Hogyan kommunikálj a közösségi médián és azon túl?

Szerző: | 2020. 10. 17. | Tartalommarketing

Hogyan kommunikálj a közösségi médián és azon túl?

Szerző: | 2020. 10. 17. | Tartalommarketing

Tapasztalom, hogy sokszor jelent nehézséget a vállalkozóknak, hogy miről és hogy hogyan kommunikáljanak a közösségi médián, milyen blog cikket írjanak.

Ebben a blog cikkben összeszedtem neked a 8 legfontosabb tanácsot, hogy hogyan kommunikálj, és konkrét poszt ötleteket is fogsz kapni.

Vágjunk is bele!

Hogyha inkább videós formában szeretnéd látni a cikket, akkor itt van hozzá a videó:

Hogyan kommunikálj a közösségi médián vagy akár egy blogfelületen, illetve azon túl. Tehát akár személyesen, akár online, akár offline, akár sajtóban, szórólapokon. Bár ezek a tanácsok elsősorban csak a közösségi médiára (illetve blog cikkekre) fognak vonatkozni, de offline esetben is használhatóak.

Beszélj olyan témákról, amik érdeklik a célközönségedet!

Próbálj meg olyan dolgokról beszélni, ami érdekli a célközönségedet.

Hogyan tudhatod meg, hogy mi érdekli a célközönséget?

  • Nézd, hogy mik azok a korábbi posztok vagy blog cikkek, amik magasabb népszerűségnek örvendenek!
    Amelyeknél több a hozzászólás, több a reakció (és nem feltétlenül csak a like, hiszen a szívecskék, mosolygós, sírós jelek is azt jelzik, hogy ez érdekli a követőidet).
    (Bónusz tipp: A hozzászólásokra még nagyobb figyelmet fordíts, mint sim a lájkokra. Ugyanis ahhoz, hogyha már konkrétan a klaviatúrába vagy a telefonon nyomkodva beütik a gondolataikat, az egy lényegesen nagyobb elköteleződés, az már akár fél percet is igénybe vehet, szemben azzal, mint hogyha csak lenyomnának egy hangulatjelet.)
  • Hozz létre egy Facebook-csoportot és beszélgess ott az emberekkel!
    Egy ilyen csoportban sokkal lazább kommunikációt tudsz eszközölni, és sokkal közvetlenebb hangulat, kapcsolat tudsz kialakulni közted és a célközönséged között. Egész egyszerűen beszélgess velük, kérd ki a véleményüket, figyelj oda, miket írnak hozzászólásokban.
  • Beszélgess az ügyfeleiddel!
    Mik az aktuális problémái? Miben vannak elakadásaik? Milyen témák érdeklik őket mostanában.
    Hogyha mondjuk egy élő fizikai boltot vezetsz, akkor nyugodtan beszélgess legalább pár szó erejéig egy-egy vásárlóval

Kommunikálj vegyesen!

Légy vegyes, ami a formátumot illeti

Egyszer legyenek képek, másszor videók, harmadszor csak szöveges posztok, vagy olyan hosszabb szöveges posztok, ahol a hangsúly inkább a szövegen van, és nem a képi világon.

Légy vegyes, ami a témát illeti

Készíts vegyes típusú tartalmakat!

