Weboldal sablonok előnyei és hátrányai

Szerző: | 2020. 04. 29. | Weboldal

Weboldal sablonok előnyei és hátrányai

Szerző: | 2020. 04. 29. | Weboldal

Miért ágálok annyira a hagyományos weboldal sablonok ellen?

Hallottad már valaha marketinges körökben azt a tanácsot, hogy légy egyedi és megkülönböztethető?

Ne aggódj, a kérdés abszolút költői volt. Naná, hogy hallottad, hiszen minden második marketinges poszt, blog cikk, fizetős tananyag és konferencia is ezzel kezdődik.

Tehát akkor miért nem jó, ha egy egyszerű, hagyományos weboldal sablont használsz a honlapodhoz?

A fenti tanács meg is adja a kérdésre a választ, hiszen ha nem vagy egyedi, akkor semmi más nem is számít. Úgyhogy akkor ezzel végeztünk is a cikkel.

.

.

.

Na jó. Ha ismersz, és követsz már egy ideje, akkor tudod nem szokásom ennyivel elintézni a dolgokat. Még az idézetes posztokhoz is néha kisregényeket írok extrába az Instagramon.

Ne akkor vizsgáljuk meg kicsit mélyebben, hogy miért is nem ajánlott egyszerű weboldal sablonokkal építened/építtetned a honlapodat.

De előtte jöjjön még egy kis alapozó annak érdekében, hogy egy nyelvet beszéljünk. Megnézzük, mik is az a weboldal sablon. Ha úgy érzed, te már fekete öves vagy ebben a témában, akkor nyugodtan ugord át ezt az első fejezetet.

Mi az a weboldal sablon?

A weboldal sablon vagy más néven téma (angolul pedig: template vagy theme) olyan előre megtervezett és elkészített weboldal kinézet (webdesign), amelyet csak telepítened kell a honlapod alap rendszerébe, és némi beállítást, illetve szöveges tartalmi részek átírását, képek (sajátra történő) lecserélését követően máris használatba veheted új honlapodat.

Ilyen weboldal sablonok / témák / template-ek vannak WordPress, Joomla, Drupal és nagyjából minden egyéb hasonló CMS-hez (Content Management System – Tartalomkezelő rendszer).

Milyen előnyei lehetnek a weboldal sablonoknak?

Gyorsan elkészül a honlap

Akár ingyenes, akár fizetős weboldal sablonról (template-ről) beszélünk, kétségtelenül az előnyei számlájára írható az a tény, hogy egy ilyem témával pikk-pakk el lehet készíteni egy weboldalt. Hiszen egy ilyen honlap sablonnal gyakorlatilag kapásból a kezünkben van egy komplett honlap. Csak a szövegeket és a képeket kell kicserélni rajta.

Az más kérdés – mint ahogy azt később tárgyalni fogjuk –, hogy mennyire kell megalkudnunk az előre meghatározott és nehezen (vagy leginkább egyáltalán nem) módosítható elrendezéssel, webdesignnal.

Ingyenes vagy olcsó

Az ingyenes weboldal sablonokkal az a gond, hogy gyakorlatilag végképp szinte semmi testre szabási lehetőséget nem biztosítanak, esetleg a színeken, talán még a betűtípuson tudsz módosítani, aztán kész, csókolom, kifújt, ennyit tudnak ezek a theme-ek.

A már fizetős, de még mindig olcsó verziók adnak már némi szabadságot nem csak a színek és tipográfia (betű típusok, méretek) terén, de akár az egyes blokkok, modulok, elemek, megjelenítésében, eltűntetésében, átrendezésében.

Ugyanakkor léteznek olyan honlap sablonok, illetve bővítmények – legalábbis WordPress esetében biztosra tudom ezt mondani –, amelyekkel teljesen… ezt megismétlem, mert annyira fontos, TELJESEN testre szabhatod a weboldalad megjelenését. (Más tartalomkezelőkről nem tudok felelősen nyilatkozni.) A két legcsúcsabb ilyen WordPress honlap kiegészítő a Divi és az Elementor. (Ebben a cikkben olvashatsz róluk egy összehasonlítást.)

