Egy kicsit rendhagyó sztorit hoztam ma neked. Egy saját karácsonyi történetet, ami a nagy karácsonyi bevásárlásommal kapcsolatos. Egy nagyszerű történetet, nagyszerű marketing tanulságokkal. Egy érdekes, termék eladás (sales) történetet értékesítési tippekkel tarkítva 🙂
Hogyan adjunk el egy terméket nyomulás nélkül, csupán pár perc alatt bizalom építéssel, avagy hogyan vettek rá engem egy 30.000 Ft-os termék megvásárlására? Egy olyan termék megvásárlására, amelyet én egyébként magamtól soha nem vettem volna meg. A végén pedig érkezik a nagy csattanó 🙂
7 + 1 és még 1 értékesítési (sales) tanulság is rejtőzik ebben a történetben, ami valójában nem is egy, inkább másfél sztori.
Tényleg brutális értékesítési tippek fognak következni!
Ha személyesen adsz el termékeket, akkor mindenféleképpen olvasd el ezt a blogbejegyzést, de ha inkább videós formában szeretnéd látni, akkor nézd meg itt:
Azt gondolom, ha a terméked személyesen értékesíted (boltod, standod van), akkor zseniális értékesítési tippeket olvashatsz, ami óriási értéket képvisel.
Ha online értékesíted terméked, akkor is biztos vagyok abban, hogy találsz olyan sales tippeket, amelyeket te is hasznosítani tudsz a saját vállalkozásodban.
Következzen az én értékesítési történetem és benne a 7 + 1 tanulság, hogy hogyan adj el egy terméket:
Első értékesítési sztori start
Biztosan ismerős számodra is, amikor eljön december közepe, egyre jobban közeleg a karácsony és te is egyre feszültebb vagy, hogy mindenkinek időben megszerezd az ajándékot.
Nos, én is így voltam ezzel. December 16-án felkerekedtem, és bevetettem magam egy plázába, bízva abban, hogy mindenkinek találok valami igazán neki való ajándékot.
Több kört futottam, de SIKERÜLT 😀
Az ajándékok egy részét már beraktam a csomagtartóba, és éppen a második kör vége felé voltam, csomagokkal megrakodva, enyhén eufórikus állapotban, hogy mindenkinek sikerült megtalálnom a megfelelő ajándékot, amikor…
… amikor elhaladtam egy kozmetikai stand mellett, a fiatal eladólány pedig csak annyit mondott:
“Szia! Adhatok egy szappant?”
És már nyújtotta is a kis rudacskát, ami egyébként olyan ínycsiklandóan néz ki, és még az illata is annyira gyümölcsös, hogy komolyan alig bírom ki, hogy ne egyem meg 😀
Ingyen van, miért is ne fogadtam volna el? Egyébként is annyira finom illata volt, tényleg annyira gyümölcsös, hogy komolyan mondom, én nem is tudom, hogy szagoltam-e valaha ennyire finom illatú szappant. Ez valami fenomenális! 😀
1. értékesítési tipp: Először adj, és csak aztán kérj!
Adott valamit. Teljesen ingyenesen adott nekem egy terméket, legelőször még nem akart eladni semmit.
Majd aztán gyorsan kihasználta az alkalmat, mielőtt még tovább rohantam volna, és elkezdte mondani, hogy ez egyébként Holt-tengeri sóból készült… és hogy annak milyen előnyei, pozitív hatásai vannak. Bevallom őszintén, nem maradt meg minden a fejemben…
Majd kérte, hogy hadd mutasson valamit. Menjek be, üljek le. Alapvetően nem szoktam ilyen helyeken megállni – pláne nem kozmetikai standoknál –, de jó hangulatban kapott el, éppen örömmámorban úsztam, hogy mindenkinek sikerült beszerezni az ajándékot. Na, gondoltam magamban jó fej leszek és megnézem, hogy mit szeretne mutatni.
Egész biztosan nem álltam volna meg, ha egyszerűen csak beinvitál, mindenféle előzetes érték adás nélkül.
De nem, ő először adott valami apróságot ingyen, majd még edukált is, hasznos információkkal is ellátott.