  • Egyszer osszál meg szakmai tartalmat.
  • Majd osszál meg valami humorosat.
  • Aztán osszál meg valami olyat, ami aktivitás generáló.
  • Kérdezd a célközönségedet, szavaztass. (A szavazásokat egyébként szuperül tudod használni, piackutatásra, közvélemény-kutatásra, és ebből nagyon nagyon jól tudsz táplálkozni a későbbi kommunikáció során, legyen az akár a későbbi posztok, legyen az akár értékesítési oldalad szövege, vagy akár hirdetés szövegek).
  • Legyenek beszélgetős posztok, ahol elindítasz egy témát. (Feldobsz egy témát, ahol elkezdenek az emberek egymás között beszélgetni, és az a jó egyébként, ha te is beszállsz ebbe a beszélgetésbe).
  • Legyenek (ha vannak) esettanulmányok a korábbi ügyfeleidről, korábbi vásárlóidról, hogy hogyan segítette az ő életüket a te terméked, a te szolgáltatásod. Legjobb tényleg azt mondom, hogy ha készítetek egy videót erről az adott ügyfeleddel, és ő maga személyesen mondja el. De ha erre nincsen lehetőség, akkor egész egyszerűen csak írd le az esettanulmányt. Lehet ebből egy rövidebb és egy hosszabb verziót is csinálnod, és máris két tartalmad van ugyanarról a témáról, tehát ennyivel kevesebbet kell dolgoznod 🙂
  • Készíts backstage tartalmakat, tehát amikor megmutatod, hogy min dolgozol akár éppen most, akár általánosságban. Hogy milyen környezetben dolgozol, hogyan dolgozik, hogyan működik együtt a csapat, hogyan terveztek, hogyan töltitek fel a raktárkészletet. Az emberek ezekre alapvetően kíváncsiak, és szívesen veszik. Ezzel még jobban meg tudnak ismerni titeket, és még jobban tudnak bízni bennetek.
  • Készíts egyéb, rólad/rólatok szóló tartalmakat. Például milyen értékrendet képvisz, milyen értékrendet képvisel a céged? Mi az, ami mellett kiállsz, mi az, amit elutasítasz?

Legyél közvetlen!

Alapvetően mintegy hüvelykujj szabályként mondom, legyél közvetlen.

Ez azt jelenti, hogy legyél laza, legyél jópofa, vagány, illetve olyan, amilyen a te igazi stílusod, mint magánember.

Alapvetően a közösségi média és az internet felületén nagyon idegen már manapság az, hogyha valaki túlságosan kimért, nagyon távolságtartó.

Ezért azt javaslom, hogy legyél közvetlen, legyél laza, és ezzel sokkal hamarabb tudsz bizalmat építeni.

Kivéve, ha…

Persze ez alól is van kivétel. Mert hogyha a te célcsoportod az idősebbek vagy nagyon merev célcsoport –  mondjuk a könyvelők –  akkor érdemes megtartani ezt a formálisabb kommunikációt.

Illetve még a LinkedIn lehet az a felület, ahol talán jobban működik a formálisabb kommunikáció. Hiszen a LinkedIn-en alapvetően B2B cégek, nagyvállalatok vannak, és emiatt lehet, hogy ott egy kicsit jobban működik, hogy megmarad formális kommunikáció.

De alapvetően azt javaslom, hogy legyél laza, mind a social media kommunikációban, blog cikkeiben, és alapvetően az egész weboldaladon.

A közvetlenség, az bizalmat épít, és a bizalom, az pedig vevőt hoz neked.

Legyen egységes a kommunikációd!

Megjelenés szempontjából

Ezalatt azt értem, hogy a különféle posztjaidban használd ugyanazokat a színeket.

Minden bizonnyal van már a cégednek, a vállalkozásodnak egy arculata. Megvan, hogy milyen színeket, milyen formákat használ. Konzekvensen használd ezeket a formákat a posztjaidban, illetve akár a blogcikkeid képeiben, tehát ezekben a kiemelt képekben, illetve a szórólapokon, grafikai anyagokon egyaránt.

Használd ugyanazokat a színeket, használd ugyanazokat a betűtípusokat és használd ugyanazokat a formákat, illetve mindazt az elemet, ami a te arculatodat képviseli.

Esetenként még magát a logót is rárakhatod a social mediás képeidre. 

Kommunikációs stílus szempontjából

Hogyha elkezdtél egy adott stílust, akkor folytasd is azt.

Ne az legyen, hogy az egyik posztod kimért, nagyon távolságtartó, a másik meg igazán vidám, már-már szeleburdi.

Maradj konzekvens, használd ugyanazokat a szavakat, legyen ugyanolyan a stílusod. 

Használd ki az aktualitásokat!

Aktuális hírek

Itt most ugye a covid az folyamatosan jelen van. Tehát igazából hétről hétre ki tudnád használni úgy, hogy valami coviddal kapcsolatos, otthoni home office-szal, meg az egész jelenlegi mostani helyzettel kapcsolatos témáról írjál akár egy-egy hosszabb blogcikket is. De természetesen túlzásba ne vidd azáltal, hogy csak erről szól minden posztod.

Celeb nyilatkozik, történt vele valami felkapott eset

Aztán… hogyha a celeb világban történik valami olyan, vagy valaki olyat nyilatkozik, amire tudsz reagálni valamilyen formában.
Nekem például a “Norbi update-es” posztom az ilyen volt. Körülbelül fél éve volt a Norbinak volt ez a kövér nős története. Írtam róla egy posztot. És ez a poszt lett az egyik, legtöbb embert elért posztom Instagramon, nyilván a norbis hashtagek miatt

Ezek azért jók – főleg ha jól használod a hashtageket –, mert ezzel így sokkal több emberhez tudsz eljutni. Hiszen aktuálisan akkor az emberek követik és gyakorlatilag keresik is ezeket a témákat.

De azért ne legyen túlságosan erőltetett sem. Tehát csak akkor írj róla, hogyha valahogyan át tudod ültetni, rá tudod húzni a saját vállalkozásodat, a saját témádat erre az aktuális témára.

Ha esetleg érdekel téged a fenti poszt, akkor itt meg tudod nézni:

View this post on Instagram

Szerintetek mi történt itt?

A post shared by Gaál Melinda | landing queen (@produkton.melinda) on

Igazából én mint marketing szemszögből közelítettem meg ezt a témát, és gyakorlatilag nem foglaltam állást, hogy mi a helyzet, Norbinak igaza volt, nem volt igaza… Nem akartam ezzel igazából foglalkozni. Hanem egész egyszerűen az volt a cél, hogy ezt a felhype-olt dolgot kihasználva eljussak minél több emberhez. És ez sikerült is. 

Ünnepek, alkalmak

  • Karácsony
  • Húsvét
  • Valentin nap
  • nemzeti ünnepek
    (Itt azért azt mondom, hogy kicsit óvatosan. Ugyanis ezeknél bele lehet futni akár politikai megközelítésbe is, ami nem mindig szerencsés.)
  • Világnapok (Víz napja, Föld napja, stb…). Vagy bármilyen egyéb világnap, ami így a te témádhoz, te vállalkozásodhoz, te iparágadhoz köthető.

Készíts megosztó tartalmakat!

Ennek van előnye és van hátránya is.

A megosztó tartalmak előnye

Előnyük az, hogy az emberek szeretik kimondani a véleményüket. Szeretnek hangot adni a véleményüknek. És emiatt szeretnek az ilyen jellegű posztokra reagálni.

Ebben az esetben ugye két (vagy akár több) tábor vitázik egymással. Ebben pedig az a jó, hogy ez rengeteg sok hozzászólást tud generálni.

És amelyik poszton sok hozzászólás van, azt előrébb sorolja a Facebook, mindegyik social media platform.

A megosztó tartalmak hátránya

A hátránya az, hogy egy kétélű fegyver, tehát tud ez azért rosszul is elsülni.

Ezért azt javaslom, hogy te csak dobd fel a témát, majd vonulj háttérbe.

Vagy egyáltalán ne szólj hozzá, vagy ha hozzá is szólsz, akkor próbálj meg minél inkább semleges maradni.

Mert máskülönben, hogyha valamelyik oldalt képviseled, akkor a másik oldalnak a táborát akár el is veszítheted.

Kommunikálj folyamatosan!

Azt javaslom, hogy legalább heti szinten jöjjön ki tőled valamiféle tartalom a social médián. De hogyha van kapacitásod, akkor nyugodtan naponta, vagy akár még gyakrabban, akár naponta többször is posztolj.

Bár azt gondolom, hogy nekünk, vállalkozóknak ez nagyon ritkán adatik meg. Mert ha saját magunk csináljuk, akkor nincsen időnk. Ha meg kiszervezzük, akkor igazából lehet, hogy azt az összeget, amit arra szánnánk, hogy naponta több poszt születhessen, sokkal hatékonyabban is be tudjuk fektetni a vállalkozásunkba. Persze, ha futja mindenre, akkor nosza rajta, told a fejlesztéseket és a napi többszöri posztolást is egyszerre. Én semmi jónak nem vagyok elrontója 🙂

De ami nagyon fontos, az az, hogy a közösségi média kommunikációd folyamatos legyen. Tehát ha te most havonta egyszer tudsz posztot kirakni, akkor kommunikálj havonta egyszer. Csak ne az legyen, hogy most akkor kitolsz három posztot gyorsan, aztán fél évig semmi.

