Jönnek, nem vesznek, elmennek…
Jönnek, nem vesznek, elmennek…
A mai cikkben megmutatom mit kell tenned ahhoz, hogy a vásárlóid ne a fentiek szerint járjanak el. 10+1 titkos összetevőt adok neked, melyek segítségével egy igazi, vevőszerző holnapot építhetsz fel. Ha azt szeretnéd, hogy a weboldalad valóban eladjon, a lehető legtöbb vásárlást, bevételt tudd kihozni belőle, akkor olvass tovább.
Jobban szereted nézni, mint olvasni? Itt a videós verzió, és egy sort sem kell olvasnod 😉
1. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: logikus felépítés
Fontos, hogy a weboldalad megfelelő oldal- és menü struktúrával rendelkezzen. Mindezt azért, hogy amikor a látogató a weboldaladra érkezik, ne álljon egyből odébb azért mert nem találja amit szeretne. Ez webshopok esetén kiemelten fontos.
A menüpontok és almenüpontok ne számodra, hanem a látogatód számára logikusan legyen felépítve.
Gondold át, hogy vajon
- melyik almenüpontot melyik menüpont alatt keresné
- hogyan keresne rá egyes információkra
- hogyan tájékozódna
- milyen útvonalat járna be
Majd eszerint alakítsd ki az összes oldal és aloldal struktúráját.
A webes világban vannak bizonyos szabályok, melyek kialakultak az évek során, és melyek néha-néha változnak kicsit. Ilyen például a menü elhelyezkedése:
- a 2000-es években a bal oldali menü volt a jellemző, manapság viszont ez átalakult, most már a felső sávban helyezkedik el, mindenki ott keresi
- a kapcsolat menüpont jellemzően az utolsó menüpont szokott lenni, vagy pedig a láblécben van elhelyezve
- a keresődoboz általában jobb felül található
Fontos, hogy a kreativitásodat ne itt éld ki, ne próbáld meg megújítani, felülírni ezeket a szabályokat. Ezen elemeknek megvan a pontos helye, amit az emberek már megszoktak. Ha a keresésükkel plusz munkát adsz a látogatódnak, az plusz teher számukra, és hamar le fognak lépni a weboldaladról.
2. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: sebesség
Mobilon pedig mindez kiemelt jelentőséggel bír.
Már számítógép előtt ülve sem vagyunk túl türelmesek, és néhány másodprecnél tovább nem várunk, mobilon viszont még ennél is türelmetlenebbek vagyunk. Ha 1-2 másodperc alatt nem töltődik be a honlap, akkor máris továbbállunk.
Ehhez két eszközt tudok neked javasolni:
GTmetrix
A GTmetrixnek van fizetős és ingyenes verziója, de az ingyenes is teljesen elég lesz a számodra. Ha beírod az url-edet, akkor nagyon sok hasznos feladatot fog neked kiírni, hogy mit és hogyan javíts. Angol nyelvű és sokszor erősen technikai dolgokat szokott tanácsolni, szóval lehet, hogy szükséged lesz egy webesre, viszont kiindulásnak teljesen jó. Célszerű egy 80-90%-os eredményt elérni itt.
Google PageSpeed Insight
A Google PageSpeed Insights szintén mutat neked asztali eredményeket is, viszont át tudsz váltani mobilos verzióra is (ez a GTMetrixnél csak a fizetős verzióban van). WordPress és hasonló jellegű weboldalak esetében 50-60% az, amit minimum el kellene érni ahhoz, hogy tűrhető kategóriába sorolhasd a weboldalad betöltési sebesség szempontjából.
WordPress weboldalhoz bővítményeket tudok neked ajánlani. Ezek sebesség optimalizáló bővítmények, melyekkel már akkor is rengeteget segítesz a weboldalad sebességén, ha csak felrakod őket. Képzett szakember pedig rendesen be tudja neked állítani, hogy a lehető legtöbbet tudd kihozni a weboldalból.
Ennek is van ingyenes verziója, ami szintén nagyon sokat tud segíteni. A pro verzió természetesen még többet.
Ez is ingyenes sebesség optimalizáló bővítmény.
Ez csak fizetős verzióban érhető el.
A fentebb felsoroltak remekül fel tudják turbózni a weboldalad sebességét, és te is be tudod őket állítani komolyabb technikai tudás nélkül.
3. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: webdesign
Erről pont az előző cikkemben írtam részletesen, melyet IDE kattintva tudsz elolvasni.