És akkor most egy kis számjáték. Nyugi! Nem lesz abszolút semmi bonyolult.

A lényeg a következő, hogyha a WordPresses honlap témák (sablonok) árairól beszélgetünk:

A már fizetős, de legolcsóbb WordPress sablonok ilyen $20-30 (5-10.000 Ft) körül mozognak. De ezek többsége semmivel sem jobb egy ingyenes weboldal sablonnál.

De egy már valamire is való WordPress template – példáula a ThemeForesten (ami az egyik legnagyobb WordPress sablon és bővítmény gyűjtemény – $40-60 (13.000-20.000 Ft) körül van.

És akkor ez természetesen csak 1 honlapra és 1 évre szól.

Ha folyamatosan szeretnéd használni WordPress-es weboldaladon a template-et, akkor bizony évente újra és újra ki kell fizetned a fenti összeget.

Ugyanez az ár az Elementornál jelenleg $49 (16.000 Ft), a Divinél $89 (29.000 Ft), és még egyszer hangsúlyozom, ezzel a WordPress bővítménnyel, illetve témával (egyik ilyen, másik olyan) BÁRMIT meg tudsz csinálni a webdesingodban.

Továbbá a Divinek van $249-ért (81.000 Ft-ért) örök életű csomagja is (nem mellékesen akárhány oldalhoz használhatod). Ez pedig azt jelenti, hogy egy átlagos árú ($50-os) template esetében is 5 év alatt teljesen megtérül az egész csomag, és egyébként addig is úgy alakítottad a weboldaladat, ahogyan csak szeretted volna.

Ez az az eset, amikor az ingyenes weboldal sablonot ajánlom

Borzasztó ritka eset tényleg, de még én is azt mondom, hogy valóban,

  • ha te dugig vagy vásárlóval,
  • és sehogy sem tudsz bővülést vagy skálázást elérni
    • plusz embert felvenni,
    • automatizálni,
    • kiszervezni feladatokat,
  • tehát csak annyi vásárlót szolgálhatsz ki, amennyit jelenleg kiszolgálhatsz,
  • és te nem tudsz többet
  • vagyis lényegében semmi szükséged arra, hogy a weboldalad eladja a szolgáltatásodat,
  • ugyanakkor mégiscsak kellene valami felület, ahol az alap információkat feltüntetheted, hogyha valaki kifejezetten rád keress a Google-ban, akkor megtalálja ezeket az adatokat…

Na ez az az egy eset, amikor valóban elegendő egy tök ingyenes WordPress sablon.

Az ingyenes és olcsó weboldal sablonok hátrányai

Egy kis változtatás és máris szétesett az egész weboldal sablon

A klasszikus weboldal sablonokat profi csapat készíti. Profi grafikussal dolgoznak, aki az eredeti honlap sablont úgy tervezte meg, hogy

  • az tökéletesen professzionális hatást tükrözzön
    • mind színben,
    • mind az egyes elemek méreteiben,
    • és elhelyezkedéseiben,
    • valamint a betűk típusa, mérete, színe tekintetében is
      (ezt hívják tipográfiának; tipográfia = betűtan)
  • továbbá a képek
    • mérete,
    • színvilága,
    • de még a beállítása is olyan,
      hogy abban egy laikus változtatása teljesen más hatást generál.

És az összkép máris nem ugyanaz.

Mindennek következtében pedig a weboldalad máris nem tükrözi azt a profizmust és színvonalat, amelyet te eredetileg megálmodtál és elképzeltél ezzel a honlap sablonnal.

Azt pedig te is tudod, hogy az első benyomás döntő szerepet játszik igazából bárminek a megítélésében. Legyen az egy cég, vállalkozás, vagy egy csinos csaj az utca túloldalán.

Tartalom íráskor alkalmazkodnod kell a weboldal sablonhoz

Fujj!!! ><

Nem viccelek, kajakra ez a szó hagyta el a számat, ahogy a fenti címsort leírtam.

Miért undorodom ettől a kijelentéstől? (Tényleg, még a hideg is kiráz a fenti állítástól, ha valóban így kellene élnem…)

A tartalom a király!

Igen, még mindig. (És lesz is még naaaaagyon-nagyon sokáig, arra mérget vehetsz.)

De ez nem csak az úgynevezett inbound marketingre értendő, ahol is azért készítünk tartalmat, hogy megszerettessük magunkat az olvasóval, bizalmat építsünk, szépen lassan lopjuk be magunkat a célközönség szívébe, és ily módon egyfajta indirekt marketinget folytassunk feléjük.

Nem. A tartalomnak rendkívül fontos szerepe van a honlapod minden . egyes . aloldalán.

Még a főoldalon, meg a rólunk oldalon is, és akkor még az értékesítési oldalról nem is beszéltünk, hajaj.

De mit értek az alatt, hogy rendkívül fontos szerepe van a tartalomnak a weboldalon?

Hát azt, hogy legalább 80-90%-ban a SZÖVEGED lesz az, ami el fogja adni a termékedet, szolgáltatásodat.

Na már most képzeld magadat abba a helyzetbe, hogy ott állsz egy előre legyártott weboldal sablon előtt. Egy része már megvan az értékesítési szövegednek. Viszont még lenne pár mondat, amit feltétlenül jó lenne elhelyezni valahova, ráadásul jó lenne valahogy ikonos formában oszlopokban megjeleníteni, hogy könnyebben feldolgozható legyen a weboldal látogató számára. De egész egyszerűen sehol nem mutat jól a honlap sablonban, sehova nem tudod beilleszteni a template-be.

Pedig lehet, hogy pont ez a pár mondat dobna mondjuk egy 5-10%-ot az eladásaid számán. Ami mondjuk egy átlag 10 millió forintos éves árbevételű mikrovállalkozásnál is már ötszáz ezer – egy millió forint. Szerintem neked is lenne hova tenned azt a pénzt.

Mindezt csak azért, mert egy előre legyártott weboldal sablont használtál.

Hmmm…. Hát ezen igazán érdemes elgondolkodni…

Előre gyártott weboldal sablon = Korlátozott lehetőség a megjelenés testre szabásához

Korábban már érintőlegesen említettük, hogy főleg az ingyenes honlap sablonoknál, de igazából még a fizetős témáknál is rendkívüli mértékben meg van kötve a kezünk, ha a honlap megjelenéséről, webdesignjáról beszélünk.

A legtöbb esetben ami adott, az van, és kész. Túl sok mindent nem tudsz csinálni vele.

Esetleg meg tudod változtatni a színét (sokszor azt is csak korlátozott keretek között), a betűk típusát, méretét, és kb. ennyi.

Ha viszont fontos számodra, hogy a weboldalad ne csak egy vitrinbe kitehető dísz legyen, és nem csak úgy állsz hozzá, hogy „van honlapom, pipa”, hanem azt szeretnéd, hogy az a honlap valóban el is adjon, akkor a fentieket egész egyszerűen nem engedheted meg magadnak.

A honlapod minden egyes elemének és minden egyes szövegének az eladást kell szolgálnia, direkt vagy indirekt módon.

Ezt pedig egy előre legyártott – nem rád szabott – felülettel egyszerűen képtelen leszel elérni.

Nem hagysz maradandó emléket a fejekben

Ugyanúgy, ahogy te is meg tudsz vásárolni egy fizetős template-et, illetve le tudsz tölteni egy ingyenes weboldal sablont, ugyanúgy ezt bárki más is meg tudja csinálni.

Így születtek meg a tömegoldalak. A hatodik napon. És Isten látta, hogy ez nem jó így.

