Weboldal sablonok előnyei és hátrányai

weboldal sablonok

Miért ágálok annyira a hagyományos weboldal sablonok ellen?

Hallottad már valaha marketinges körökben azt a tanácsot, hogy légy egyedi és megkülönböztethető?

Ne aggódj, a kérdés abszolút költői volt. Naná, hogy hallottad, hiszen minden második marketinges poszt, blog cikk, fizetős tananyag és konferencia is ezzel kezdődik.

Tehát akkor miért nem jó, ha egy egyszerű, hagyományos weboldal sablont használsz a honlapodhoz?

A fenti tanács meg is adja a kérdésre a választ, hiszen ha nem vagy egyedi, akkor semmi más nem is számít. Úgyhogy akkor ezzel végeztünk is a cikkel.

.

.

.

Na jó. Ha ismersz, és követsz már egy ideje, akkor tudod nem szokásom ennyivel elintézni a dolgokat. Még az idézetes posztokhoz is néha kisregényeket írok extrába az Instagramon.

De akkor vizsgáljuk meg kicsit mélyebben a dolgokat…

A hagyományos weboldal sablonokkal ott a bibi, hogy természetükből kifolyólag nem tudják követni a fenti elvet. Azaz sablonokat használva soha, de soha nem fogsz tudni egyedi lenni, és kiemelkedni a tömegből.

És épp ezért nem ajánlom őket. Az esetek 97%-ában. Akár te magad készíted a weboldaladat, akár úgy készítteted egy honlap készítő ügynökséggel/szabadúszóval.

Mi lehet a maradék 3%?

Rövidesen erre is ki fogok térni részletesen. De előtte jöjjön még egy kis alapozó annak érdekében, hogy egy nyelvet beszéljünk! Megnézzük, mik is az a weboldal sablon. Ha úgy érzed, te már fekete öves vagy ebben a témában, akkor nyugodtan ugord át ezt az első fejezetet.

Mi az a weboldal sablon?

A weboldal sablon vagy más néven téma (angolul pedig: template vagy theme) olyan előre megtervezett és elkészített weboldal kinézet (webdesign), amelyet csak telepítened kell a honlapod alap rendszerébe, és némi beállítást, illetve szöveges tartalmi részek átírását, képek (sajátra történő) lecserélését követően máris használatba veheted új honlapodat.

Ilyen weboldal sablonok / témák / template-ek vannak WordPress, Joomla, Drupal és nagyjából minden egyéb hasonló CMS-hez (Content Management System – Tartalomkezelő rendszer).

Milyen előnyei lehetnek a weboldal sablonoknak?

Gyorsan elkészül a honlap

Akár ingyenes, akár fizetős weboldal sablonról (template-ről) beszélünk, kétségtelenül az előnyei számlájára írható az a tény, hogy egy ilyem témával pikk-pakk el lehet készíteni egy weboldalt. Hiszen egy ilyen honlap sablonnal gyakorlatilag kapásból a kezünkben van egy komplett honlap. Csak a szövegeket és a képeket kell kicserélni rajta.

Az más kérdés – mint ahogy azt később tárgyalni fogjuk –, hogy mennyire kell megalkudnunk az előre meghatározott és nehezen (vagy leginkább egyáltalán nem) módosítható elrendezéssel, webdesignnal.

Ingyenes vagy olcsó

Az ingyenes weboldal sablonokkal az a gond, hogy gyakorlatilag végképp szinte semmi testre szabási lehetőséget nem biztosítanak, esetleg a színeken, talán még a betűtípuson tudsz módosítani, aztán kész, csókolom, kifújt, ennyit tudnak ezek a theme-ek.

A már fizetős, de még mindig olcsó verziók adnak már némi szabadságot nem csak a színek és tipográfia (betű típusok, méretek) terén, de akár az egyes blokkok, modulok, elemek, megjelenítésében, eltűntetésében, átrendezésében.

Az ingyenes és olcsó weboldal sablonok hátrányai

Egy kis változtatás és máris szétesett az egész weboldal sablon

A klasszikus weboldal sablonokat profi csapat készíti. Profi grafikussal dolgoznak, aki az eredeti honlap sablont úgy tervezte meg, hogy

  • az tökéletesen professzionális hatást tükrözzön
    • mind színben,
    • mind az egyes elemek méreteiben,
    • és elhelyezkedéseiben,
    • valamint a betűk típusa, mérete, színe tekintetében is
      (ezt hívják tipográfiának; tipográfia = betűtan)
  • továbbá a képek
    • mérete,
    • színvilága,
    • de még a beállítása is olyan,
      hogy abban egy laikus változtatása teljesen más hatást generál.

És az összkép máris nem ugyanaz.

Mindennek következtében pedig a weboldalad máris nem tükrözi azt a profizmust és színvonalat, amelyet te eredetileg megálmodtál és elképzeltél ezzel a honlap sablonnal.

Azt pedig te is tudod, hogy az első benyomás döntő szerepet játszik igazából bárminek a megítélésében. Legyen az egy cég, vállalkozás, vagy egy csinos csaj az utca túloldalán.

Tartalom íráskor alkalmazkodnod kell a weboldal sablonhoz

Fujj!!! ><

Nem viccelek, kajakra ez a szó hagyta el a számat, ahogy a fenti címsort leírtam.

Miért undorodom ettől a kijelentéstől? (Tényleg, még a hideg is kiráz a fenti állítástól, ha valóban így kellene élnem…)

A tartalom a király!

Igen, még mindig. (És lesz is még naaaaagyon-nagyon sokáig, arra mérget vehetsz.)

De ez nem csak az úgynevezett inbound marketingre értendő, ahol is azért készítünk tartalmat, hogy megszerettessük magunkat az olvasóval, bizalmat építsünk, szépen lassan lopjuk be magunkat a célközönség szívébe, és ily módon egyfajta indirekt marketinget folytassunk feléjük.

Nem. A tartalomnak rendkívül fontos szerepe van a honlapod minden . egyes . aloldalán.

Még a főoldalon, meg a rólunk oldalon is, és akkor még az értékesítési oldalról nem is beszéltünk, hajaj.

De mit értek az alatt, hogy rendkívül fontos szerepe van a tartalomnak a weboldalon?

Hát azt, hogy legalább 80-90%-ban a SZÖVEGED lesz az, ami el fogja adni a termékedet, szolgáltatásodat.

Na már most képzeld magadat abba a helyzetbe, hogy ott állsz egy előre legyártott weboldal sablon előtt. Egy része már megvan az értékesítési szövegednek. Viszont még lenne pár mondat, amit feltétlenül jó lenne elhelyezni valahova, ráadásul jó lenne valahogy ikonos formában oszlopokban megjeleníteni, hogy könnyebben feldolgozható legyen a weboldal látogató számára. De egész egyszerűen sehol nem mutat jól a honlap sablonban, sehova nem tudod beilleszteni a template-be.

Pedig lehet, hogy pont ez a pár mondat dobna mondjuk egy 5-10%-ot az eladásaid számán. Ami mondjuk egy átlag 10 millió forintos éves árbevételű mikrovállalkozásnál is már ötszáz ezer – egy millió forint. Szerintem neked is lenne hova tenned azt a pénzt.

Mindezt csak azért, mert egy előre legyártott weboldal sablont használtál.

Hmmm…. Hát ezen igazán érdemes elgondolkodni…

Előre gyártott weboldal sablon = Korlátozott lehetőség a megjelenés testre szabásához

Korábban már érintőlegesen említettük, hogy főleg az ingyenes honlap sablonoknál, de igazából még a fizetős témáknál is rendkívüli mértékben meg van kötve a kezünk, ha a honlap megjelenéséről, webdesignjáról beszélünk.

A legtöbb esetben ami adott, az van, és kész. Túl sok mindent nem tudsz csinálni vele.

Esetleg meg tudod változtatni a színét (sokszor azt is csak korlátozott keretek között), a betűk típusát, méretét, és kb. ennyi.

Ha viszont fontos számodra, hogy a weboldalad ne csak egy vitrinbe kitehető dísz legyen, és nem csak úgy állsz hozzá, hogy „van honlapom, pipa”, hanem azt szeretnéd, hogy az a honlap valóban el is adjon, akkor a fentieket egész egyszerűen nem engedheted meg magadnak.

A honlapod minden egyes elemének és minden egyes szövegének az eladást kell szolgálnia, direkt vagy indirekt módon.

Ezt pedig egy előre legyártott – nem rád szabott – felülettel egyszerűen képtelen leszel elérni.

Nem hagysz maradandó emléket a fejekben

Ugyanúgy, ahogy te is meg tudsz vásárolni egy fizetős template-et, illetve le tudsz tölteni egy ingyenes weboldal sablont, ugyanúgy ezt bárki más is meg tudja csinálni.

Így születtek meg a tömegoldalak. A hatodik napon. És Isten látta, hogy ez nem jó így.

Láttam már olyanra is példát, hogy 2 teljesen ugyanazzal foglalkozó weboldal, pöccre pontosan ugyanazt a honlap sablont használta. Talán még a színek is ugyanazok voltak. Mit gondolsz, ha egy látogató megnézi az egyik cég oldalát, majd kicsivel később elkeveredik a másik cég oldalára, akkor mit fog gondolni? Hova fogja helyezni ezeket a cégeket? Meg tudja különböztetni a két oldalt? És mennyire fog megmaradni a látogató fejében az egyik vagy a másik cég.

Szerintem a válaszokat te magad is tudod…

Na ez a ciki, nem a faláb.

3% – A kivétel (amikor mégiscsak érdemes weboldal sablont használnod)

A cikk elején azt írtam, hogy az esetek döntő többségében, egészen konkrétan 97%-ában nem tudom ajánlani jó szívvel a weboldal sablonok használatát. Azzonban az ingyenes weboldal sablonoknak is megvan a maguk jól bevált helye. Mi ez a maradék 3%? Biztosan kíváncsi vagy már. Most megetetem a kíváncsiságodat 🙂

Az a helyzet, hogy még ezt a 3%-ot is két részre szedném.

Az 1%

Tökéletesen megfelel egy weboldal sablon a célnak akkor, hogyha a cél nem más, mint puszta információ szolgáltatás. Ha nem akarsz eladni, feliratkoztatni, vagy bármiről meggyőzni, hanem egész egyszerűen csak szeretnél információt közölni, hogy aki kifejezetten ezekre az információkra kíváncsi, az megtalálja, akkor bőségesen elegendő… igazából bármilyen kinézet. Ez akkor lehetséges, hogyha dugig vagy ügyfelekkel, vásárlókkal, abszolút nincs kapacitásod többre, de sorra panaszkodnak, hogy nem találják sehol a nyitvatartást, telefonszámot, stb. Ez azért meglehetősen fehér holló effekt. De akár még létezhet is.

A végső 2%

Noha egyáltalán nem buzdítalak rá, de igenis lehetnek olyan esetek a vállalkozásod és a marketinged életében, amikor egy olyan szinten villám kampányt szeretnél letolni, hogy ma kitalálod, pár nap, maximum 1 hét múlva már vége is. Ebben az esetben nem lesz időd holmi webdesignnal és hozzá (illetve oda-vissza) igazított szöveggel törődni. Itt valóban a sebesség lesz a kulcs. És maximálisan „a kész jobb mint a tökéletes” elve mentén kell menned, ha azt szeretnéd, hogy még időben legyen valami abból a kampányból.

De amennyire csak lehetséges, igyekezz inkább előre gondolkodni, és időben megtervezni a kampányaidat, mert sokkal hatásosabbak tudnak lenni 😉

Nos, ezeket az eseteket tudom elképzelni, amikor bőségesen elegendő egy weboldal sablon is honlapodhoz.

Mit használj hagyományos weboldal sablon helyett?

Ha már ennyit szapultam szerencsétlen weboldal sablonokat, akkor illene valami megoldással is előállnom, amit használhatsz helyettük, nemde? 🙂 Íme, itt van:

A megoldást az ún. oldalépítők (angolul page builder-ek) jelentik, melyekről már – nem biztos, de – talán te is hallottál már. Ilyen például az Elementor, a Divi, az Avada, az Oxygen, és még van pár belőlük.

Ezekkel az oldal építőkkel olyan megjelenést készíthetsz az oldaladnak, amilyet csak szeretnél. Ezekkel már TELJESEN testre szabhatod a weboldalad megjelenését. Ráadásul viszonylag gyors munkával tudod mindezt megtenni.

Ezek közül is én elsődlegesen az Elementort ajánlom, illetve ezt használom én is az ügyfeleimnél, amikor új oldal készítéséről van szó, és hogy miért azt ebben a cikkben leírtam részletesen.

És akkor most egy kis számjáték. Nyugi! Nem lesz abszolút semmi bonyolult.

A lényeg a következő, hogyha a WordPresses honlap témák (sablonok) árairól beszélgetünk:

A már fizetős, de legolcsóbb WordPress sablonok $20-30 (7-10.000 Ft) körül mozognak. De ezek többsége semmivel sem jobb egy ingyenes weboldal sablonnál.

De egy már valamire is való WordPress template – példáula a ThemeForesten (ami az egyik legnagyobb WordPress sablon és bővítmény gyűjtemény – $40-60 (14.000-21.000 Ft) körül van.

És akkor ez természetesen csak 1 honlapra és 1 évre szól.

Ha folyamatosan szeretnéd használni WordPress-es weboldaladon a template-et, akkor bizony évente újra és újra ki kell fizetned a fenti összeget.

Ugyanez az ár az Elementornál jelenleg $59 (20.000 Ft). Tehát ugyan a valamire való sablonok árkategóriájának tetejét súrolja, de még egyszer hangsúlyozom, hogy ezzel a WordPress bővítménnyel BÁRMIT meg tudsz csinálni a webdesingodban (szemben bármelyik – akár csak kicsikét is olcsóbb – klasszikus weboldal sablonnal).

És így lett teljes a kép 🙂

Összegzés

Gondolom, az már kellőképpen lejött, hogy (a legtöbb esetben) nem pártolom a hagyományos sablonokkal készült weboldalakat, mert

  • nem egyediek,
  • emiatt nehezen megkülönböztethetőek,
  • vagyis nem marad meg a fejekben,
  • ami nehezíti az értékesítést,
  • és az értékesítést még az is nehezíti, hogy nincs teljhatalmad az elrendezés fölött

Ugyanakkor teljesen jók az ingyenes és olcsó (vagy akár drága) hagyományos weboldal sablonok abban az esetben, ha csak információt szeretnél közölni magadról a neten. Esetleg akkor, ha hipergyorsan kell összeraknod egy aloldalt a villámkampányodra.

De abban a pillanatban, hogy igazán szeretnéd, hogy az oldalad eladjon – akár „csak” egy ajánlatkérést – onnantól neked teljesen egyedi webdesignra lesz szükséged, amit a hagyományos weboldal sablonok nem tudnak neked megadni.

Ebben az esetben érdemes használnod ún. oldal építőt (page buildert), amivel viszonylag könnyedén tudsz magadnak teljesen egyedi megjelenést készíteni.

Ilyen oldal építő eszköz a WordPresshez például a már fentebb is említett Elementort, amelyről ebben a cikkben írtam nagyon részletesen, összehasonlítva a többi, népszerű weboldal építővel.


Ha igényes, egyedi megjelenésű weboldalra vágysz; olyanra, ami amúgy nem csak jól néz ki, de el is ad, akkor keress fel, és érdeklődj, hogy van-e aktuálisan szabad kapacitásom.

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, akikek szintén hasznos lehet:

Facebook
LinkedIn
Pinterest
Küldés e-mailben
Nyomtatás

Kövess be!

Ha szeretnél értesülni hasonló cikkekről, vagy szívesen tanulnál rövidebb tartalmakból, akkor kövess az alábbi felületeken:

A szerzőről:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Instagramon rengeteg értékes, vállalkozásfej­lesztő posztot találsz. A sztorikon keresztül pedig betekintést nyerhetsz magánéletembe.
Kövess be: @produkton.melinda

TikTokon max. 1-2 perces videókon keresztül sajátíthatod el a weblap készítés és online marketing csínját-bínját.
Kövess be: @produkton.melinda

YouTube-on 20-40 perces videókban részletesebben is megismerhetsz egy-egy konkrét témakört.
Iratkozz fel csatornámra: ProduktON!

Akkor csak kattint ITT a [Kedvelés] gombra!

 

YouTube-on 20-40 perces videókban részletesebben is megismerhetsz egy-egy konkrét témakört.
Iratkozz fel csatornámra: ProduktON!

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, akikek szintén hasznos lehet:

Facebook
LinkedIn
E-mail

A valódi pénztermelő honlapok

15 + 3 + 5 pontja
Kérem

Ezek is érdekelhetnek:

Konverziónövelő honlap elemek

5 konverziónövelő honlap elem

Van 5 konverziónövelő honlap elem, ami semmiféleképpen sem hiányozhat a weboldaladról. Feltéve, persze, hogy a célod a bevételszerzés, és a maximális konverziót szeretnéd kihozni honlapodból. Nézzük meg őket szép sorjában!

Tovább olvasom
50%

Mindjárt kész vagy! Félúton jársz.

Kérlek, add meg, hova küldhetem a valódi pénztermelő honlapok elengedhetetlenül szükséges pontjait, és máris postázom Neked virtuálisan :)

A gombra kattintva tudomásul veszed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.

Szuper döntés!

Kérlek, add meg, milyen e-mail címre küldhetem el neked a vevőmágnes csali 9 pontos csekklistáját!

A jelentkezéssel elfogadod az Adatkezelési tájékoztatót.