Mit tehetsz vállalkozóként a korona vírus idején vállalkozásod megmentéséért?

Koronavírus

„Az emberek valódi jelleme krízishelyzetekben mutatkozik meg igazán, ilyenkor születnek meg az igazi hősök, a nagy legendák.” (Laura Hillenbrand: Rendíthetetlen c. könyv leírása)

Valami hasonló módon gondoltam kezdeni ezt a blog bejegyzést. De én magam nem tudtam volna ilyen gyönyörűen megfogalmazni.

2020. március 14-én ugrásszerűen nőtt meg a magyarországi, koronavírussal fertőzött betegek száma. „Világszerte bezárnak a boltok, iskolák, határok, törlődnek a repülőjáratok. Itthon nem lesznek nyitva a bölcsődék, óvodák, de bezár az Állatkert is. Ez történt szombaton.” – írta az index.hu.

Ha ilyen ütemben haladunk tovább, akkor valóban rendkívül komoly bevételkieséssel kell számolniuk egyes vállalkozásoknak, és egyébként valószínűleg mindenki meg fogja érezni ennek a hatását.

Ezek a tényadatok inspiráltak arra, hogy vasárnap hajnali fél 2-kor nekiálljak megírni ezt a cikket. (Bár erősen sanszos, hogy csak valamikor délután fogom befejezni, egy rendes – vagy nem annyira rendes – alvást követően :))

Igyekeztem legjobb tudásom szerint összeszedni mind azokat a tanácsokat, amelyek így vagy úgy segítenek átvészelni neked ezt az időszakot. Természetesen nem lehet minden javaslatot ráhúzni minden vállalkozásra. De bízom benne, hogy bőven találsz köztük olyan tanácsokat, amelyek előrébb lendítenek ebben a nehéz helyzetben.

Nézzük tehát, hogy hogyan tudod kezelni ezt az egész koronavírusos helyzetet vállalkozóként.

Társadalmi felelősségvállalás

Talán egy kicsit furán hangzik, hogy miért pont azzal jövök itt most neked, hogy mit tehetsz magánemberként a vírus terjedése ellen, de az az igazság, hogy ezzel teheted az egyik legtöbbet a vállalkozásodért.

De miért is?

Ha nem terjed a vírus, vagy nem olyan mértékben terjed, akkor az emberek sem esnek olyannyira pánikba, jobban igénybe veszik továbbra is a vállalkozások nyújtotta szolgáltatásokat, termékeket, és a kormány sem kényszerül további megszorításokra. Hovatovább ily módon akár hamarabb is helyre állhat a rend.

Íme a gyors lista, hogy mit tudsz tenni a koronavírus terjedésének megelőzése érdekében:

A legeslegjobb, amit csak tehetsz, hogy egy az egyben otthon maradsz

Még ha tünetek nincsenek is, az még mindig nem bizonyíték arra, hogy nem lappang ott benned valahol. Ha pedig esetleg így van, akkor máris tovább adhatod valakinek… aki szintén tovább adhatja valakinek. Ezért, ha módodban áll, javaslom, vállalj fel egy önkéntes karantént, amilyen mértékben csak teheted.

Ha mégis kimész, akkor vegyél fel szájmaszkot (már ha találsz még valamelyik boltban)

Ez nem téged fog megvédeni a fertőzéstől, hanem a körülötted lévőket az esetlegesen benned lappangó vírustól.

Tüsszents könyökhajlatba!

Ha tüsszentened kell, arra két megoldást javasolnak. Egyik a zsebkendő, ami fantasztikus, csak ki a halálnak van ideje egy tüsszentésnél zsepi után kotorászni még? Úgyhogy ez szerintem messziről is offos megoldás. Maradt hát a másik megoldás: A könyökhajlat. Ide tessék tüsszenteni a tenyered helyett. Mivel ezzel nem fogsz utána mindent összefogdosni.

Kerüld a testi érintkezést, főleg idegenekkel

Nyilván nem azt mondom, hogy akkor most ne öleld és ne puszild a párodat, gyermekeidet, de javasolt a közvetlen családtagokon kívül ideiglenesen kerülni az érintéseket.

Magad és mások érdekében is sűrűn moss kezet

Ha te magad nem is vagy fertőzött, de megfogsz valamit, amin ott a baci, majd utána valami mást fogdozol össze, akkor máris átvitted, és lehet, hogy következőre onnan fogja elkapni valaki.

Most, hogy megnéztük, mit tehetsz a koronavírus terjedése ellen, nézzük meg, hogyan állj hozzá agyban ehhez az egészhez.