1. termék eladás tanács: Először adj, és csak aztán kérj!
2. termék eladás tipp: Kapcsolódj a potenciális vásárlóddal!
Lepakoltam, és a csomagjaimból kikandikált az egyik ajándék doboza.
A kisfiadnak lesz? – kérdezte a hölgy, amikor a LEGO-t meglátta. Mondtam, hogy nem, hanem a páromnak, aki egy örök gyerek és imád legózni 🙂 Ő is elmesélte, hogy a kisfia is nagyon szereti a LEGO-t és a férje is odavan érte.
Keresd meg azt a közös pontot, ami összekapcsol benneteket, amivel egy hullámhosszra tudtok kerülni, vagy ami közös bennetek. Ez nagyban segíti a termék eladását.
2. értékesítési tipp: Kapcsolódj a potenciális vásárlóddal!
3. tanács termék eladáshoz: Szabd személyre a terméked!
Ezek után alaposan megnézte a bőrömet. Van egy bőrproblémám, amit időszakosan szoktam kezelni, emiatt nem egyenletes a bőrképem. Látszott, hogy tényleg szemügyre veszi az arcomat, a bőrömet, és egy olyan termékkel próbált előrukkolni, ami az én problémámra valóban hasznos tud lenni nekem.
3. sales tipp: Szabd személyre a terméked!
A kézfejemre kent egy krémet (peeling, hámlasztó krém), ami megtisztítja, eltávolítja, ami nem oda való. Sima, puha, tiszta lesz tőle a bőröm, és nem jön elő a pirosság az arcomon.
… hát ennyi maradt meg belőle, mert volt azért dobálózás a szakszavakkal doszt, talán éppen emiatt sem jegyeztem meg mindent.
Tényleg csak annyit, hogy jó, és megtisztít. Emiatt egy kicsit hülyén is éreztem magam…
Negatív értékesítési tanulság: ne használj szakszavakat, vagy ha használod magyarázd meg őket!
4. értékesítési tipp: Vondd be az érzékszerveket!
Miközben beszélt, kérte, hogy nézzem meg, mennyire más most ott a bőrszínem, ahova felkente a krémet. És valóban az volt.
A nyomulás nélküli hatékony és sikeres termék eladás egyik jól bevált módszere, ha minél több érzékszervét be tudod kapcsolni az illetőnek. Emlékszel? A sztori elején azt mondtam, hogy mennyeien gyümölcsös a szappan illata, amit adott – ott már megvolt a szaglás. Itt pedig a látás. Sőt, azáltal, hogy kenegette a kezemet, az érintés is bejött a buliba.
4. tanács termék eladásához: Vondd be az érzékszerveket!
5. termék eladás tipp: Adj ellenállhatatlan ajánlatot!
Ez után egy másik terméket is felkent. Ezt is elmagyarázta, mire jó, hogyan használjam.
Az egyik 120, a másik 160 euró (43.000 Ft ill. 58.000 Ft) a honlapjukon (ami csak angolul van). De őnáluk csak 30.000 Ft mindegyik, és most még egy akciójuk is van, hogyha az egyiket megveszem, akkor a másikat odaadják ingyen.
Ugye itt már ő alapvetően szeretett volna eladni, viszont nem vagyok az a tipikus csajos csaj, nem nagyon foglalkozok a kozmetikával, nem igazán vásárolok ilyeneket.
Látta rajtam, hogy húztam a számat. A peelinges cucc még be is jött, de a másik annyira nem fogott meg, és hiába ajándék, úgy éreztem, hogy csak a peelingre adnám ki a 30.000 Ft-ot. Nem akartam.
Látta rajtam, hogy még nem győzött meg teljesen, úgyhogy előrukkolt még egy termékkel, ez pedig egy sampon. Kérdezte, hogy mivel szoktam hajat mosni, merthogy látja, hogy nekem ez a bőrprobléma nem csak az arcomat, hanem lényegében az egész fejemet érinti. Mivel ez a hámlós bőrbetegség az egész fejemen jelen van, így… szégyen – nem szégyen – igen, egy kicsit korpásodom. Időközönként kezelem, aztán elhanyagolom, aztán újra kezelem, és megint elhanyagolom. Most épp az utóbbi időszak van…
Így ajánlott egy sampont is, és azt mondta, hogy ha most ezt a két terméket megveszem, akkor a sampont is mellé adja ajándékba.