A legfontosabbakat viszont megosztom veled itt is még egyszer:
- legyél minimalista
- használj kevés, 2-3 színt
- maximum 2-3 betűtípust használj, általában 2 bőven elegendő
- tagold a weboldalt
- használj rövid címeket (az alcímek még jobban megkönnyítik a feldolgozást)
- a kenyér szöveg (folyó szöveg) ne legyen hosszú, maximum 5-7 mondat, és azt is tagold további bekezdésekre
- használj jó minőségű képeket, illusztrációkat és ikonokat
- olyan képeket és ikonokat használj, melyekkel kifejezed azt, amiről a hozzá tartozó szöveg szól
4. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: kiváló szöveg
Legyél laza, közvetlen
A szövegezés ne legyen túlságosan hivatalos, inkább közvetlen. Nyilván ha a célközönséged nagyon komoly hangvételt követel meg, akkor ez a kivétel erősíti a szabályt kategóriába tartozik és lehet nyugodtan komolyabb.
Minden egyéb esetben legyél közvetlen, laza. Érdemes többes szám második személy helyett E/2-ben beszélni. Mivel amikor a látogató ott ül a képernyő túloldalán, akkor valószínűleg egyedül van. Tehát csakis őneki kommunikálj, így sokkal jobban megszólítva érzi magát. Olyan érzése lesz, mintha kifejezetten neki szólnál.
Legyen egyszerű a szöveg
Ha feltétlenül muszáj szakkifejezéseket használnod, akkor magyarázd meg őket. Olyan nyelven beszélj, amit megértenek a vásárlók.
Tagold a szöveget
Rövid (max 8-10 szavas) címeket és rövid (max 5-7 mondatos) blokkokat használj. Egy bekezdés pedig maximum 1-2 mondat legyen. Ha van egy viszonylag hosszabb szöveged, akkor ott érdemes egy-egy szót, kifejezést kiemelni.
5. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: gombok, CTA-k
Másnéven a cselekvésre történő felszólítások.
Fontos, hogy ezek első és második ránézésre is legyen egyértelműek. De mit is értek ezalatt?
Első ránézésre
Legyen egyértelmű, hogy ez egy gomb.
Tehát ha rákattintasz, akkor történni fog valami. Szóval fontos, hogy kitűnjön, kirívó legyen a weboldal többi részéből. Ehhez jellemzően egy olyan színt kell alkalmazni háttérszínnek, ami ugyan beleillik a webdesign-ba, a cég arculatába, viszont eléggé kitűnik a többi színből. Használhatsz nagyobb betűméretet, esetleg más betűtípust, széjjelebb húzhatod a betűket, vagy akár rakhatsz rá valamit animációt is.
Második ránézésre
Legyen egyértelmű a szövegezés.
Minél pontosabban fogalmazza meg, hogy mit szeretnél a látogatótól, mi fog történni azután, hogy rákattintott.
Például:
Ahelyett, hogy „Kérem” vagy „Kérem a listát”, legyen az, hogy „Kérem a 48 pontos karcsúsító listát”, sőt a gomb alá még írhatsz valami hasonló kiegészítő szöveget is: „Azért, hogy 1 hónap múlva a párom is megdícsérjen.”, ezáltal bemutathatod, hogy milyen előnyökkel jár az, ha valaki rákattint a gombra.
Ezután nyilván meg kell vásárolnia a termékedet, és tovább kell mennie a következő lépésre, de érdemes egy ilyen mikro konverzióban gondolkodni, hogy ha rányom erre a gombra, akkor már tett egy lépést azért, hogy a vásárlóddá váljon.
6. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: bizalom építő elemek
Ha jól csinálod, jól van felépítve a weboldalad, akkor jó esetben a látogató végig olvassa az egészt, vagy nagyon nagy részét. Viszont hiába dicséred agyon magadat és a termékedet/szolgáltatásodat, ha ő nem bízik benned eléggé, mert nem ismer téged.
Bizalomépítő elemekkel tudod ezt kiküszöbölni, és elérni, hogy igenis bízzon benned és higyje el, hogy te jót akarsz neki.
Mutatkozz be
Azért, hogy a potenciális vevő tudja, hogy ki áll az egész mögött, kinek fogja odaadni a pénzét.
Mondd el
- ki vagy
- miért, mikor kezdted el
- mi a küldetésed
- mi hajt téged
Ezekkel mind-mind szimpátiát tudsz ébreszteni benne. Pláne, ha megmutatod, hogy elsősorban nem a pénzért csinálod. Vállalkozóként a többségünk nem a pénz miatt kezd el vállalkozni, hanem mert van egy álma, küldetése amit szeretne beteljesíteni. Nyilván az is tök jó, hogy ezért még pénzt is kapunk, viszont elsősorban az a jó ha nem a pénz hajt bennünket. Ezeket kommunikáld kifelé is mindenképp.
Fotó
Érdemes beraknod egy fotót magadról, ha pedig többen vagytok, akkor mindenkiről egy-egy fotót vagy csapatfotót.