Válság – nem válság?

A cikkben nem csak saját gondolatokat osztok meg. Előtte kicsit informálódtam más forrásokból is. Többek között megnéztem a Marketing Commando ezzel kapcsolatos élőjét, amiben Wolf Gábor kifejtette, hogy a jelenlegi helyzet nem válság, és nem is lesz válság, és mi áll emögött.

Így ez a részt az ő gondolatai mentén készült.

Mi a válság definíciója?

Az, amikor hosszabb időn keresztül 5 bizonyos gazdasági mutató megy folyamatosan lefelé, ÉS nem prognosztizálható, hogy ennek mikor lesz vége.

A 2008-as válság idején ezek mindegyike zuhant. Most viszont nem ez a helyzet.

Ahogy Gábor fogalmazott, ami jelenleg fennáll, az egy technikai válság, amelyben csak egy gazdasági mutató esik, ráadásul feltételezhető, hogy ennek az egésznek a lefutási ideje az pár hónap. Tehát már most látható a vége. Persze nem pontosan, de azt már most lehet tudni, hogy nem évekre marad fenn ez az állapot.

(Hacsak nem lesz mindenki atom hanyag, és a kormányzati intézkedések ellenére sem tesznek meg mindent az emberek a vírus terjedésének megelőzése érdekében.)

Mi fog történni egy ilyen helyzetben?

Nos, az már egyszer biztos, hogy teljesen átértékelődik az emberek igény szintje. Ami tegnap még fontos volt, az ma már kevésbé, és fordítva. Ez már most érződik.

Például ebben a helyzetben még az előszeretettel és rendszeresen shoppingoló hölgyek sem feltétlen mennek el feltankolni gardróbjukat az idei tavaszi kollekcióból. Helyette inkább nagyobb mértékben vesznek kenyeret és húst.

Éppen ezért bizonyos szegmensek (a többség) károkat szenvednek, azonban lesznek olyan iparágak, amelyek kifejezetten nyereségesen jönnek ki a dologból (lásd élelmiszeripar és egészségügy).

Arra, amire igazán szüksége van az embereknek, továbbra is fognak költeni.

Mindset (gondolkodásmód)

Először is ne pánikolj! Az sose vezet megoldásra. Ráadásul, ha pánikolsz a helyes megoldás is nehezebben fog (vagy még inkább egyáltalán nem fog) eszedbe jutni.

A legfontosabb ilyenkor pontosan az, hogy nyugodt légy! Higgadt fejjel gondold át a jelenlegi helyzetet, az elképzelhető jövőbeni forgatókönyveket, és azt, hogy milyen választ tudsz adni ezekre a szituációkra. (A cikk későbbi részében adok ehhez tippeket.)

Vedd körbe magad pozitív gondolatokkal. Fordulj kicsit befele, akár tanulj önismeretet. A lényeg, hogy tartsd meg a belső harmóniát!

Ha nem így teszel, akkor a fentiek mellett (pánik esetén nem jön a megoldás) még extrában be is vonzhatod magát a vírust.

Kik vannak a legnagyobb bajban?

A legdrasztikusabban érintett területek:

  • Turizmus, szállások
  • Éttermek
  • Esküvő- és rendezvényszervezés
  • Szórakozóhelyek, mozik, és különféle szórakozási programok
  • Boltok
  • Piacok
  • Személyszállító cégek, taxisok

Boltok esetében az élelmiszerboltok kivételt képeznek. Esetükben épp ellenkezőleg, most ugrásszerűen megnövekedett az élelmiszer iránti kereslet. Főleg a hús termékek iránt, ahogy néztem… Tegnap voltam el bevásárolni, és a húspult TELJESEN ki volt fosztva, de előre csomagolt sem maradt már semmi. Kénytelen voltam beérni egy mirelit cordon bleu-vel, mert az még legalább volt. Emellett a burgonya részleg volt még teljesen kifosztva.

Bár Csehországban már a kisboltokat is bezárták, így egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogyha a helyzet tovább súlyosbodik, akkor itt is bevezetik ezt a korlátozást.

Mindazonáltal a vírus komoly elterjedésével járó problémák nem csak a kisboltokat fenyegetik, hanem gyakorlatilag mindannyiunkat.

Épp ezért mondom: Segíts a tovább terjedésben, lásd 1. bekezdés (Társadalmi felelősségvállalás)!

Hogyan tudod csökkenteni a veszteséget?

A legnagyobb valószínűséggel teljesen elkerülni úgysem fogod tudni. Ezért amit tehetsz, az az, hogy a lehető legminimálisabbra veszed a veszteséget.

De hogyan tudod ezt megtenni? Milyen eszközök, technikák, praktikák léteznek erre?

Szakíts a hagyományokkal!

Az, ami egészen idáig tök jól működött, most lehet, hogy teljességgel befuccsol. Ezért neked most új, eddig még nem használt, vevőszerző eszközökre van szükséged.

Csinálj egy brutális akciót!

Lehet, hogy ezzel lefölözöd a nyereségedet, de a cél itt most konkrétan az, hogy túlélj, hogy legalább a költségeid legyen finanszírozva, még ha profitra nem is tudsz szert tenni.

Hirdess meg egy akkora akciót, amekkorát eddig még soha!

De ne csak árakcióban gondolkodj! Készíthetsz csomagajánlatokat (sokkal olcsóbb a vásárlónak, mintha külön-külön veszi meg a termékeket), adhatsz ajándékot, extra szolgáltatást a termék vagy szolgáltatás mellé.

Figyelem! Nem biztos, hogy a te esetedben pont ez a legjobb megoldás. Ezen lépés megtétele előtt mérlegeld, hogy az elkövetkezendő időszakban várhatóan mennyi profitod lenne, ha nem lépnéd meg ezt az akciót, és mennyi lenne, hogyha igen. Csak ezt mérlegelve dönts arról, hogy élsz-e ezzel a lehetőséggel, és ha igen, milyen mértékben (mekkora mennyiségű kedvezményt adsz).

Vizsgáld meg, van-e más felület, ahol szólni tudsz

Ha eddig csak fizikai módon voltál jelen, akkor legyél online. Ha eddig csak Facebookról szereztél ügyfelet, akkor most hívd fel őket telefonon, küldj nekik emailt.

Vizsgál meg, van-e más termék vagy szolgáltatási lehetőség, amelyre eddig nem fordítottál nagy hangsúlyt, de most célszerű lenne elővenni

Például ha eddig fizikai formában voltál kivitelező, akkor most előrukkolhatsz egy online tanácsadói szolgáltatással.

Legyél online!

Bárhogy is nézzük, az elkövetkezendő pár hónapra mindenképp ez lesz a trend, és nagy valószínűséggel sok helyen olyannyira meg fog változni a helyzet, hogy marad, vagy legalábbis nagyobb hangsúlyt kap az online jelenlét, mint azelőtt.

Erősen javaslom, hogy tegyél meg mihamarabb mindent annak érdekében, hogy minél inkább online formába tereld a vállalkozásodat, de legalábbis meglegyen a lehetőség erre is.

Egyéni vagy kisebb csoportos oktatásokat, coachingokat, tárgyalásokat tartsd meg online (pl. Skype-on vagy Zoomon keresztül).

Fektess nagyobb hangsúlyt exkluzív termékeidre és ügyeleidre!

Mindig lesz egy réteg, aki hajlandó jóval több pénzt adni a termékedért, szolgáltatásodért (feltéve, hogy az valóban adja az az exkluzivitást, egyediséget, amire neki szüksége van).

Ez a réteg általában még ilyenkor is meg tud téged fizetni. Úgyhogy egy ilyen helyzetben érdemes rájuk fókuszálnod, és felkeresned őket, vagy ha még nincsen rájuk specializált terméked, akkor létrehozni azt.

Figyelj oda a marketing költségeidre!

A mostani szituáció – főleg ha még jobban elharapódzik a helyzet – nagyban tudja befolyásolni a hirdetési költségeket.

Most kiemelten figyelj oda a kampányok alakulására, és ha azt látod, hogy jelentős visszaesés van, akkor azonnal állítsd le őket!

Ha pedig valamilyen offline formában rendeltél meg hirdetéseket az elkövetkezendő egy-két hónap, akkor érdemes megfontolni a visszamondást.

Kommunikálj a követőtáborod felé!

Sokakban felmerül ilyenkor a kérdés, hogy egyáltalán illik-e beszélnie neki erről a helyzetről. Vagy nem tűnik-e majd kattintásvadász húzásnak?

Én azt mondom, hogy mindaddig, amíg a vásárlóidat és követőidet szolgálod, nem hogy szabad, de kutya kötelességed kommunikálni velük, és beszélned a helyzetről!

Természetesen olyan mértékben, amilyen mértékben az a vállalkozásodtól elvárható.

Például ha webáruházad van, akkor is érdemes kiírnod, hogy mi a helyzet, mit várhatnak tőled a vásárlók? Van-e még kiszállítás vagy mi a helyzet?

