eredményeznek a számodra. Lássuk hát ezeket.
Osztatlan figyelem
Hatalmas érték például önmagában a figyelem… az osztatlan figyelem. A mai világban különösen ki vagyunk éhezve a figyelemre. Legyél figyelmes vásárlóiddal, hallgasd meg kéréseit, panaszait, és azoknak megfelelően kezeld az adott helyzetet, fejleszd szolgáltatásaidat termékeidet.
Ingyenes házhoz szállítás
Érték lehet az ingyenes házhoz szállítás. Ha van két termék, és a tied egy picivel drágább, de ingyenesen házhoz szállítod a terméket, akkor biztosan téged fognak választani, mert még így is olcsóbban jön ki a vevő.Egyébként sokszor az utolsó szakaszban csúszik el a vásárlás, amikor a vevő szembesül a szállítási költséggel.
Gyakran feltett kérdések megválaszolása
Érték az, ha kihelyezed a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatosan feltett leggyakoribb kérdéseket. Másnál talán úgy kell kimazsolázni ezeket az információkat, és még úgy sem találja meg a vevő, vagy igazából kint sincs az oldalon. Te meg oda rakod az orra elé. Ezt a gesztust meg fogja hálálni.
Rugalmasság
Óriási érték az, ha például lehetőséget biztosítasz valakinek, hogy zárás után vegye át a terméket, ha nem tudja megoldani, hogy odaérjen nyitvatartási időben. Lehet, hogy neked fél vagy egy órával tovább bent kell maradnod. De cserébe tutira szereztél egy hűséges vevőt, mert egy ilyen gesztustól baromira le lesz kötelezve. És még a barátainak is elmeséli majd, hogy milyen jófej voltál.
Használati / összeszerelési útmutató
Érték az is, hogyha egy rendkívül jól áttekinthető használhati / összeszerelési útmutatót mellékelsz a terméked mellé. Legyen szó akár egy totál egyszerű dologról. Azokhoz főleg nem mellékel semmi ilyesmit. Legyél te az első, aki kitűnsz ezzel a tömegből.
Szívesen olvasnál még hasonlókról? Rendszeresen megjelenő hírleveleimben ilyen és egyéb, vállalkozással, online marketinggel, web-/landing oldal készítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat osztok meg. Ha szeretnéd kimaxolni a vállalkozásodban lévő potenciált, akkor iratkozz fel ezekre a hasznos levelekre!
Baráti hangvétel és hozzáállás
Óriási érték, ha igazán kedves és barátságos vagy a telefonban (vagy a munkatársad). A napokban vásároltam egy nem olcsó terméket. Előtte volt néhány telefonváltásom az eladóval. Szinte az első perctől olyan volt, mintha az egyik haverommal beszélgetnék. Ezt sose felejtem el, és csak ajánlani fogom őket mindenkinek. De hogy kikről is van szó, és mi a pontos történet… ezt rövidesen el fogom mesélni Instagram (és Facebook) szoriban, úgyhogy figyeld!
Alkalmazz, amennyit tudsz a fenti, értékteremtő fogások közül, és a várt siker egész biztos nem marad el.
Gondolkodj el, te milyen értéket tudsz adni a vállalkozásodban!
Ha megvan (vagy már most is rendelkezel néhánnyal) írd le hozzászólásban!
Érdekel egy jó kis vállalkozói közösség, ahol hozzád hasonló magyar kisvállalkozókkal kapcsolódhatsz? Ha igen, akkor gyere és csatlakozz a ProduktON! közösséghez Facebookon, hogy sose légy egyedül ezen a sokszor nem annyira könnyű vállalkozói úton!
Nem vagyok annyira profi, mint a McDonald’s marketing gárdája, de azért tudok egyet s mást az eladás, bizalomépítés és az emberek működéséről 🙂 Szóval ha úgy érzed, szükséged lenne külső, szakértői támogatásra, vállalkozásod felturbózásához, akkor vedd fel velem a kapcsolatot itt, és megbeszéljük a részleteket, hogy pontosan hogyan tudlak támogatni téged ebben!