Folyamatos és konzekvens legyél a közösségi média kommunikációdban.

Reagálj a hozzászólásokra!

Ne hagyd parlagon azokat az embereket, akik vették a fáradtságot, és hozzászóltak a te posztodhoz. Mert máskülönben akkor azt fogják gondolni, hogy “Nem is érdekel téged igazából, hogy ő mit írt, úgyhogy akkor minek szóljon hozzá? Úgyse nézed, úgyse válaszol rá senki. Akkor meg minek?”

Minden hozzászólásra reagálj valamit! Lehetőleg szólj hozzá te is. De ha ez nem megy, akkor legalább valamilyen reakciót bökjél rá.

Mindezzel sarkallod, ösztönzöd, biztatod azt az embert, hogy ismét szóljon hozzá, mivel lesz, aki meghallgatja és még válaszol is rá. De nem csak azt az egy embert, hanem az összes többit is egyébként bíztatod ezáltal. Azokat is, akik addig nem szóltak hozzá. De látják azt, hogy valaki hozzászólt, és te arra reagáltál, emiatt kedvet kapnak ők is, hogy hozzászóljanak.

Összegzés

Vegyük sorra még egyszer röviden azt a 8 tippet, hogy hogyan kommunikálj közösségi médián és azon túl!

  1. Beszélj olyan témákról, amik érdeklik a célközönségedet!
  2. Kommunikálj vegyesen! (Formátum és téma szempontjából is.)
  3. Legyél közvetlen!
  4. Legyen egységes a kommunikációd! (Megjelenés és kommunikációs stílus szempontjából is.)
  5. Használd ki az aktualitásokat!
  6. Készíts megosztó tartalmakat!
  7. Kommunikálj folyamatosan!
  8. Reagálj a hozzászólásokra!

Bízom benne, hogy tudtam hasznosat adni számodra.

Sikeres és produktív vállalkozást kívánok neked! 🙂

Szerző:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kérsz még ilyen hasznos infókat?

Facebook oldalamon keresztül értesülhetsz minden újdonságról és Számodra értékes információról (nem csak blog bejegyzésekről).
Csak kattints a [Kedvelés] gombra!

Kövess Instagramon is!

Ide a sztorikba ugyanis olyan egyedi tartalmak is felkerülnek, amelyekkel más felületeimen nem találkozhatsz.

Légy tagja a ProduktON! közösségnek!

ProduktON! közösség - Facebook csoport

A csoporton belül jelenleg teljesen ingyenesen tudlak támogatni. Bármit kérdezhetsz, ami vállalkozással, online marketinggel kapcsolatos. Természetesen én egyedül nem fogom tudni mindenre a választ, de sok tagunk van már, akik között valószínűleg lesz olyan, aki fog tudni segíteni neked.

Ez a csoport egy alapvetően szakmai, ámde annál lazább, kötetlenebb közösség, ahol barátságok és üzleti kapcsolatok is születnek.

A főbb témák a honlap, landing oldal, Facebook marketing, motiváció… és még amire igény van 🙂

Gyere, és csatlakozz ebbe a támogató közösségbe!

Ez is érdekelhet:

A túl nagy választék problémája, avagy a nagy lekvár teszt

A túl nagy választék problémája, avagy a nagy lekvár teszt

Szerinted melyik a jobbik megoldás? A) Ha több választási lehetőséget adunk a potenciális vásárló kezébe, hogy egész biztosan megtalálja a számára legmegfelelőbb ajánlatot, terméket? Vagy B) Ha maximum csak egy-két választási lehetőséget adunk? Nagyon sokan úgy...

Egy éves a ProduktON!

Egy éves a ProduktON!

Az egy éves évforduló alkalmából most egy kis betekintést nyerhetsz a kulisszák mögé. A cikkben szó lesz arról, hogy miért éppen a ProduktON!-ra esett a névválasztás. Megtudod, hogy egészen pontosan hogyan indultam el a vállalkozással, és miért pont akkor, amikor. Szó...