Ha fodrász, körmös, kozmetikus, akkor feltétlen tájékoztatni a vendégeket, hogy fogadod-e még egyáltalán őket, és ha igen, akkor mennyivel ritkábban (hogy ugye ne legyetek sokan egy helyiségben).

Ugyanakkor, ha kicsit személyesebbre veszed a témát, és véleményt formálsz, azt tedd finoman. A témával kapcsolatban megosztó vélemények vannak („csak fel van fújva az egész” vs. „ha nem előzzük meg gyorsan, akkor tragikus problémákkal kell szembesülnünk”). Próbálj meg úgy nyilatkozni, hogy senkit ne sérts meg a véleményeddel.

Ha van csoportod, beszélgess a tagokkal

Most minden eddiginél nagyobb szükségük van a megnyugtatásra, hogy te ott vagy velük, továbbra is számíthatnak rád, és hogy igyekszel mindent megtenni annak érdekében, hogy a lehető legjobban szolgáld ki őket.

Nyugodtan kérd ki a véleményüket, hogy szerintük ebben a helyzetben hogyan tudnád segíteni őket.

Tartsd a fókuszt!

Ez sokak számára alap esetben is problémát okoz, hát még ha egy ilyen hír kap szárnyra. Az ember óhatatlanul is sűrűbben akarja nézegetni a hírportálokat, milyen új történések vannak a témában.

Ezzel pedig egyrészt értékes időt veszel el magadtól, ráadásul abszolút elveszted a fókuszt.

Azzal, hogy folyton kizökkented magad az éppen aktuálisan folyó munkából, teljesen megzavarod az agyad, és a visszaállás még több idődet és energiádat fogja felemészteni.

Nem beszélve arról, hogy utána is ezen fog járni az agyad.

Ezért én azt javaslom, hogy napjában csak egyszer olvass ezzel kapcsolatos híreket, azt is inkább estére tartogasd, amikor már semmi produktívat nem terveztél csinálni.

Mit tegyél, ha abszolút semmi kiutat sem látsz?

Ha nincs tartalékod

Ha úgy látod, hogy sehogyan sem tudod megoldani a helyzet okozta kiesést, akkor csak az jelentheti a kiutat, hogyha rendelkezel elegendő tartalékkal ahhoz, hogy átvészeld ezt a pár hónapot.

Ezt viszont most már nem fogod tudni egyik napról a másikra megoldani. Ha esetleg nem voltál elég felkészült, akkor sajnos itt már nincs mit tenni. Okulj belőle, és mostantól figyelj oda arra, hogy folyamatosan képezz tartalékot az esetlegesen felmerülő hasonló esetekre.

Ha van tartalékod

Ha át fogod tudni vészelni ezt az időszakot, de az elkövetkezendő hónapokban nem tudsz lépéseket tenni annak érdekében, hogy fenntartsd a forgalmadat, akkor ez egy remek lehetőség arra, hogy a vállalkozásodON dolgozz és ne a vállalkozásodBAN.

  • Készíts előre social media vagy blog posztokat!
  • Dolgozz a weboldalad landingjén vagy bármelyik oldal javításán! Tedd rendbe a bemutatkozó oldaladat, vagy a főoldalt!
  • Készíts termékfotókat, -videókat!
  • Kezdd el írni a régóta tervezgetett könyvedet!
  • Fordulj egy kicsit befelé, tanulj önismeretet! (Minden vállalkozás csak annyira van rendben, amennyire maga a vezetője rendben van. Ezért egy sikeres vállalkozáshoz először is önmagunkat kell rendbe tenni. Ez egy nagyszerű lehetőség erre.)
  • Kommunikálj minél többet a célcsoportoddal. (Még ha bevételt most nem is fogsz látni belőlük, legalább ültesd el magadat a fejükben, hogyha lemegy ez az egész hajcihő, akkor sokkal könnyebb legyen újra indulni.)

Mit tegyél, hogy legközelebb ne legyen gond?

Innoválj!

Ha a mostani termékkonstrukciód nem volt félkészülve a helyzetre, és nem elég ütős, és nem old meg elég súlyos problémát, és nem eléggé nélkülözhetetlen a célcsoportod számára, akkor gondold át és dolgozd ki, hogy hogyan lehetne ezt megtenni. És természetesen valósítsd is meg!

Nem biztos, hogy önmagát a cuccot kell majd fejlesztened. Lehet, hogy a pozicionálásodon kell dolgoznod, lehet, hogy az ajánlatodon, lehet hogy a megjelenéseden, vagy a márkaüzeneteden.

Találd meg a kritikus ponto(ka)t, és iktasd ki (őket)!

