Weboldal elemzés több, mint 100 szempont alapján

Alapvetően több, mint 100 szempontot szoktam figyelembe venni, akkor amikor weboldal elemzést végzek. Ebben a cikkben a weboldal elemzésről fogok írni, pontosabban arról, hogy miket kell megvizsgálnod akkor, hogyha egy teljeskörű weboldal auditot szeretne elkészíteni az ember. Azt fogom megmutatni, hogy én milyen szempontokon szoktam végigmenni egy-egy weboldal elemzés, optimalizálás, új honlap készítés vagy landing oldal készítés során.

Mivel egy meglehetősen combos honlap szempontok listáról beszélünk, ezért itt most nem térek ki részletesen az egyes weboldal szempontokra. Ezek többségéről bőségesen beszélek a többi, weboldal és landing oldal készítéssel és online marketinggel foglalkozó cikkben.

Na, akkor csapjunk is bele!

Ha inkább a videót részesíted előnyben a szöveg helyett, akkor íme:

Weboldal elemzés 1. lépése: sebesség

Ha nem elég gyors a weboldalad, akkor a potenciális váráslód már azelőtt le fog lépni, mielőtt megpillantotta volna az oldaladon bármit is.

Ha nem elég gyors a weboldalad, túl sokat kell várni arra, hogy betöltsön, akkor a látogatók még odáig sem fognak jutni, hogy elolvassák az első szót, megnézzék az első képet. Még azelőtt le fognak lépni, hogy betöltődött volna az oldal.

1. Betöltési sebesség mérése

Én erre két eszközt szoktam használni: 

Ezen szoftverek megmutatják, milyen gyors most weboldalad, milyen gyorsan tölt be, és javaslatokkal látnak el a fejlesztéshez.

2. Tömörített képek

Ezen eszközök javaslatain túl azt szoktam még megvizsgálni, hogy megfeleően tömörítettek-e a képek. A lehető legalacsonyabb – de még jó – minőségben szerepelnek-e az oldalon.

Ugyanis az a helyzet a képekkel, hogy ha 100%-os minőségben rakod ki őket a weboldaladra, akkor bődületesen nagyok lesznek ezek a képfájlok. Ennek következtében pedig rendkívüli módon le fog lassulni a honlap betöltési sebessége. Szóval a lassú weboldal – és így a vásárló vesztés – gyakorlatilag garantált.

A képeket tudod tömöríteni, és van az a szint, ahol felhasználói oldalról még nem lehet érzékelni, hogy ez a kép minőségvesztési folyamaton esett át. Mégis, a megfelelő tömörítési arány használatával drasztikusan kisebb fájlokat fogsz kapni.

Szabad szemmel nem látható minőségromlás mellett is lényeges fájlméret csökkenést tudsz elérni megfelelő tömörítéssel.

3. Képek felbontása nem nagyobb a szükségesnél

Weboldal elemzésnél megnézem azt is, hogy a képek mérete maximum akkora-e, mint amekkorára a weboldalon szükség van. Sokszor látom, hogy 1000 pixeles képeket használnak 300 pixel szélességű helyekre, ami megint csak a honlap gyorsaság rovására fog menni.

4. HTML, CSS, JavaScript fájlok tömörítése

Egy honlap auditnál alap, hogy mindig lecsekkolom, hogy az ún. minify, illetve GZIP tömörítések megtörténtek-e.

(Ha ennyi neked elég is, akkor ugorhatsz a következő pontra. A következő két bekezdést csak akkor olvasd el, ha nagyon érdekel, hogyan működik a minify és GZIP tömörítés :))

A minifyolás során a programkódból eltávolításra kerülnek a nem szükséges karakterek (információk) anélkül, hogy a kód funkcionalitása megváltozna.

A GZIP tömörítés újracsomagolja a weboldal programkódját úgy, hogy kevesebb bitet használjon maga tömörített kód, az eredeti kódhoz képest. Lényegében kisebbé teszi az információt, annak jelentésének megváltoztatása nélkül. Ezt úgy éri el, hogy megkeresi a programkódokban az összes ismétlődő szövegrészt, és az adott szöveg első előfordulási helyére mutató hivatkozásokkal helyettesíti őket.

5. Van-e cash, úgynevezett gyorsítótár a weboldalon

Ez azt csinálja, hogy amikor a böngésződ először letölt egy weboldalt, akkor annak a fájljait lehívja a szerverről, majd eltárolja a saját háttértárában, lényegében a saját gépeden. Ez a háttértár a gyorsítótár (cache).

Amikor te később ismét meglátogatod ezt a weboldalt, akkor a böngésződ immáron nem a nagyon távoli szerverről fogja lehívni ezeket az adatokat, fájlokat, hanem közvetlenül a helyben lévő böngésződ gyorsítótárából. Ezáltal pedig jóval gyorsabbá válik az oldal betöltődése.

A gyorsítótárat célszerű időként törölni, üríteni. Ugyanis ennek az eljárásnak az az aprócska hátránya van, hogy amíg mindig a böngésző gyorsítótárából kerül betöltésre az oldal, addig, hogyha változtatás történik a honlapon, azt a weboldal látogató valójában nem fogja látni, mert nem a gépe nem a szerverről hívja le a friss fájlokat, hanem a saját számítógépéről.

Ezért, hogyha olyan weboldalad van, amire percenként kerülnek fej új információk, változik meg a tartalom, akkor nem is érdemes cache-t használni. De a legtöbb vállalkozói weboldal nem ilyen. Legjobb esetben is napi szinten történik változás ezeken a honlapokon, de jóval gyakoribb, az 1-2 hét vagy 1-2 hónap. Ebben az esetben pedig kifejezetten nagyon jól jön gyorsítótárazás (cache-elés) a weboldal betöltési sebessége szempontjából.

Amikor a gyorsítótár törlődik, akkor a következő alkalommal amikor a felhasználó ellátogat a weboldalra, ismét a távoli szerverről hívja le a honlap fájlokat. Majd ezt követően a következő gyorsítótár ürítésig ismét a saját böngészője gyorsítótárából.

A gyorsítótár ürítési gyakoriságát a szerveren, illetve sebességoptimalizáló bővítményekben lehet.

6. Weboldal betöltési sebessége 3 mp alatt

Fontos, hogy a weboldalad betöltési sebessége lehetőleg 3, de csúcs max. 5 mp alatt legyen.

Azután, hogy valaki rákattintott a hirdetésedre, vagy egyéb úton eljutott a weboldaladra, az első kritikus pont a honlapod sebessége.

A betöltések első 5 másodperce van legnagyobb hatással a konverziós értékre.

Minden extra másodperc 2-5%-os konverziós érték csökkenést jelent. (Bár extrém esetekben ez az érték akár 6-10% is lehet.)

Egy felhasználó, ha az átkattintást követő néhány másodpercen belül nem fogyaszthatja máris a tartalmat, bezárja az oldalt, és odébb áll.

Weboldal elemzés 2. lépése: webdesign

7. Logó

Weboldal elemzéskor a logónál a következő szempontokat szoktam vizsgálni:

  • Illik-e az arculathoz, illetve fordítva, az arculat illik-e a logóhoz?
  • A színvilága, formavilága hasonlít-e a weboldaléhoz
  • Maga a logó megüt-e egy bizonyos színvonalat (amit elég nehéz egzaktan szavakba önteni, de a lényeg, hogy kellően modern és letisztult hatást kelt-e)

Alapvetően nem a logód fogja a pénzt hozni a vállalkozásodba. De ha már használsz logót, akkor mindenképp célszerű olyat választanod, melynek megjelenése jó. Hiszen ha rossz, gagyi logót használsz, azzal kifejezetten rombolod az imidzsedet, a rólad kialakított megbízhatósági képet, mivel azt sugallod, hogy ennyire nem törődsz az arculatod egyik legfontosabb pontjával, a logóval. Ennél még az is jobb, ha nem használsz logót, és csak egy egyszerű betűtípussal kiírod a nevedet, vagy a céged nevét. 

8. Egységes színvilág

Fontos, hogy a weboldalad 2, nagyon maximum 3 színből álljon, melyek harmonizálnak egymással. 

Ezen színek árnyalatait, valamint a feketét és fehéret használd. Ha ennél több színt alkalmazol, akkor nagyon csiri-csáré lesz a honlapod, nem fog harmóniát sugallni.

9. Színek harmonizálnak egymással

Az, hogy kevés szín van, még nem feltétlenül elegendő. Fontos, hogy ezek a színek passzoljanak egymáshoz, álljanak rokonságban egymással vagy egészítsék ki egymást.

10. Max. 2-3 betűtípus

Ajánlott maximum 2-3 különböző betűtípus használni. Egyet a címsoroknak, egyet pedig a kenyérszövegnek. A gombok pedig lehetnek vagy a címsor, vagy a kenyérszöveg betűtípusa. Harmadik betűtípust ritkán, inkább díszítőszövegeknél érdemes alkalmazni.

11. Címek eltérő betűtípussal

A címeket célszerű eltérő betűtípussal írnod, vagy ha a betűtípus nem is eltérő, legalább legyen feltűnő és más a többi szöveghez képest.

12. Jó minőségű képek

Ha nem elég minőségiek a képeid, úgyanúgy mint a logónál, bizalmatlanságot fog kelteni a látogatóban.

Tudod… aki saját magára nem ad, az az ügyfélre miért tenné? Ez van a fejekben.

13. Egységes formavilág

Az egész weboldalnak legyen egységes formavilága. Ne forduljon elő olyan, hogy az egyik blokkban kerek, a másikban pedig szögletes formákat alkalmazol, majd jönnek háromszögek, vonalak, minden egyéb. Ha kerekkel kezdtél, akkor azzal is folytasd végig. A gombokra is figyelj, ne legyen néhol lekerekített, máshol pedig szögletes. Maradj egységes és konzekvens.

14. A megjelenés megfelel a célcsoportnak

Az egész megjelenés, arculat, webdesign, képek, színek és betűk minden szempontból feleljenek meg a célcsoportodnak. Képviseljék a célcsoportod, a terméked, szolgáltatásod hangulatát, üzenetét és minőségét, valamint olyan érzéseket keltsenem a célcsoportodban amit te szeretnél.

15. Modern megjelenés

Weboldal elemzésnél arra is figyelek, hogy a weboldal egész felépítése, megjelenése legyen letisztult és modern.

16. Jól szkennelhető?

Manapság az emberek már csak görgetik és görgetik a weboldalakat. Amit így elsuhanva is el tudnak olvasni, azt elolvassák, amit pedig nem, arra csak reménykedni tudunk, hogy később még visszatérnek. Ha először átsuhantak az oldalon és ezalapján kicsit megfogta őket, akkor fognak jobban belemélyedni egy-egy részbe.

Weboldal elemzés 3. lépése: webergonómia, használhatóság, UX

17. A menü könnyen elérhető, szem előtt van?

Azonnal, egyből látható hol van? Nem kell még jobbra-balra tekintgetni a képernyőn, kutatva utána?

18. Jól használható a menü?

Milyen maga a használhatósága, kezelhetősége? Kezesbárány teljesen? Egész egyszerűen mennyire felhasználóbarát kezelni a menüt?

Mind asztali számítógépen, mind mobilon.

19. Átlátható honlapszerkezet

Az egész honlap szerkezetének, azon belül is a menünek minél átláthatóbbnak kell lennie. Az oldalak hierarchikusan legyenek felépítve, tehát logikusan következzenek egymásból.

20. Linkek megfelelőek

Ha linkek vannak elhelyezve a menüben, egy cikkben vagy bárhol máshol, akkor azok a linkek teljesen egyértelműek kell, hogy legyenek. Tehát a látogató tudja, hogy

  • hova vezetnek
  • mit mutatnak meg
  • mi fog történni ha valaki oda kattint
  • hova lyukad ki a látogató, ha oda kattint
  • miért érdemes egyáltalán oda kattintani

21. Elérhetőségek

Az e-mail cím, telefonszám, fizikai cím legyen ott minden oldalon. (Utóbbi persze csak akkor szükséges, ha releváns a vállalkozásod szempontjából. ) Hiszen nagyon fontos az, hogy az elérhetőséged mindig szem előtt legyen.

22. E-mail címek telefonszámok kattinthatóak

Nem csak az e-mail cím lehet kattintható, hanem a telefonszám is. Számítógépen ennek annyira nincsen jelentősége, viszont ha mobilon kattintasz egy telefonszámra és az linkelve van, akkor egyből tudod is hívni azt a számot. Nem kell kijelölgetni, másolni és beilleszteni, ez pedig nagyban megkönnyíti a felhasználónak a weboldal kezelését.

23. Kapcsolati oldal

A kapcsolati oldal legyen mindig a menü utolsó menüpontja, valamint szerepeljen a láblécben is. 

Ezek manapság a bevett szokások, és a felhasználók ezeken a helyeken fogják először keresni.

24. Elemek könnyedén kattinthatóak

Ez azt jelenti, hogy nincsenek köztük túl kicsi távolságok, megfelelően nagyok… de nem túl nagyok. Főleg telefonon kiemelten fontos ez, hiszen ott simán félre tudsz kattintani, ha nem megfelelő méretben és távolságban vannak ezek az elemek egymáshoz képest.

25. Ismert elemek a megszokott helyen

Nem csak a kapcsolati oldalnak van megszokott, bevett helye, hanem a többi elemnek is. A menü manapság például a weboldal tetején található egy vízszintes sávban. Weboldal elemzésnél megszoktam még nézni azt is, hogy az egyéb elérhetőségek megjelennek-e mindenhol, vagy legalábbis ott ahol kell. Valamint ha a honlap használ keresőmezőt, az szintén ott jelenik-e meg ahol kell, vagyis a jobb felső részen.

26. Oldalak megfelelő elnevezése

Ami azt jelenti, hogy a látogató egyértelműen tudja-e, hogy hol van, amikor az adott oldalra kattint.

27. A leggyakoribb böngészőkben jól jelenjenek meg a funkciók

Manapság a leggyakrabban használt böngészők a következők:

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Safari
  • Microsoft Edge

Ezen négy böngészőben érdemes végig tesztelni a weboldalt.

28. Szövegek olvashatósága

Ezen belül is meg szoktam nézni egy honlap elemzésnél azt, hogy a betűméret megfelelő-e. Sokszor előfordul, hogy az a betűméret ami számítógépen tök jól mutat, az mobilon nincs lekicsinyítve és a fél képernyőt elfoglalja. Szóval fontos, hogy megfelelő betűméretet használj mind számítógép, mind mobil és mind pedig tablet nézetben.

Egy weboldal auditnál azt is szem előtt tartom, hogy megfelelő kontraszt van-e a szöveg és a háttér között. A legcélszerűbb az enyhén szürke, majdnem fehér háttér színt alkalmazni és erre egy nagyon-nagyon sötét szürke betűivel írni, ez a legolvashatóbb. De lehet akár sötét háttér, világos betűvel, vagy valami halvány pasztell háttér, sötét betűvel. A lényeg, hogy legyen kontrasztos és ne legyen rikító. 

Ha képet használsz háttérként, akkor figyelj arra, hogy elég olvasható-e rajta a betű. Nincs-e olyan, hogy a kép annyira “mozgalmas”, vagy olyan színű, hogy nem olvasható tőle a szöveg.

29. White space-ek megfelelő használata

Ezek azok az üres területek, amelyeken nincs semmi, és amelyek a szövegek, képek körül, egy-egy blokk tetején, alján, illetve az oldal szélén helyezkednek el. Ezek tudják kvázi jelezni a felhasználó felé, hogy mely elemek tartoznak össze, és melyek nem. 

Ezek a white space-ek (negatív terek) segítenek abban, hogy néha meg tudjon pihenni a látogató szeme is a nagy szöveg és kép kavalkádban. 

A white space-nek köszönhetően tudnak a nagyobb tartalmi elemek elkülönülni egymástól.

Összességében a lényege, hogy a megfelelő használatával egy nagyon jól átlátható, könnyedén értelmezhető és gyorsan feldolgozható oldalt kaphatunk.

30. Különálló blokkok elkülönülnek

Azok a részek, amelyek tartalmilag más-más témáról szólnak megfelelően el kell, hogy különüljenek egymástól vizuálisan, ezáltal is jelezve a témaváltást.

31. Favicon

Ez az a kis ikonka, amit látsz a böngészőben az oldalak tetején. Amikor több lap van megnyitva, akkor ezek alapján tudod könnyedén beazonosítani az oldalakat.  A facivon segít beazonosítani az oldalat, akkor, ha közben máshova is elnavigált a látogató.

32. Nincs automatikusan elinduló hang

Manapság szerencsére már kevés weboldalon találkozunk automatikusan elinduló hangfájllal vagy hanggal ellátott videóval. Ami igazán szuper! Ugyanis rendkívül idegesítő, amikor mélyen benne vagy a böngészésbe, vagy épp hallgatod a kedvenc számodat, és ebbe a nyugalomba vagy élvezetbe belekontárkodik egy teljesen idegen hang. Ne adja isten, épp csendben szeretnél böngészni, de nincsen lenémítva a gép vagy telefon, és egyszercsak rázendít az oldal a békésen alvó párod, gyereked mellett.

Csak akkor induljon el egy hang, illtve akkor legyen hang a videóhoz, amikor azt a látogató akarja.

Hang nélküli videó elindulhat automatikusan. Az teljesen rendben van. De az automatikusan induló hang, az nagyon nem oké. Hiszen ha az illetőnek fel van véve a hang a laptopján, és hirtelen valami beleüvölt a fülébe, vagy belerondít a hallgatott zenébe, akkor az elég kellemetlen. Úgyhogy felejtsd el az automatikusan elinduló hangokat.

33. Nincsen flash vagy iframe a weboldalon

Sok évvel ezelőtt volt menő az, hogy flash-t használ egy weboldal. Ma már szerencsére ez kiment a divatból.

(A flash oldalakkal az volt a legnagyobb gond, hogy a keresőmotorok, mint pl. a Google, egyáltalá nem tudták értelmezni őket, mivel nem olyan programkódból álltak össze, mint mai társaik.)

34. Nincsen iframe a weboldalon

A flash mellett nagy “divatja” volt réges régen az iframe-ekből (keretekből) felépülő weboldalnak.

Csak hogy ne menjünk bele túlságosan a technikai részletekbe, röviden: Egy iframe-be be tud töltődni egy honlap aloldala. És egy aloldalon pedig lehet több iframe. Így lényegében több oldalt / oldalrészletet lehet megjeleníteni egyetlen aloldalon belül. Illetve attól, hogy egy iframe tartalma frissül (mert pl. a benne lévő oldalon rákattintunk egy linkre), attól még a többi iframe statikusan megmarad, nem változik, nem tölt be újra semmit.

Arra használták ezt a megoldást, hogy például elkészítették bal oldalra a weboldal menüjét egy iframe-be, alulra a láblécet egy iframe-be, ezek statikusan maradtak mindig ugyanazok, a középső nagy iframe-be pedig töltődtek be az egyes aloldalak tartalmai, attól függően, melyik menüpontra kattintott a felhasználó.

Ez viszont megintcsak azért nem ajánlott, mert egyrészt a keresőmotorok nem tudnak értelmezni egy ilyen szétdarabolt oldalt; másrészt pedig a mobilra optimalizálás is sokkal nehézkesebb vele.

DE! Vannak kivételek!

Ugyanis a beágyazott YouTube videó, Google térkép, Facebook oldal ajánló is mind iframe-en keresztül töltődnek be. Amikor ilyen egy-egy elemet helyezünk el az oldalon, az nem okoz problémát. A másik meg az, hogy máshogy nem is lehet megoldani ezt jól 🙂

35. Minden oldal jól betöltődik

Egy weboldal elemzés kapcsán mindig megnézem, hogy az összes oldal megfelelően betöltődik-e.

36. Minden funkció megfelelően működik

És ha már jól betöltődtek, akkor jöhet annak vizsgálata a honlap audit során, hogy minden funkció működése tökéletes-e.

Weboldal elemzés 4. lépése: reszponzivitás, mobil használhatóság

37. Betűméret megfelelő

Fentebb már kitértünk arra, hogy mennyire fontos a betűméret. Ne legyen túl nagy, de ne is legyen túl kicsi.

38. Menü

Sokszor előfordul, hogy számítógépen csúcsszuper a menü, viszont mobilon teljességgel kezelhetetlen.

39. Nincsen semmi zavaró elem

Weboldal elemzésnél mindig megnézem, hogy mobil nézetben, böngészés közben nincs-e semmi oda nem illő, belógó, nem értelmezhető, fordított sorrendben megjelenített elem.

40. Nincsen képernyőből kilógó elem

Legalábbis nem olyan, ami zavaró volna.

41. Az elemek nem tapadnak a képernyő szélére

Nagyon csúnya tud lenni, amikor a betű vagy kép teljesen a képernyő szélére ér. (Ez alól azaz eset képez kivételt, amikor a design sajátossága, hogy direkt ki akarjuk futtatni a képet a képernyőről.) De alap esetben mindenképp érdemes egy kis teret hagyni a weboldal elemek és a képernyő széle között.

42. Kényelmes használhatóság

Asztali számítógépen, ez kevésbé kritikus. Mobilon már annál inkább muszáj külön vizsgálni ezt is. Mennyire kényelmes az ujjaknak a weboldal kezelése.

43. Minden egyes oldal rendesen betöltődik-e

Tehát minden egyes oldalon betöltődnek-e az elemek, szépen, jól néz-e ki minden elem, szöveg, kép, grafika…

44. Horizontális elrendezés

Mobiltelefonnál és tabletnél is előfordul az az eset, hogy a látogató elfordítja a készüléket, ezáltal pedig egy más oldalelrendezést kap. Egy jó honlap elemzés során érdemes lecsekkolni ezt is, hogy fekvő nézetben is minden király.

45. Google Mobile Friendly teszten megfelel-e

Azaz, hogy a Google mobilbarátnak látja-e a weboldaladat. Ezt az alábbi oldalon tudod csekkolni.

46. Mindezt 7-féle desktop, 3-féle mobil és 2-féle tablet nézetben

Weboldal elemzéskor a fenti szempontokat 7 különböző asztali képernyőfelbontásban, 3 különféle mobil eszköz képernyőfelbontásban és 2-féle tablet képernyőfelbontásban külön-külön szoktam csekkolni.

Weboldal elemzés 4. lépése: tartalom

Itt lesznek olyan szempontok, melyek csak akkor relevánsak számodra, ha blogot is vezetsz.

47. Releváns tartalom

Azt hiszem ezt magyaráznom sem kell. A tartalmad kapcsolódjon a vállalkozásoddal, termékeddel, szolgáltatásoddal.

48. Friss tartalom

Ez a szempont akkor különösen fontos, hogyha rendszeresen blogolsz.

Azonban ha nincs blogod, akkor is fontos, hogy friss információk legyenek a weboldaladon.

49. Rendszeresen frissülő tartalom

Főleg akkor ha fontos ez, ha szeretnéd használni a keresőoptimalizálást, mint marketing eszközt és szeretnél a keresőben előrébb kerülni.

50. Elegendő szöveg az oldalakon

Weboldal elemzésnél meg szoktam nézni azt is, hogy van-e elegendő szöveg a honlapon, ahhoz, hogy átadja a megfelelő információt és kellő bizalmat építsen. 

Nem utolsó sorban pedig keresőoptimalizálás szempontjából is jó az, ha nem 50 szavas oldalaid vannak, hanem legalább 300 szavas aloldalakkal rendelkezel. Mindazonáltal érdemes ennél jóval hosszabb szövegeket írni egy-egy oldalra vagy blog cikkbe, de ez a minimum követelmény, ha egyáltalán labdába szeretnél rúgni a SEO versenyben.

51. Helyesírási és nyelvtani hibáktól mentes

Egy alapos honlap elemzés során gondot fordítok arra is, hogy leellenőrzöm a helyesírási és nyelvtani hibákat is.

52. Másolás mentes szöveg

Azt is mindig lecsekkolom, hogy nem másik oldalról lett-e átmásolva a szöveg. Ezt ugyanis egyrészt a Google is bünteti, másrészt pedig, ha valakinek ez feltűnik, az bizalomvesztést eredményezhet.

53. Minőségi fogalmazás

Ha olyan a honlapod szövege, mintha azt a paraszt Pityu bácsi írta volna, az nem túl nyerő. (Paraszt alatt itt a földműves értendő és nem pedig az utca széli tahó.)

Persze, ha ők a célközönség (mármint a parasztok) és nekik szól a weboldalad és a terméked, akkor az teljesen rendben van. Egyéb esetben viszont sajnos nem.

Magas minőség = magas bizalmi szint = biztosabb vásárlás

54. Szóismétlésektől mentes

Kicsit ez is a nyelvtani ellenőrzéshez tartozik. Ha vannak a szövegben egymáshoz túl közeli szóismétlések, akkor teszek javaslatokat, hogyan helyettesítsd őket szinonimákkal.

55. Jól tagolt, könnyen olvasható szöveg

Mindig megnézem azt is egy-egy weboldal elemzés keretein belül, hogy a szöveg elég olvasmányos-e. Szempont még az is, hogy vannak-e benne felsorolások, kellően tagoltak-e a mondatok, vannak-e benne egyáltalán bekezdések.

56. Minőségi tartalom

Talán már unalomig ismételt mondat számodra, hogy “Legyen minőségi tartalmad!”, azonban bármennyire is közhelyesnek tűnik, tényleg fontos. Fontos a látogatók számára, hiszen ez (is) épít bennük bizalmat. És fontos a Google-nak is, ugyanis csak minőségi tartalommal lehet az első helyekre kerülni. De hogy mi is az a minőségi tartalom? Nem könnyű egzakt módon megfogni. Pláne nem ilyen rövid formában, mint ami itt belefér. Ezért itt most csak annyi hangzik el róla, hogy minőségi tartalom az, ami valós értéket ad a látogató számára.

57. Oldalcímek tükrözik-e az oldal tartalmát

Tehát egyértelmű-e a felhasználó számára, hogy hol tartózkodik éppen a weboldalon belül.

Weboldal elemzés 5. lépése: keresőoptimalizálás (SEO)

Az alábbi pontban lévő szempontokat csak akkor szoktam megvizsgálni egy weboldalnál, ha igény van rá. Tehát, ha az ügyfél szeretné keresőoptimalizálni a weboldalát. Ha olyan az iparág, hogy abszolút nincs is értelme a SEO-nak, akkor nem foglalkozunk vele.

58. Google indexelés

Először is azt nézem, hogy a Google egyáltalán képes-e indexelni az adott weboldalt. Azaz “tudja-e olvasni”, vagy nincsen-e esetleg előtte letiltva a honlap.

59. Helyezés  

Ha indexeli a Google a weboldalt, akkor utána megnézem, hogy hányadik helyeken található a honlap az ügyfél által megadott kulcsszavakra.

60. Brand névre hol helyezkedik el

Majd lecsekkolom, hogy ha rákeresek a márkanevére, akkor hányadik helyen szerepel az adott honlap. Ezekből a helyezésekből rengeteg hasznos infót ki lehet olvasni.

61. Nem kívánatos oldalak indexelése letiltva

Vannak olyan oldalak, melyeket nem szoktunk indexáltatni. Ezek a jogi oldalak a teszt, kísérleti, példa oldalak, melyeket egyszerűen nem érdemes megjelentetni a találati listában (hisz ezeket egyáltalán nem szeretnénk, hogy lássák az emberek).

62. Nincsen kulcsszó kannibalizmus

A kulcsszó kannibalizmus azt jelenti, hogy egy honlap egy adott aloldala több kulcsszóra van optimalizálva. Nagyon fontos, hogy egy aloldalt egyetlen kulcsszóra optimalizálj, más esetben a Google nem fogja tudni eldönteni, hogy melyik kulcsszóra kellene neki előre sorolnia az oldalt. Helyette inkább olyanokat fog előre sorolni, amelyeknél ez teljesen egyértelmű (mondjuk a konkurencia oldalát).

63. Robots.txt nem akadályozza a feltérképezést

A robots.txt fájl határozza meg, hogy mely oldalakat engedi, illetve nem engedi indexálni (beolvasni) a keresőmotorok számára.

64. Kulcsszavak elhelyezése

Ebbe itt most annyira nem fogok belemenni. Korábbi keresőoptimalizálós cikkemben írtam már róla nagyon részletesen. Ezért ha mélyebben érdekel a téma, javaslom, ott olvass utána.

De néhány legfontosabb pontot megosztok azért itt is.

A fő kulcsszó szerepeljen minden oldalon a…

  • meta titleben
  • URL-ben
  • H1-ben (oldalcímben)
  • H2-H6-ban (alcímekben)
  • szövegtörzsben
  • az oldal első 50 szavában
  • félkövér szövegekben

65. Kulcsszó zsúfolás elkerülve

Ez azt jelenti, hogy egy kulcsszó irreálisan sokszor van használva, ezt is bünteti a Google. Mi számít még nem irreálisan sok kulcsszóhasználatnak? Erre nicsen egy pontos szám. De az biztos, hogy mindenképp érdemes 1% alatt maradnod. Efölött már igencsak könnyedén beszélhetünk szándékos kulcsszó halmozásról.

66. Meta Title

Külön megvizsgálom, hogy a Meta Title:

  • tartalmazza-e a kulcsszót
  • tartalmazza-e a márkanevet
  • releváns-e magára a tartalomra
  • csalogató-e a felhasználó számára – ez már inkább marketing szempont

67. Meta Description

Szintén fontos, hogy:

  • tartalmazza-e a kulcsszót
  • nincsen-e benne kulcsszó zsúfolás
  • releváns-e a tartalomra
  • csalogató-e a felhasználó számára

68. Egyedi Meta Title minden oldalra

Ha minden vagy legalábbis több aloldalnál ugyanaz a meta title szerepel, az megintcsak félrevezető a Google számára, emiatt pedig “pontlevonás” jár a rangsoroláskor.

69. Egyedi Meta Description minden oldalra

A logika mögötte ugyanaz, mint a fenti esetben. Egy aloldalhoz egy egyedi meta description tartozhat.

70. H1 szöveg

Egy aloldalon csakis 1 darab H1 szöveg lehet, hiszen ez maga a főcím. Természetesen ennek is tartalmaznia kell a fő kulcsszót.

71. H2-H6

Ők képviselik az alcímeket. Itt megnézem, hogy megfelelő struktúrában vannak-e, tehát H2 után H3 jöjjön, majd utána a H4, és nem pedig például H6 után jön H3, majd H5, stb. Szerintem már mondanom sem kell, de nekik is tartalmazniuk kell a kulcsszót. Noha nem kötelezően mindegyiküknek. Sőt, az már megintcsak gyanús lenne a Google szemében. De legalább néhányuknban szerepeljen.

72. ALT attribútum a képeken

Ez az a szöveg, ami akkor olvasható, ha maga a kép valamilyen oknál fogva nem töltődik be. Illetve ez az a kifejezés, szó, mondat vagy mondatrész, amit a szövegfelolvasó programok fel tudnak olvasni a vakoknak, gyengénlátóknak. És természetesen ezt tudja a Google is jól olvasni, és ez alapján meghatározni, hogy az adott kép mit ábrázol.

73. Beszédes képfájl-nevek

Nem csak az alt attribútum segít a Google-nek meghatározni, hogy miről szól a kép, hanem a fájlnév is. Érdemes olyan fájlneveket alkalmazni, amelyek leírják, hogy mi az a kép.

74. Keresőbarát URL

A kerseőbarát URL azt jelenti, hogy nem számokból, azonosítókból és mindenféle krix-kraxos karakterekből áll az oldal URL-je, hanem mint ahogy esetemben is például a produkton.hu/blog már elmondja, hogy a blog oldalon vagyunk. Egy cikk esetén például így név ki az URL: produkton.hu/weboldal/weboldal-hibak, amiben a “weboldal” kifejezés a kategóriát jelöli, a “weboldal-hibak” pedig a cikk címét.

75. URL nem túl hosszú

Maximum 70-80, de csúcs max. 90 karakter az, amit érdemes használnod.

76. SSL/HTTPS tanúsítvány

Ha a böngésző címsorában azt látod, hogy http://domainnev.hu, vagy kiírja a böngésződ, hogy nem biztonságos, akkor nincsen SSL tanúsítvány telepítve. 

Ha viszont azt írja ki, hogy biztonságos és https://domainnev.hu, akkor arra az oldalra van SSL tanúsítvány telepítve. Ez kvázi egy biztonságos csatornát tesz lehetővé a weboldalon történő információk áramlásának.

77. Belső linkhálózat

Weboldal elemzésnél megnézem, hogy mennyire vannak összelinkelve az oldalak, főleg bolgcikkek esetén. Az a jó, ha minél több belső hivatkozás van az oldaladon, minél jobban össze tudnak kapcsolódni.

78. Nincs duplikált tartalom

Ez lehet egyrészt olyan, hogy a saját weboldaladon belül történt a duplikáció, tehát két, vagy több oldalad merőben hasonló. De az is duplikált tartalomnak számít, ha más oldalról vetted át a szöveget. Mindkettő bűn, de a második nagybb vétségnek számít a Google szemében. Hiszen, ha csak másolsz, nem akarsz eredeti tartalmat közzé tenni, csak meg akarod úszni a melót, akkor bizonyára nem lehet minőségi sem a tartalmad, sem az, amit kínálsz a honlapodon.

79. Minimum 300 szó/oldal

Lehetnek olyan aloldalaid, amelyek ennél kevesebb szót tartalmaznak, de ebben az esetben érdemes elrejteni a Google elől ezeket az aloldalakat, tehát letiltani az indexálhatóságukat. 

A 300-nál kevesebb szóval rendelkező oldalakat a Google negatívan értékeli, mivel ennyi szöveg nem valószínű, hogy tud tartalmazni kellően elegendő értékes információt. És ha egy weboldalon vannak olyan aloldalak, melyeket negatívan értékel a Google, akkor az az egész weboldalt le fogja húzni.

80. Nincs túl sok hirdetés

Ha szinte csak hirdetésekből áll az oldal, akkor az negatív a Google szemében, hiszen nincsen rajta a felhasználó számára értékes tartalom. Hanem szinte csak reklámból áll az egész…

81. Search Console bekötve

Ez a Google egyik keresőoptimalizálásra alkalmas eszköze. Rengeteg értékes információt lehet kinyerni belőle. Ezért mindenképp érdemes már a kezdetektől gyűjteni vele az adatokat.

82. Külső linkek

Ezek olyan linkek, amelyek más weboldalról érkeznek a te honlapodra. Fontos, hogy

  • hány ilyen link van, ami a te oldaladra mutat,
  • milyen oldalakról érkeznek ezek a linkek, mennyire minőségiek ezek az oldala, és hogy
  • mennyire vannak diverzifikálva a link szövegek, tehát hogy különféle kifejezéseket használjanak, ne mindig újra és újra ugyanaz a kifejezés legyen a link szövege.

Az én esetemben, ha például minden külső hivatkozás a “landing oldal készítés” kifejezésre lenne linkelve, akkor nem lenne túl hiteles. Az egész linképítés lényege az, hogy úgy tűnjön, mintha természetes lenne. A Google csak azt értékeli, ha természetesen épül a linkhálózatod. Hiszen ő úgy gondolkodik, hogy ha van egy értékes tartalmad, azt mások majd linkelni fogják, mert az ő számukra is értékes. Valójában rendkívül nehéz teljesen természetes módon építeni a linkeket. Egyszerűen muszáj egy picit kijátszani a rendszert, és neked tenni azért, hogy létrejöjjenek ezek a külső linkek. Ugyanakkor arra kell törekedni, hogy ez az egész folyamat természetesnek hasson.

Tehát ha például esetemben egyszer “landing oldal készítés”, egyszer “weboldal készítés”, majd “produkton.hu”, máskor “Gaál Melinda”, megint máskor pedig “marketing szemléletű weboldalak” kifejezésre történik a linkelés, az egyből sokkal természetesebben hat.

Fontos az is, hogy milyen minőségű oldalakról érkeznek a linkek. Minden oldalnak van egyfajta minősítése a Google szemében. Ha olyan oldalakról érkeznek ezek a linkek melyek nem jó pontszámot kaptak a Google-től, akkor inkább lehúzzák a te weboldaladat is. Célszerű inkább kevés jó minőségű oldalról linket szerezni, mint sok nem minőségi oldalról.

83. 404-es oldalak kezelése

A 404-es oldalak azok az oldalak, amelyek nem léteznek. Lehet, hogy egyszer valamikor léteztek, de minden esetre most már nem.

Ha pedig valamikor volt ilyen oldal, és azt a Google beindexelte, majd később megszűnik ez az oldal, de a Google rendszerében még mindig ott van, miközben már nincsen rajta tartalom, az újabb minusz pont neked a keresőóriás szemében.

Ha létrehoztál egyszer egy oldalt, de az megszűnik, akkor fontos, hogy irányítsd át ennek a megszűnt oldalnak az URL-jét egy másik, létező oldalra. Érdemes olyan oldalra átirányítani a látogatót amely közel áll az eredeti témához. Ha ez nem lehetséges, akkor a főoldalra irányítsd.

84. Domain lejárata min. 1-2 év

Ha ennél rövidebb idő, akkor az akár megbízhatatlanságra adhat okot, azt hiheti a Google, hogy bármikor megszűnhet az oldal. Ez ugyebár megintcsak nem túlságosan bizalomgerjesztő.

Weboldal elemzés 6. lépése: marketing

85. Kapcsolatfelvételi lehetőség

Weboldal elemzésnél megszoktam vizsgálni, hogy mennyire gördülékenyen lehet felvenni a kapcsolatot a weboldal tulajdonosával.

86. Hírlevél feliratkozási lehetőség

A honlap elemzése során vizsgálom azt is, hogy milyen hírlevél feliratkozási lehetőségek vannak.

87. Külső linkek új lapfülön nyílnak meg

Ha nem új ablakban nyílnak meg, akkor teljesen elveszted a felhasználót, mert elnavigál az oldaladról és minimum 90% az esélye annak, hogy már nem fog visszatérni. Ezzel szemben ha új ablakban nyílik meg egy link, akkor még ha be is zárja ezt a másik oldalt, a te oldalad még mindig ott lesz, és egy külön döntése kell, hogy legyen, ha esetleg azt is be szeretné zárni.

88. Célcsoport megszólítása, beazonosítása

Az üzeneteknek meg kell szólítaniuk a célcsoportot, a célcsoportod tagjainak kellően be kell tudniuk azonosítani magukat, tudniuk kell, hogy nekik szól az üzenet.

89. Problématudat

Meg szoktam nézni azt is egy weboldal elemzés során, hogy a szövegek mennyire világítanak rá a potenciális vásárló problémáira, és mennyire mélyülnek el abban.

90. Vágykeltés

A problémák ellentetjei a vágyak. Értelemszerűen célszerű ezekről is megfelelő formában beszélni egy weboldalon, hogyha eredményeket szeretnénk rajta elérni.

91. Megoldás, ígéret

Talán te is ismered már ezt a probléma-vágy-megoldás/ígéret hármas kombót. Ezek a minimum tartalmi elemek, ha meg szeretnéd győzni a potenciális vevődet arról, hogy téged válasszon. Értelemszerűen kell, hogy legyen egy ígéreted, ami megoldást nyújt az ő problémájára, és ezáltal el tudja érni az áhított célt. Ezt is megfelelő módon kommunikálni kell az oldalon a siker érdekében.

92. CTA

A CTA a Call To Action rövidítése. Jelentése cselekvésre történő felszólítás.

Szoktuk illetni ezzel a névvel a tényleges “felhívásokat” (pl. “Kattints a gombra, és már küldöm is a listát!”, “Ha tetszett a poszt, akkor lájkold, szólj hozzá!”, stb.), de a csak önmagában álló gombokat is. Ez esetben inkább az utóbbiról van szó.

Itt azt nézem meg, hogy ezek a gombok

  • kitűnnek-e a környezetükből,
  • egyértelmű-e a szöveg rajtuk,
  • konzekvensen ugyanolyanok-e.

93. Bizalomkeltő elemek

Az “emberség”, önmagunkhoz történő közelebb engedés, hogy fel merjük vállalni, kik vagyunk, akik a termék mögött vagyunk… Ezek az egyik legerősebb bizalomépítő elemek.

Éppen ezért rendkívül ajánlott, hogy legyen egy Rólam/Rólunk szekció a weboldaladon. És ennek is inkább az emberi értékeket, értékrendet érdemes bemutatnia a “cégünk 1978-ban alakult, XYZ ISO minősítéssel rendelkezik, 43 éve vagyunk a piacon” jellegű unalomig ismételt, elcsépelt szövegek helyett.

További bizalomépítő elemek lehetnek még:

  • a hitelességi számadatok,
  • ügyfélvélemények,
  • ügyfél logók,
  • esettanulmányok,
  • garancia.

94. Ajánlat

Nagyon fontos, hogy maga az ajánlat szexi legyen.

Ezen belül a következőket szoktam vizsgálni egy weboldal audit során:

  • az adott termék vagy szolgáltatás mennyire oldja meg a célcsoport problémáját
  • vannak-e bónuszok
  • van-e valamiféle garancia
  • van-e limit, határidő vagy darabszám limit
  • van-e valami egyedi, vonzó neve
  • az ár hogyan van tálalva

95. Marketing szövegezés

Mennyire meggyőző a szöveg, ami a weboldalon található? Mennyire fog meg érzelmileg? Vajon ha célcsoport lennék, vásárolnék?

96. Videó, termékbemutató

Érdemes eladást szolgáló videót vagy termékbemutatót is feltölteni a weboldalra.

97. Interaktivitás

Nem kötelező elem ugyan, de érdemes megvizsgálni, hogy lehet-e valamilyen formában interaktívabbá tenni az oldalt, hogy szórakoztatóbb legyen a látogatók számára, bevonódjanak a weboldal “életébe”, és tovább maradjanak az oldalon.

98. Upsell

Weboldal elemzésnél vizsgálom mindig azt is, hogy van-e olyan plusz termék vagy szolgáltatás, amely vásárláskor vagy közvetlenül a vásárlás után kerül felajánlásra. Ezzel csúnyább szóval élve a kosásértéket lehet növelni. Hétköznapibb nyelven megfogalmazva többet tudunk adni egyetlen embernek egy adott vásárlás alkalmával, tehát többet is tudunk elkérni tőle.

99. Exit popup

A kuponok nagyon jól működnek exit popup-ként, de akár feltehetsz egy kérdést is, arról, hogy mi nem tetszett az oldalon, hogyan tudna fejlődni a weboldal vagy maga a termék, szolgáltatás. Ezzel pedig brutál hasznos információkhoz juthat a vállalkozás.

100. Aktív közösségi média jelenlét

Először is megnézem, hogy az adott vállalkozás jelen van-e egyáltalán a közösségi média felületeken. Ha igen, akkor hogyan, mennyire aktív és milyen posztjai vannak. Valamint, hogy ezek a közösségi média felületek meg vannak-e jelenítve a weboldalon.

101. Értékesítési tölcsér

Ha egy vállalkozás használ értékesítési tölcsért, akkor le szoktam csekkolni, hogy:  

  • hogyan megy végbe az adott folyamat
  • milyen részei vannak
  • milyen termékei, szolgáltatásai vannak
  • hol lehetne javítani rajta

102. Google Analytics bekötve

Hisz enélkül rengeteg értékes adatról maradnánk le.

103. Facebook pixel bekötve

Abban az esetben fontos, hogyha hirdet a vállalkozás Facebookon vagy esély van rá, hogy a jövőben fog hirdetni.

104. Google Ads bekötve

Akkor, hogyha hirdetnek, vagy terveznek Google Adsben hirdetni.

105. Search Console bekötve

Még egyszer szeretném megemlíteni, mert ahol nincs SEO, ott nem nézem, ugyanakkor hasznos lehet social media tartalom gyűjtéshez.

Weboldal elemzés 7. lépése: jogi kötelezettségek

Az ezen pontban szereplő elemek túl sok magyarázatot nem követlenek. Egész egyszerűen jogi megfelelés miatt van rájuk szükség. Itt leginkább csak azt szoktam nézni, hogy az adott weboldal egyáltalán rendelkezik-e velük, illetve a főbb adatokat szoktam még csekkolni, hogy megfelelnek-e az aktuális valóságnak.

108. Cookie (süti) tájékoztató sáv és dokumentum

109. Adatkezelési tájékoztató

110. Impresszum

115. Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)

Végszó

Ezzel a combos kis listával készültem neked mára. Bízom benne, hogy sok érdekeset és hasznosat tudtál kivenni belőle.

Ha segítségre van szükséged, akkor keress fel a weboldalamon vagy a hello@produkton.hu e-mail címen. Amennyiben érdekel a téma, lépj be a ProduktON! közösség Facebook csoportjába, ahol bővebben tudsz erről beszélgetni, nem csak velem, de a többi csoporttaggal is.

Sikeres és produktív vállalkozást kívánok neked!

Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni hasonlókról, akkor kövess az alábbi felületeken:

Szerző:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Gaál Melinda

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kérsz még ilyen hasznos infókat?

Facebook oldalamon keresztül értesülhetsz minden újdonságról és Számodra értékes információról (nem csak blog bejegyzésekről).
Kattints a [Kedvelés] gombra!

Kövess Instán a laza tartalmakért!

Az Instás sztorikba olyan egyedi tartalmak is felkerülnek, amelyekkel más felületeimen nem találkozhatsz. Kövess be: @produkton.melinda

Légy tagja a ProduktON! közösségnek!

ProduktON! közösség - Facebook csoport Ezen Facebook csoporton belül jelenleg teljesen ingyenesen tudlak támogatni. Bármit kérdezhetsz, ami vállalkozással, online marketinggel kapcsolatos. Természetesen én egyedül nem fogom tudni mindenre a választ, de sok tagunk van már, akik között valószínűleg lesz olyan, aki fog tudni segíteni neked. Ez a csoport egy alapvetően szakmai, ámde annál lazább, kötetlenebb közösség, ahol barátságok és üzleti kapcsolatok is születnek. A főbb témák a honlap, landing oldal, Facebook marketing, motiváció… és még amire igény van 🙂 Gyere, és csatlakozz ebbe a támogató közösségbe!  

Ezek is érdekelhetnek:

Ingyenes képszerkesztő programok

5+1 ingyenes képszerkesztő program

Miért tartom fontosnak írni egy blog cikket az ingyenes képszerkesztő programról? Legyen szó akár egy hétköznapi posztról vagy egy hirdetésről, csak akkor fogsz célba találni, csak akkor fogják elolvasni a hozzá tartozó szöveget, akkor fognak rákattintani a linkre, ha maga...

Tovább olvasom