Nemrég Horvátországban voltunk nyaralni a párommal. Én ilyenkor minduntalan figyelem azokat az eszközöket, praktikákat, ami megfog és marketing oldalról egyfajta tanulsága lehet.
A mostani cikkben 4 konkrét marketinges praktikát hoztam neked, melyeket a nyaraláson lestem el.
Ha jobban szeretned videós formában fogyasztani a tartalmakat, akkor itt találod videós formátumban azt, ami a cikkben is le van írva:
1. Marketing tanulság: Ne szégyeld megszólítani az embereket!
A legelső este történt az, hogy sétáltunk egy kis faluban és kerestük, hogy hol tudnánk vacsorázni. Az egyik hely előtt kicsit lelassítottunk, megálltunk kicsit nézelődni. Ezt egyből kihasználta a tőlünk pár méterre pincér és beinvitált minket az étterembe.
Méghozzá mesteri értékesítési fogásokat alkalmazva:
- Elkapta a megfelelő pillanatot. tehát pont azt, amikor szinte megálltunk az étterem előtt. Azaz még csak kellemetlenség sem volt számunkra miatta lassítani vagy megállni. Ez mondjuk elképzelhető, hogy épp szerencsés véletlen. Minden esetre, ha alkalom adódik rá, akkor ez a legjobb megoldás.
- Kedvesen invitált. Határozott volt, de cseppet sem nyomulós
- Offline CTA-t alkalmazott. “Gyertek, ez az asztal csak rátok vár!” – és kezével mutatta az irányt az asztal felé.
- Egyből hozott egy előnyt is, amiért itt érdemes ennünk, és nem máshol. “Nézzétek milyen szép itt a kilátás.” Meg kell mondjam, valóban kellemes volt a rálátás a faluba benyúló tengernyúlvánon elhelyezett szigeten lévő kivilágított pálmafára 🙂
Ezek után nehéz lett volna nemet mondani az invitálásra.
Így született ebből egy win-win szituáció. Mi elköltöttünk egy kellemes vacsorát kedves pincérek és egy csodás kilátás társaságában. Ők pedig plusz 2 fő vacsorájának bevételével gazdagodtak.
De ezt az egészet megspékelték aztán még a végén. Aminek a sztoriját és tanulságát a következő fejezetben olvashatod.
Mi ebből a marketing tanulság?
Azaz: ne szégyelld – akár újra és újra vásárlásra bíztatni a potenciális vásárlóidat.
Például a közösségi média posztjaidban, hírlevelekben.
És amikor pedig így teszel, érdemes – a pincérhez hasonlóan – egyből megmutatni az előnyöket, amelyekkel a portékád megvásárlása jár.
No de nézzük, mit lehetett tanulni még ugyanettől az étteremtől!
2. Marketing tanulság: Adj többet utólag!
Ez a sztori is még a kivilágított pálmafás étteremnél volt velünk.
Amikor befejeztük a vacsorát és kikértük a számlát, a pincét megkérdezte, hogy elfogadunk-e tőlük egy-egy füge likőrt?
Először nem értettük, hogy mi van. Mi?
– “Free liqueur?” (Ingyen likőr?)
– No, fig liqueur. (Nem, füge likőr.)
Oh, oké, jöhet. De most akkor csak füge lesz, vagy ingyen is? Ezt már nem tudtuk megvitatni, mert a pincér viharzott is vissza az épületbe.
Kíváncsian vártuk a számlát, hogy vajon rajta lesz-e az extra tétel. Ugyanis milyen az már, hogy mi már befejeztük az étkezést, biztosan nem rendelünk többet, azaz nem fogunk otthagyni már több pénzt, és ezt tudtukra is adtuk a számla kérésével, és akkor még mindez UTÁN kérdezik, hogy kérünk-e füge likőrt…
Ha mindez ingyen történik, az nagyon fura lett volna számunkra. Ugyanis nem ehhez a (pozitív) bánásmódhoz voltunk szokva, egyikünk sem.
Ezért gondoltuk, biztosan ki fogják még számlázni ezt is. Mert ez bizonyára egy upsell volt a részükről.
Éppen ezért kellemes meglepetés volt, amikor a számlán sehol sem szerepelt az extra tétel, mi azonban kézhez kaptuk a kellemes zamatú, idehaza nem túl elterjedt italt.
Mi ebből a marketing tanulság?
Mennyire király már az, hogy amikor te már távozásra készülsz, még adnak neked valami különlegességet teljesen ingyen, amire egyáltalán nem is számítasz?
Neked is érdemes lehet ilyen utólagos meglepetésekkel kényeztetned a vásárlóidat.
Azaz…
3. Marketing tanulság: Adj többet előre!
Egy másik étteremnél pedig a következő történt.
Az előző esetben csak kettecskén érkeztünk a párommal, ide azonban az egész csipet-csapat ment, ugyanis valójában egy akro jóga táborban voltunk egy kb. 12 fős társasággal.