Láttam már olyanra is példát, hogy 2 teljesen ugyanazzal foglalkozó weboldal, pöccre pontosan ugyanazt a honlap sablont használta. Talán még a színek is ugyanazok voltak. Mit gondolsz, ha egy látogató megnézi az egyik cég oldalát, majd kicsivel később elkeveredik a másik cég oldalára, akkor mit fog gondolni? Hova fogja helyezni ezeket a cégeket? Meg tudja különböztetni a két oldalt? És mennyire fog megmaradni a látogató fejében az egyik vagy a másik cég.

Szerintem a válaszokat te magad is tudod…

Na ez a ciki, nem a faláb.

Összegzés

Gondolom, az már kellőképpen lejött, hogy nem pártolom a hagyományos sablonokkal készült weboldalakat, mert

  • nem egyediek,
  • emiatt nehezen megkülönböztethetőek,
  • vagyis nem marad meg a fejekben,
  • ami nehezíti az értékesítést,
  • és az értékesítést még az is nehezíti, hogy nincs teljhatalmad az elrendezés fölött

Tehát tök jól az ingyenes, meg olcsó, vagy éppenséggel akár drágább hagyományos weboldal sablonok abban az esetben, ha csak információt szeretnél közölni magadról a neten.

De abban a pillanatban, hogy szeretnéd, hogy az oldalad eladjon – akár “csak” egy ajánlatkérést” – onnantól neked teljesen egyedi webdesignra lesz szükséged, amit a hagyományos weboldal sablonok többsége nem tud.

Ebben az esetben érdemes használnod a Divit vagy az Elementort.


Ha igényes, egyedi megjelenésű weboldalra vágysz; olyanra, ami amúgy nem csak jól néz ki, de el is ad, akkor keress fel, és érdeklődj az alábbi űrlapon, hogy van-e aktuálisan szabad kapacitásom:

3 + 14 =

Cimkék: Weboldal

Szerző:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kérsz még ilyen hasznos infókat?

Facebook oldalamon keresztül értesülhetsz minden újdonságról és Számodra értékes információról (nem csak blog bejegyzésekről).
Csak kattints a [Kedvelés] gombra!

Kövess Instagramon is!

Ide a sztorikba ugyanis olyan egyedi tartalmak is felkerülnek, amelyekkel más felületeimen nem találkozhatsz.

Légy tagja a ProduktON! közösségnek!

ProduktON! közösség - Facebook csoport

A csoporton belül jelenleg teljesen ingyenesen tudlak támogatni. Bármit kérdezhetsz, ami vállalkozással, online marketinggel kapcsolatos. Természetesen én egyedül nem fogom tudni mindenre a választ, de sok tagunk van már, akik között valószínűleg lesz olyan, aki fog tudni segíteni neked.

Ez a csoport egy alapvetően szakmai, ámde annál lazább, kötetlenebb közösség, ahol barátságok és üzleti kapcsolatok is születnek.

A főbb témák a honlap, landing oldal, Facebook marketing, motiváció… és még amire igény van 🙂

Gyere, és csatlakozz ebbe a támogató közösségbe!

Ez is érdekelhet:

A túl nagy választék problémája, avagy a nagy lekvár teszt

A túl nagy választék problémája, avagy a nagy lekvár teszt

Szerinted melyik a jobbik megoldás? A) Ha több választási lehetőséget adunk a potenciális vásárló kezébe, hogy egész biztosan megtalálja a számára legmegfelelőbb ajánlatot, terméket? Vagy B) Ha maximum csak egy-két választási lehetőséget adunk? Nagyon sokan úgy...

Hogyan kommunikálj a közösségi médián és azon túl?

Hogyan kommunikálj a közösségi médián és azon túl?

Tapasztalom, hogy sokszor jelent nehézséget a vállalkozóknak, hogy miről és hogy hogyan kommunikáljanak a közösségi médián, milyen blog cikket írjanak. Ebben a blog cikkben összeszedtem neked a 8 legfontosabb tanácsot, hogy hogyan kommunikálj, és konkrét poszt...