Hitelességi számadatok
Például:
- 68 elégedett elégedett ügyfél
- 98% ügyfélelégedettségi arány
- 88 konzultáció
- 127 eladott konkrét termék
Erről egyébként nemrég írtam egy instagram posztot, néhány konkrét példával. Ha szeretnél inspirálódni, akkor csekkold.
Ügyfélvélemények (testimonial)
Ez akkor a legjobb, ha névvel és fotóval rakod ki. Ha ez esetleg nem sikerül, mert nem járul hozzá az illető, hogy a nevét/fotóját kirakd, akkor természetesen ne tedd. Ezek nélkül is jobb, mint a semmi.
Ilyenkor érdemes lehet akár egy ajándékot is felajánlani a vásárlóknak a videós véleményért cserébe.
Az sem rossz, ha van egy-két olyan vélemény, mely alapvetően pozitív, de van benne egy kis negatívum is. Ez csak még hitelesebbé tesznek majd. Ha felmered vállalni, hogy nem vagy tökéletes, azzal egyrészt őszinte leszel a potenciális vásárlód szemében, másrészt mindenki tudja, hogy nem lehet mindig minden tökéletes mindenki számára. Ha valaki csak a szépet és jót mutatja, akkor az sántít. Ha te fel mered vállalni, hogy van egy-két hiba a rendszerben, de igyekszel javítani rajtuk, és a vélemények többsége egyébként pozitív, akkor sokkal hitelesebb leszel.
Ha eddig még nem tetted, akkor itt és most kezdd el gyűjteni ezeket az ügyfélvéleményeket. Nem fogod megbánni, hidd el!
Ügyfelek logói
A legjobb az, ha neves ügyfelek logóit tudod kirakni. Ha perpillanat még nincsenek ilyenek, akkor az sem probléma. Már önmagában az, hogy ott vannak a logók, bizalmat építenek.
Díjak, elismerések, PR megjelenések
Tv-ben, rádióban, bármilyen sajtóban is jelentél meg, tüntesd fel a weboldaladon!
Közös fotó más szakértőkkel
Azt is érdemes dokumentálnod, ahogy folyamatosan tanulsz és fejleszted magad. Legyen akár ez egy közös fotó egy másik szakértővel, vagy egy fotó arról, hogy milyen tanfolyamon vettél részt, biztosan pozitívan fog hatni.
7. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: minden aloldalnak legyen konkrét célja
Ez talán kicsit landing oldalasan hangzik, hiszen ezek azok ahol az oldal minden egyes eleme egy nagyon konkrét célt szolgál.
Nyilván egy teljes weboldalnál ez nem annyira megvalósítható, mivel célszerű, ha van egy menüsor és lábléc minden aloldalon, a blogcikkeknél jó ha van egy oldalsáv, ahol a csalidat, facebook oldaladat, további cikkeket tudsz promotálni.
Ezen túlmenően viszont, a weboldal többi részén ajánlatos egy irányt követni. Tehát meghatározni, hogy annak az egy aloldanak mi a célja, és az egész oldalt ez alapján felépíteni.
8. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: analitika
Enélkül nem fogod tudni megmondani, hogy hol a hiba, hol tudsz fejleszteni. A minimum követelmény, hogy legyen bekötve a Google Analytics, a Google Search Console és a Facebook Pixel.
Facebook Pixel
Persze, ha te soha nem fogsz Facebookon hirdetni, akkor soha nem lesz szükséged Facebook Pixelre, de azért úgy gondolom, hogy a vállalkozások többsége hirdet Facebookon, szóval érdemes lehet bekötnöd a weboldaladba.
Google Analytics
Innen olyan adatokat tudsz kiszűrni, hogy
- melyik oldalt hányan látogatták
- mennyi ideig voltak az adott oldalon
- honnan érkeztek a látogatók
- hova mentek tovább a weboldaladon belül
- milyen országokból/városokból van a legtöbb látogató
- milyen böngészőt használnak
- milyen eszközt használnak
Ezen adatok alapján rengeteget tudsz fejlődni/fejleszteni, de csak akkor látod őket, ha be van kötve. Ehhez mindössze egy kódot kell elhelyezni a weboldal kódjában. Nem bonyolult eljárás, de ha nem tereped az ilyesmi, akkor érdemes egy webest megkérni.
Google Search Console
Ha keresőoptimalizálásban gondolkodsz, akkor ez kötelező!
Ezeken felül célszerű még egy hőtérképes szoftvert is bekötnöd, például a HotJar, Smart Look vagy a CrazyEgg. Segítségükkel tök pontosan meg tudod mondani, hogy mit csinálnak a látogatóid. A hőtérképek azt mutatják meg, hogy meddig görgetnek le a látogatók, mik azok az elemek amiket sokan néznek. Sőt, konkrét videókat tudsz nézni arról, hogy mit csináltak a weboldaladon. Mindenképp javaslom ennek is a bekötését, már az ingyenes verziókból is rengeteg infót tudsz kinyerni.
9. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: látogató terelés
Hiába tökéletes minden a honlapodon, ha a kutya se nézi, akkor a kutya se fog vásárolni.
Éppen ezért kell, hogy folyamatosan ösztönözd az embereket arra, hogy eljussanak a weboldaladra. Maguktól ezt nem fogják megtenni, mindenképp terelned kell őket.
Erre több lehetőséged van, lássuk őket:
Keresőoptimalizálás
Egyrészt lehet ezt SEO-val. Ennek az a lényege, hogy adott kulcsszavakra, kifejezésekre minél előrébb helyezkedj el a Google-ban. Így ha valaki rákeres egy adott problémára, a te weboldalad fog felugrani neki. Csinálhatod te magad is, ebben az esetben ingyenes, viszont rengeteg idődet fogja elvenni, vagy pedig fizethetsz is érte profiknak. Azt mindenképp érdemes tudni, hogy ez közép-hosszú távon térül meg. Hosszabb távon fogja az eredményeket is hozni. Ha az első oldalon ott vagy, az már nagyon nagy szó, hiszen a második oldalra nagyon kevesen jutnak el. Kb 3-6 hónapos távlatban láthatóak az eredmények.
Facebook és Google Ads hirdetések
Ezek fizetett hirdetések, ahol egyrészt fizetned kell a Facebook-nak és a Google-nek, másrészt (ha csak te nem értesz hozzá) pedig egy ügynökségnek aki ezt menedzseli. Az ilyen hirdetések azonnali megtérülést tudnak hozni, cserébe minden egyes alkalommal, kampánnyal újra és újra ki kell fizetned ezeket az összegeket.
Ha abszolút semmit nem szeretnél költeni rá, akkor organikus posztokkal is tudsz forgalmat hozni a weboldaladra, ehhez viszont rengeteg-rengeteg posztra van szükséged, ami rengeteg időt emészt fel. Ha éppen most indulsz, nincs ügyfeled, rengeteg a szabadidőd, de nincs pénzed hirdetni, akkor ezt ajánlom számodra, más esetekben nem igazán.
10. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: apró elköteleződés
Ne csak az legyen, hogy a honlapodon vásárolni lehet és kész. Legyen valami picike elköteleződési lehetőség, mint mondjuk egy hírlevél feliratkozás. Akár önmagában, csalin keresztül, vagy ajánld fel, hogy kövessenek be különböző social media platformokon.
Szívesen olvasnál még hasonlókról? Rendszeresen megjelenő hírleveleimben ilyen és egyéb, vállalkozással, online marketinggel, web-/landing oldal készítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat osztok meg. Ha szeretnéd kimaxolni a vállalkozásodban lévő potenciált, akkor iratkozz fel ezekre a hasznos levelekre!
+1. titkos összetevő a vevőszerző honlaphoz: csípd el távozáskor
Ha nem sikerült meggyőznöd semmiről, még egy pici elköteleződést sem tudtál elérni a látogatónál, akkor az utolsó mentsvárad az az, hogy elcsíped távozáskor.
Ami annyit tesz, hogy amikor el szeretné hagyni a weboldaladat, akkor megjelenik egy felugró ablak egyetlen kérdéssel, amely valahogy így szólhat:
„Nem találtad meg amit kerestél? Mit tehetek érted? Mi hiányzik?”
„Ó, távozni készülsz. Tehetek valamit érted?”
A lényeg, hogy valami hasonló kérdést tegyél fel, amivel megtudakolhatod, hogy miért nem csinált semmit az oldalon, és mit tudsz tenni annak érdekében, hogy ez a jövőben ne forduljon elő.
(A popup-ok sikeres használatáról ide kattintva olvashatsz bővebben.)
Összegzés
Javaslom, hogy ellenőrizd le a weboldaladat, hogy mennyire felel meg ezekenek a kritériumoknak, és ha valahol van egy kis hiányosság, akkor ülj le és pótold be!
A végére is értünk a kis listánknak, mely segítségével közelebb kerülhetsz egy igazán király vevőszerző honlaphoz.
Ez a 10+1 pont egy kis szelete volt a nagy egésznek, sok egyéb dolognak teljesülnie kell ahhoz, hogy minden flottul menjen. Egy konkrét marketing folyamatnak kell a háttérben húzódnia, ahhoz, hogy valóban vásárlókat tudj szerezni a weboldaladdal.
Ebbe a cikkbe csak ennyi fért bele. Ha jól jönne neked egy külső támogatás vagy stratégiai tervezés, hogy lásd mit is tudnál kihozni a honlapodból, és hogyan is tudnál nekiállni, akkor vedd fel velem a kapcsolatot itt! 👇
Sikeres és produktív vállalkozást kívánok neked! 🙂