CDN jelentése – Mi az a CDN, és miért éri meg használnod?

CDN jelenése - Mi az a CDN?

Ebben a blog cikkben megmutatom neked, hogy mi a CDN jelentése, és hogy hogyan tudod felgyorsítani a weboldalad, abban az esetben, ha külföldi a célközönséged, vagy külföldi a tárhelyszolgáltatód. Ugyanis ilyenkor érdemes használnod a CDN-t. De hogy mi is az a CDN, és miért olyan hasznos, azt lentebb láthatod.

Jobban szereted nézni, mint olvasni? Itt a videós verzió, és egy sort sem kell olvasnod. 😉

Mi az a CDN (Content Delivery Network), mikor érdemes, és hogyan gyorsítja honlapodat?

Mi az a CDN? – A CDN jelentése:

A CDN egy mozaikszó, ami a Content Delivery Network vagy Content Distribution Network-ot, tehát tartalom kézbesítési / tartalom elosztó / tartalomszolgáltató hálózat a jelentése

A CDN lényege röviden, hogy a segítségével a tárhelyedtől fizikálisan távol lévő felhasználók számára is gyorsan betöltődik majd a weboldalad.

Két esetben célszerű használni magyar vállalkozóként CDN-t:

  • ha magyar tárhelyed van, de külföldi a célközönséged
  • ha külföldi tárhelyed van, de magyar a célközönséged

Ahhoz, hogy ilyen esetekben is a lehető leggyorsabb legyen a weboldalad, szükséged lesz a CDN szolgáltatásra. Ezt a tárhelyed tudja majd szolgáltani neked. Lehet, hogy alapból bele van építve a szolgáltatásba, de elképzelhető, hogy felárért kapod majd meg.

Hogyan is működik a CDN?

Nézzük, mi az alap szitu!

A weboldalad alapvetően különböző fájlokból épül fel. A honlapodnak ezen fájljai egy fizikai tároló eszközön (szerveren) vannak tárolva, ami olyan, mint a számítógépedben a winchester.

Tehát valahol a nagyvilágban ott vannak a weboldalad fájljai egy szerveren. Amikor egy felhasználó szeretné betölteni a weboldalad, akkor a fájloknak a szerver fizikai helye és a látogató fizikai helye közötti utat meg kell tenniük. Hiába az internet fantasztikus sebessége, ha több 10 000 km-t kell megtenniük, az még nekik is időbe kerül.  

Ehhez képest mit csinál a CDN?

Van egy központi szerver, ahol ott vannak a weboldalad fájljai. Amikor létrehozod vagy módosítod a holnapodat, akkor első körben felkerülnek ide ezek az adatok. (Eddig még minden a szokásos módon zajlzik, de itt jön a csavar!)

CDN szolgáltatással a világ több pontján további alszreverek vannak elhelyezve (tehát valószínűleg lesz egy ilyen alszerver sokkal közelebb a felhasználóhoz, mint a fő szerver, ahova először felkerültek a weboldalad fájljai).

Ezek az alszerverek lemásolják a központi szerver adatait, és valójában ők fogják kiszolgálni a felhasználó böngészőjét, megspórolva ezzel sok 1000 kilométernyi utazást a biteknek. Lehet, hogy csak 1-2 száz kilométert kell ebben az esetben megtenniük az adatoknak.

Tehát a te honlapodat is lemásolják és eltárolják. És amikor egy hozzájuk viszonylag közel lévő felhasználó szeretné megnyitni a weboldalad, akkor csak ezt az 1-2 száz kilómétert kell megtennie az adatoknak, hiszen nem a messze lévő központi szerverről kell lehívni azokat.

Egy konkrét példa

Tegyük fel, hogy magyar a célközönséged, de az USA-ban van a szervered, amelyen a weboldalad van.

Amikor a honlapodon módosítasz valamit, felkerülnek erre a központi szerverre az adatok.

