Mi mindent lehet tanulni egy egyszerű autós showműsorból? Kosárérték növelés, pozicionálás, esemény marketing… De ne szaladjunk annyira előre a sztoriban.
Minden a párommal és az ő autómániájával kezdődött…
Van ez a Monster Truck nevű esemény. Arról szól, hogy böhöm nagy dzsippekkel átmennek normál “halandó” autókon. (A szakavatottak kedvéért, tudom, nem dzsip, hanem big foot).
Párom szeretett volna elmenni, és invitált engem is.
Nekem alapvetően nem volt kedvem hozzá kedvem, mert nem érdekelnek az autók, ilyen formában pedig különösen nem.
De végül csak beadtam a derekam. Próbáltam a dolgok jobbik felét megfogni, és végül azzal győztem meg magam, hogy hátha lesz ott valami marketing érdekesség számomra. És így is lett ?
A képeken látható, hogy ez nem éppen az a luxus showműsor, nem a luxusimádó célcsoportnak. Elég egyszerűen volt megoldva minden.
Először nem is gondoltam volna, de közben rájöttem, ennek a műsornak a célközönsége a kb. 4-10 éves fiú gyermekek, illetve azok szülei.
Kint, a Savoya parki Auchan mögött zajlott az egész. Semmi különösebb berendezés, díszlet nem kellett hozzá. Csak néhány korlát a nézőtér elé, meg másik pár ponyva a nem fizető, kíváncsiskodó szemek előli takarásra. Meg persze természetesen az autók.
Kosárérték növelés
A műsor kb. 70-80 perces volt. Ezt alap esetben 3000 Ft-ért nézhetted meg, ez volt az állójegy. Az ülőjegy ez ezressel drágább volt, 4000 Ft, és ezért kaptál egy egyszerű, műanyag széket, meg az első-második sorból nézhetted végig a showműsort.
Vagyis mondhatni 0 forint ráfordítással értéket adtak a vásárlónak (én sem szívesen álltam volna végig, arra a bő egy órára meg teljesen jó volt az a szék), és fejenként 1000 Ft-tal megnövelték a kosárértéket.
Nem voltunk olyan hű de rengetegen, én olyan 3-400-ra saccolom a jelen légvő nézők számát. És ennek kb. a fele vásárolt ülőhelyet. Ezzel tehát önmagában kerestek rajta cca. +150-200.000 Ft-ot, csak azért, mert kiraktak néhány műanyag széket.
A bejárat mellett volt egy büfé, ott lehetett venni mindenfélét, popcornt, üdítőt, a gyerekeknek játék big foot autót, kaszkadőr maszkot, illetve az esemény hivatalos plakátját.
És ez a kis büfé volt az igazi aranybányája, az igazi kosásérték növelő motorja az eseménynek.
Egyrészt az előadás előtt, és a műsor 2/3-ánál lévő szünetben az egyik kaszkadőr mászkált a nézők között popcornt és játék autót árulva. Nem kellett ehhez extra emberre költeni. Jó volt ehhez az egyik kaszkadőr is, és még stílusos is ?
Másrészt volt egy pasas, a műsorvezető, aki folyamatosan tolta a menő dumát, ki éppen mit csinál, milyen mutatvány fog következni, bíztassuk (mi, a közönség) őket tapssal, stb. És persze, hogy fogyasszunk a büfébe, meg van ott autó, maszk, plakát.
Szuper kosásérték növelő technika, ha számodra kis befektetéssel ott helyben extra értéket, illetve lehetőséget tudsz adni a vásárlónak.
A popcornos pasastól egy-egy furduló alkalmával, ahogy én láttam talán kb. 100-an vehettek tőle popcornt, mert – néztem – fordulnia kellett egy párszor azzal a kis kosárral. Nem beszélve azokról, akikhez esetleg nem jutott oda, és elballagtak a büféig.