Építs listát!

Kiemelten előnyös helyzetben vannak azok, akik előre készültek, és már rendelkeznek hírlevél listával, social media követő táborral. Most minden eddiginél nagyobb szükség van arra, hogy minél személyesebben tudd elérni potenciális vásárlóidat, olyan embereket, akik már ismernek téged, és bíznak benned.

Építs ki VIP ügyfélkört

Mint ahogy korábban már szó volt róla, van egy réteg, akit kevésbé ráznak meg ezek a szituációk. Egy ilyen helyzetben tudsz feléjük fordulni, így nem kell csődbe menned. Fontos, hogy kiépíts egy ilyen kört is, és tartsd velük a kapcsolatot.

Tartalékolj!

Bármikor bármi közbe jöhet. Ezt sem láthatta senki sem előre. Ennél brutálisabb állapotba is kerülhet még a világ. És neked fel kell készülnöd erre is. Képezz tartalékot a vállalkozásodban a nehezebb időszakokra.

Folyamatosan optimalizáld a költségeidet!

Érdemes legalább évente felülvizsgálni, hogy azok a költségek, amelyekkel aktuálisan rendelkezel, mennyire szolgálják vállalkozásod fejlődését hosszú távon. Ha szükségesek és nélkülözhetetlenek, akkor persze tartsd meg. De lehet, hogy találni fogsz olyan elemeket, amelyek simán elhagyhatóak. Az így felszabadult összegeket pedig valóban a bevétel termelését szolgáló területekre használhatod.

Épp a napokban olvastam valakinél, hogy optimalizálták a költségeiket, és kiderült, hogy éves szinten 6 millió forint nyereségre tudtak így szert tenni.

Szóval ne becsüld le a költségek optimalizálását 🙂

Szívesen olvasnál még hasonlókról? Rendszeresen megjelenő hírleveleimben ilyen és egyéb, vállalkozással, online marketinggel, web-/landing oldal készítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat osztok meg. Ha szeretnéd kimaxolni a vállalkozásodban lévő potenciált, akkor iratkozz fel ezekre a hasznos levelekre!

ProduktON! hírlevél feliratkozás

Ingyenes tanácsadást vállalok

Úgy vélem, hogy ezekben az időkben különösen fontos lesz mindannyiunk számára, hogy legyen hova fordulni segítségért, tanácsért.

Természetesen nem tudom garantálni neked, hogy egy csapásra meg fogom oldani a problémádat, de hiszem, hogy el tudlak látni olyan tippekkel, tanácsokkal, amelyek segítenek, hogy ebben a nehezebb helyzetben talpon tudjál maradni.

Szeretnélek segíteni ebben a helyzetben úgy, ahogyan csak tudlak.

Ha érdekel a lehetőség, akkor gyere a privát Facebook csoportomba. Ott fogom megtartani ezt.

A csoport neve: ProduktON! közösség

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, akikek szintén hasznos lehet:

Facebook
LinkedIn
Pinterest
Küldés e-mailben
Nyomtatás

Kövess be!

Ha szeretnél értesülni hasonló cikkekről, vagy szívesen tanulnál rövidebb tartalmakból, akkor kövess az alábbi felületeken:

A szerzőről:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Instagramon rengeteg értékes, vállalkozásfej­lesztő posztot találsz. A sztorikon keresztül pedig betekintést nyerhetsz magánéletembe.
Kövess be: @produkton.melinda

TikTokon max. 1-2 perces videókon keresztül sajátíthatod el a weblap készítés és online marketing csínját-bínját.
Kövess be: @produkton.melinda

YouTube-on 20-40 perces videókban részletesebben is megismerhetsz egy-egy konkrét témakört.
Iratkozz fel csatornámra: ProduktON!

Akkor csak kattint ITT a [Kedvelés] gombra!

 

YouTube-on 20-40 perces videókban részletesebben is megismerhetsz egy-egy konkrét témakört.
Iratkozz fel csatornámra: ProduktON!

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, akikek szintén hasznos lehet:

Facebook
LinkedIn
E-mail

Ezek is érdekelhetnek:

50%

Mindjárt kész vagy! Félúton jársz.

Kérlek, add meg, hova küldhetem a valódi pénztermelő honlapok elengedhetetlenül szükséges pontjait, és máris postázom Neked virtuálisan :)

A gombra kattintva tudomásul veszed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.

Szuper döntés!

Kérlek, add meg, milyen e-mail címre küldhetem el neked a vevőmágnes csali 9 pontos csekklistáját!

A jelentkezéssel elfogadod az Adatkezelési tájékoztatót.