Innen – a CDN-nek köszönhetően – mondjuk egy Németországban található alszerver lemásolja ezeket az adatokat.

Amikor itt Magyarországon betölti valaki a weboldaladat (azaz letölti az adatokat), akkor nem a nagyon messze lévő, USA-ban található főszerverről kell lehívnia a böngészőjének az adatokat, hanem a sokkal közelebb eső németországi alszerverről. Ezáltal pedig sokkal gyorsabban fog betöltődni a weboldal.

Ahogy látod a CDN egy nagyon hasznos dolog abban az esetben, ha a célközönséged és a szervered között nagy távolság van. Ha szeretnéd alkalmazni a CDN-t, de fogalmad sincs, hogy hogyan állj neki, akkor vedd fel velem a kapcsolatot, és segítek benne.

Ha szeretnél még hasonlóan hasznos információkról értesülni, akkor iratkozz fel hírlevelemre, amelyben mindig értesítelek a legfrissebb vállalkozói, webes, online marketinges cikkekről, és még azon felül is kapsz extra tartalmakat a levelekben! Itt tudsz feliratkozni:

Szívesen olvasnál még hasonlókról? Rendszeresen megjelenő hírleveleimben ilyen és egyéb, vállalkozással, online marketinggel, web-/landing oldal készítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat osztok meg. Ha szeretnéd kimaxolni a vállalkozásodban lévő potenciált, akkor iratkozz fel ezekre a hasznos levelekre!

ProduktON! hírlevél feliratkozás

Érdekel egy jó kis vállalkozói közösség, ahol hozzád hasonló magyar kisvállalkozókkal kapcsolódhatsz? Ha igen, akkor gyere és csatlakozz a ProduktON! közösséghez Facebookon, hogy sose légy egyedül ezen a sokszor nem annyira könnyű vállalkozói úton!

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, akikek szintén hasznos lehet:

Facebook
LinkedIn
Pinterest
Küldés e-mailben
Nyomtatás

Kövess be!

Ha szeretnél értesülni hasonló cikkekről, vagy szívesen tanulnál rövidebb tartalmakból, akkor kövess az alábbi felületeken:

A szerzőről:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Instagramon rengeteg értékes, vállalkozásfej­lesztő posztot találsz. A sztorikon keresztül pedig betekintést nyerhetsz magánéletembe.
Kövess be: @produkton.melinda

TikTokon max. 1-2 perces videókon keresztül sajátíthatod el a weblap készítés és online marketing csínját-bínját.
Kövess be: @produkton.melinda

YouTube-on 20-40 perces videókban részletesebben is megismerhetsz egy-egy konkrét témakört.
Iratkozz fel csatornámra: ProduktON!

Akkor csak kattint ITT a [Kedvelés] gombra!

 

YouTube-on 20-40 perces videókban részletesebben is megismerhetsz egy-egy konkrét témakört.
Iratkozz fel csatornámra: ProduktON!

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel, akikek szintén hasznos lehet:

Facebook
LinkedIn
E-mail

A valódi pénztermelő honlapok

15 + 3 + 5 pontja
Kérem

Ezek is érdekelhetnek:

Konverziónövelő honlap elemek

5 konverziónövelő honlap elem

Van 5 konverziónövelő honlap elem, ami semmiféleképpen sem hiányozhat a weboldaladról. Feltéve, persze, hogy a célod a bevételszerzés, és a maximális konverziót szeretnéd kihozni honlapodból. Nézzük meg őket szép sorjában!

Tovább olvasom
50%

Mindjárt kész vagy! Félúton jársz.

Kérlek, add meg, hova küldhetem a valódi pénztermelő honlapok elengedhetetlenül szükséges pontjait, és máris postázom Neked virtuálisan :)

A gombra kattintva tudomásul veszed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.

Szuper döntés!

Kérlek, add meg, milyen e-mail címre küldhetem el neked a vevőmágnes csali 9 pontos csekklistáját!

A jelentkezéssel elfogadod az Adatkezelési tájékoztatót.