Egy popcorn 1000 Ft-ba került. Láthatod, hogy nem egy gigászi méret. Egy moziban 2-3x ennyit kapsz ugyanennyiért. De mégis… Ide jöttél, ott kínálták az orrod előtt, adta magát a hangulat. Megveszed, mert ott és akkor szükséged van rá.
Szerintem csak a popcornozással további kb. 150-200.000 Ft-ot kerestek, ha nem többet.
És akkor ez még nem minden! A pasas a kis autókat is árulta, elhúzta a mézes madzagot… azaz a 3000 Ft-os kiskocsikat a kisfiúk orra előtt, akik közül sokan kérték a szüleiket, hogy vegyenek nekik.
És akkor még ott volt kaszkadőr maszk is. Semmi extra, egy totál egyszerű maszk. Legalábbis így kivülről nekem annak tűnt. Mégis rengeteg gyerek mászkált a műsor végére benne. És 5000 Ft-ba került. Úgyhogy egész biztos itt is sikerült egy jóféle kosásérték növelést tenniük minimális többlet költséggel.
A plakátot pedig aztán alá lehetett írattatni a végén az összes kaszkadőrrel, ami egész biztos emelt az eladási áron. A plakátok 300 Ft-ba kerültek, de ezeknek a bekerülési költsége egész biztos nem volt több 20 Ft-nál, és szerintem a gyerekek döntő többsége élt is ezzel a lehetőséggel.
Invitálás a következő eseményre
Az egésznek a végén pedig a műsorvezető pasas megemlítette még a következő ilyen eseményt, hol, mikor lesz, invitálta az embereket, hogy aki lemaradt róla, itt még megnézheti. Én azt gondolom, hogy a jelen lévők közül nem sokan néznék meg még egyszer ugyanazt a műsort pár héten belül, de ha tetszett nekik, akkor biztosan mesélnek róla a barátoknak, és megemlítik, hogy egyébként most éppen ő is el tud menni egy ilyenre ekkor és ekkor ide és ide.
Pozicionálás
És végül, de egyáltalán nem utolsó sorban egy nagyon fontos tanulság a pozicionálásról:
Az előadás egy pontján a műsorvezető hatalmas sikoltásra kérte az embereket. Mindenkit! Megvolt, jó, volt egész hangos volt. Majd azt mondta: és akkor most csak a gyerekek! A következő sikítás majdnem 2x olyan hangosra sikerült, mint az előző. Mivel sokkal inkább megszólítva érezték magukat, ezért mindent beleadtak, és biztosan az is sikított, aki előzőleg nem.
Elvileg kb. fele annyi embernek a hangját hallottuk, mégis sokkal hangosabb volt. Tehát így több embert ért el a felszólítás.
Hát ennyit tesz az, ha mindenkire célzol, vagy ha csak egy szűkebb célcsoporta ?
A tanulság az egészből
Gondolkodj el te is, milyen apróságnak tűnő, de egyébként értéket adó plusz extrákkal tudnád növelni a kosárértékedet, hogyan tudsz több ember bevonzani a következő ilyen eseményre, és ami a legfontosabb: megfelelően pozicionálj!
Szívesen olvasnál még hasonlókról? Rendszeresen megjelenő hírleveleimben ilyen és egyéb, vállalkozással, online marketinggel, web-/landing oldal készítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat osztok meg. Ha szeretnéd kimaxolni a vállalkozásodban lévő potenciált, akkor iratkozz fel ezekre a hasznos levelekre!
Érdekel egy jó kis vállalkozói közösség, ahol hozzád hasonló magyar kisvállalkozókkal kapcsolódhatsz, beszélgethetsz ehhez hasonló vállalkozói témákról (vállalkozás, marketing, weboldal készítés) kérdezhetsz tőlük (és tőlem), tanulhatsz mások tapasztalataiból? Ha igen, akkor gyere és csatlakozz a ProduktON! közösséghez, hogy sose légy egyedül ezen a sokszor nem annyira könnyű vállalkozói úton!