Miután mindenkinek felvették a rendelését, rövid időn belül szokásosan hozták az italokat, majd nem sokkal azt követően pedig 2-2 szelet szendvicset mindenkinek.
Először pislogtunk egy kicsit, hogy ez meg micsoda, ilyet mi nem is kértünk. Főleg az első 1-2 tányérnál. Aztán mikor elkezdték ezeket a kis szendvicskéket mindenki elé lepakolni szép sorban, akkor már sejtettük, hogy ez amolyan ház ajándéka.
Egy oliva-krémes(?) – legalábbis a többiek erre tippeltek – és egy hagymás-paradicsomos pirítós, hogy még választékod is lehessen arra az esetre, ha valamelyik nem ízlene.
Persze, ha egyik sem ízlik, akkor így jártál 🙂
Ezek az előétel szendvicsek természetesen szintén nem voltak felszámolva.
Ez az előétel is egy baromi jóleső gesztus volt.
Mi ebből a marketing tanulság?
Tudod mi az igazán jó egy ilyenben? Az, hogy már a legelején megadod az egésznek a módját és hangulatát. Kapásból egy kis ajándékkal kedveskedsz a vásárlódnak. Innentől kezdve pedig még ha hibázol is esetleg, vagy nem 100%-ig elégedett a vevő, végeredményben még akkor is elégedettebb lesz.
Ha nem teszel semmi extrát előre, akkor 0-ról indulsz. És lehet, hogy magára a szolgáltatásodra ad mondjuk 8 pontot a vásárló. De volt valami az egész vásárlási, szolgáltatási folyamatban, ami nem tetszett neki, ezért kapsz -3 pontot. Azaz végeredményben 5 pontnál jársz nála.
Ezzel szemben, ha adsz egy kis apróságot az elején, akkor mondjuk már nem 0-ról, hanem helyből 2-ről vagy 4-ről indulsz, és ha a szolgáltatásodra továbbra is +8-3 pontot ad, akkor így viszont 7-9 pontos végeredménnyel zárhatsz az 5 helyett.
4. Marketing tanulság: A rugalmasság bevételt jelenthet
Egyik nap pizzázni szerettünk volna egy partmenti kis étteremben, de mire odaértünk már pont bezártak. Lakat a konyhán. Még egy szendvics sincs már, amit kiadnának…
Viszont volt még fagyijuk és egyikünk nagyon szeretett volna fagyizni… Mivel hogy borzasztó éhes volt. Legalább fagyival hadd csillapítsa az éhségét – gondolta ő.
Megkérdeztük hát az eladókat, hogy egy kis fagyit azért ugyan már kaphatnánk-e.
Mivel a fagyi már kész állapotában abszolút adott volt, ebbe még hajlandóan voltak belemenni, még akkor, ha alap esetben már zárva voltak.
Innentől kezdve viszont, hogy az egyikünknek lehetett, mi többiek is megkívántuk, és aztán majdnem mindenki kért. Szóval végül nem csak 1-2 gombóc fagyi árával lettek gazdagabbak, hanem tizenegykét gombócéval.
Tehát lényegében még az utolsó másodpercekben is szereztek plusz bevételt a büfének. Ha pedig ez esetleg többször is megtörténik, akkor az már jelentős összeget is eredményezhet ennek a kis partmenti étteremnek.
Mindezt pedig úgy, hogy nekik igazából nem jár különösebb többlet költséggel, többlet idővel.
Mi ebből a marketing tanulság?
Jó dolog, ha megvannak a saját szabályaid, vannak rendszereid, amelyeket betartasz. Ezek alapvetően segítik és fejlesztik a vállalkozásodat, védik az idődet.
Azonban…
Ugyanis ez némely esetben több előnnyel jár, mint hátránnyal.
Szívesen olvasnál még hasonlókról? Rendszeresen megjelenő hírleveleimben ilyen és egyéb, vállalkozással, online marketinggel, web-/landing oldal készítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat osztok meg. Ha szeretnéd kimaxolni a vállalkozásodban lévő potenciált, akkor iratkozz fel ezekre a hasznos levelekre!
Összegzés
Ezekkel a horvátországi marketinges tanulságokkal készültem most neked.
Javaslom, hogy te is járj nyitott szemmel az utazásaid és mindennapjaid során is, hiszen rengeteget tudsz tanulni másoktól.
Neked van hasonló élményed más vállalkozásoktól az életedből, amelytől tanulál? Oszd meg velünk hozzászólásban!
Vagy ha van kedved, csatlakozz a ProduktON! közösséghez, ahol hozzád hasonló magyar kisvállalkozókkal oszthatjátok meg egymás között tapasztalataitokat.
Ha pedig jó lenne, ha valaki rávilágítana a vállalkozásodban rejlő hasonló lehetőségekre, akkor vedd fel velem a kapcsolatot, és megbeszéljük személyesen, hogy pontosan miben és hogyan tudlak téged támogatni vállalkozásod fejlődése érdekében: