A mai blogcikkben arról fogok neked mesélni, hogy hogyan tudod felgyorsítani a weboldalad, abban az esetben, ha külföldi a célközönséged, vagy külföldi a tárhelyszolgáltatód. Ilyenkor érdemes használnod a CDN-t. De hogy mi is az a CDN, és miért olyan hasznos, azt lentebb láthatod.

Jobban szereted nézni, mint olvasni? Itt a videós verzió, és egy sort sem kell olvasnod. 😉

A CDN egy mozaikszó, ami a Content Delivery Network vagy Content Distribution Network-ot, tehát tartalom kézbesítési vagy tartalom elosztó hálózatot jelenti

A lényege röviden, hogy a segítségével a tárhelyedtől fizikálisan távol lévő felhasználók számára is gyorsan betöltődik majd a weboldalad.

Két esetben célszerű használni magyar vállalkozóként:

  • ha magyar tárhelyed van, de külföldi a célközönséged
  • ha külföldi tárhelyed van, de magyar a célközönséged

Ahhoz, hogy ilyen esetekben is a lehető leggyorsabb legyen a weboldalad, szükséged lesz a CDN szolgáltatásra. Ezt a tárhelyed tudja majd szolgáltani neked. Lehet, hogy alapból bele van építve a szolgáltatásba, de elképzelhető, hogy felárért kapod majd meg.

Hogyan is működik a CDN?

Nézzük, mi az alap szitu!

A weboldalad alapvetően különböző fájlokból épül fel. A honlapodnak ezen fájljai egy fizikai tároló eszközön (szerveren) vannak tárolva, ami olyan, mint a számítógépedben a winchester.

Tehát valahol a nagyvilágban ott vannak a weboldalad fájljai egy szerveren. Amikor egy felhasználó szeretné betölteni a weboldalad, akkor a fájloknak a szerver fizikai helye és a látogató fizikai helye közötti utat meg kell tenniük. Hiába az internet fantasztikus sebessége, ha több 10 000 km-t kell megtenniük, az még nekik is időbe kerül.  

Ehhez képest mit csinál a CDN?

Van egy központi szerver, ahol ott vannak a weboldalad fájljai. Amikor létrehozod vagy módosítod a holnapodat, akkor első körben felkerülnek ide ezek az adatok. (Eddig még minden a szokásos módon zajlzik, de itt jön a csavar!)

CDN szolgáltatással a világ több pontján további alszreverek vannak elhelyezve (tehát valószínűleg lesz egy ilyen alszerver sokkal közelebb a felhasználóhoz, mint a fő szerver, ahova először felkerültek a weboldalad fájljai).

Ezek az alszerverek lemásolják a központi szerver adatait, és valójában ők fogják kiszolgálni a felhasználó böngészőjét, megspórolva ezzel sok 1000 kilométernyi utazást a biteknek. Lehet, hogy csak 1-2 száz kilométert kell ebben az esetben megtenniük az adatoknak.

Tehát a te honlapodat is lemásolják és eltárolják. És amikor egy hozzájuk viszonylag közel lévő felhasználó szeretné megnyitni a weboldalad, akkor csak ezt az 1-2 száz kilómétert kell megtennie az adatoknak, hiszen nem a messze lévő központi szerverről kell lehívni azokat.

Egy konkrét példa

Tegyük fel, hogy magyar a célközönséged, de az USA-ban van a szervered, amelyen a weboldalad van.

Amikor a honlapodon módosítasz valamit, felkerülnek erre a központi szerverre az adatok.

Innen – a CDN-nek köszönhetően – mondjuk egy Németországban található alszerver lemásolja ezeket az adatokat.

Amikor itt Magyarországon betölti valaki a weboldaladat (azaz letölti az adatokat), akkor nem a nagyon messze lévő, USA-ban található főszerverről kell lehívnia a böngészőjének az adatokat, hanem a sokkal közelebb eső németországi alszerverről. Ezáltal pedig sokkal gyorsabban fog betöltődni a weboldal.

Ahogy látod a CDN egy nagyon hasznos dolog abban az esetben, ha a célközönséged és a szervered között nagy távolság van. Ha szeretnéd alkalmazni a CDN-t, de fogalmad sincs, hogy hogyan állj neki, akkor nyugodtan keress engem, szívesen segítek benne!

Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni hasonlókról, akkor kövess az alábbi felületeken:

Szerző:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Gaál Melinda

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kérsz még ilyen hasznos infókat?

Facebook oldalamon keresztül értesülhetsz minden újdonságról és Számodra értékes információról (nem csak blog bejegyzésekről).
Kattints a [Kedvelés] gombra!

Kövess Instán a laza tartalmakért!

Az Instás sztorikba olyan egyedi tartalmak is felkerülnek, amelyekkel más felületeimen nem találkozhatsz. Kövess be: @produkton.melinda

Légy tagja a ProduktON! közösségnek!

ProduktON! közösség - Facebook csoport Ezen Facebook csoporton belül jelenleg teljesen ingyenesen tudlak támogatni. Bármit kérdezhetsz, ami vállalkozással, online marketinggel kapcsolatos. Természetesen én egyedül nem fogom tudni mindenre a választ, de sok tagunk van már, akik között valószínűleg lesz olyan, aki fog tudni segíteni neked. Ez a csoport egy alapvetően szakmai, ámde annál lazább, kötetlenebb közösség, ahol barátságok és üzleti kapcsolatok is születnek. A főbb témák a honlap, landing oldal, Facebook marketing, motiváció… és még amire igény van 🙂 Gyere, és csatlakozz ebbe a támogató közösségbe!  

Ezek is érdekelhetnek:

A jó webdesign segíti a látogatókat és növeli a konverziót is.

Ilyen egy igazán ütős webdesign

A te weboldalad csak névjegykártyaként funkcionál, vagy valóban képes vásárlókká konvertálni a látogatókat? Te tudod, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a weboldalad látogatóiból tényleges vásárlók legyenek? Valójában számtalan tényező függvénye. Most a webdesign oldaláról fogjuk megközelíteni a témát és azt...

Tovább olvasom
Garancia, veszteségek nélkül

Garancia, ami több vevőt hoz neked veszteségek nélkül

Egy olyan varázseszközt mutatok most neked, melynek segítségével be tudod biztosítani azt, hogy a potenciális vásárlód valódi vásárlóvá váljon, még akkor is hogyha nem bízik benned még teljesen. Olyan garanciáról fogok írni, melyet úgy tudsz eszközölni, hogy egész biztosan nem...

Tovább olvasom