Ezt is bemutatta, szagoljam meg. Kénes illat…
Ismét érzékszervek bevonása!
Tényleg zseniális volt, ahogy végigvitte az egész folyamatot.
Azt mondta, hogyha megveszem a másik két terméket (akciósként), akkor ezt a sampont odaadja ajándékba. Náluk ez most 10.000 Ft lenne, de ha a weboldalukon keresztül rendelném meg, akkor 15.000 Ft.
Erre már nem is tudtam nemet mondani. 30.000 Ft-ot kifizetni 70.000 Ft-ot érő termékekért, amit, ha neten vennék, akkor több mint 100.000 lenne? A hülyének is megéri.
5. értékesítési tanács: Adj ellenállhatatlan, visszautasíthatatlan, „hülyének is megéri” ajánlatot!
Nyilván az, hogy ők ezeket tényleg nem 70.000-ért, meg nem 100.000-ért adják nekem, hanem csak 30.000-ért, nyilván ez nekik még így is megéri, mert gondolom, akkor van rajta még így is az árrés.
Tehát, ha ilyen „hülyének is megéri” ajánlatot teszel, akkor arra oda kell figyelned, hogy a saját zsebed ellensége ne legyél és egy olyan ajánlatot kell ilyenkor létrehoznod, ami még mindig megéri neked is, de brutálisan felemeli a látszólagos, meg egyébként a tényleges értékét is a csomagnak.
Mindezek után oké, megegyeztünk, kifizettem, és mondta, hogy beregisztrálnak a rendszerükbe. Később ezek a termékek drágábbak lehetnek, de ha hozom a blokkot, – amire rákerült egy egyedi azonosító, – akkor mindig ezen az áron fogom megkapni a termékeket.
6. tanács termék eladáshoz: Erősítsd meg, hogy jó döntést hozott!
Hiszen, ha most nem vettem volna, akkor később csak még drágább lenne ugyebár.
(Hogy ebből mi igaz, mi nem, az persze más kérdés. Ezekkel kapcsolatban sokszor én magam is kicsit szkeptikus vagyok. De hogy marketingnek (pontosabban értékesítésnek) kiváló, az vitathatatlan. Én mindig azt mondom és oktatom, hogy csak olyat állíts, ami valóban igaz, hisz csak így tudod megtartani a hitelességedet. Bár az inflációval biztosan drágulhatnak a termékek, úgyhogy ilyen alapon biztos, hogy nem hazudott :))
(Az más kérdés, hogy egy ilyen blokkot meddig őrizget az ember…)
Minden esetre:
6. értékesítési tipp: Erősítsd meg, hogy jó döntést hozott!
7. termék eladási tipp: Múld felül az elvárásokat!
Végül pedig még a kezembe nyomott egy szappant, amit már végképp nem jegyeztem meg, hogy mit tud, annyira oda meg vissza voltam az ámulattól. Na és ez a jó! Ha igazi ÉLMÉNYT teremtesz a vásárló számára a termék eladás során! Ez itt maximálisan megtörtént.
Már kifizettem a terméket. Már abszolút biztos volt a vásárlás, de ő MÉG ADOTT valamit.
Valamit megígértél a vevődnek, azt természetesen maximálisan teljesíted, tehát amiért ő fizetett, azt mindent megadsz neki és még annál is többet…
… és a meglepetés ereje, hogy többet kap, mint amit várt. Ez egy brutális, pozitív visszacsatolás lesz őbenne a te irányodba és egy nagyon erős kötődést fog eredményezni.
7. salestanács: Múld felül az elvárásokat!
Hatalmas élmény volt számomra ez a vásárlás és tényleg nagyon profin kezelte a csajszi a helyzetet.
Ez volt az egyik sztori, és akkor van még egy kicsi rövid történetem, egy másik vásárlás tanulsága.
Második értékesítési sztori start
Alapból célirányosan mentem be egy – a fentitől teljesen független, másik – üzletbe, hiszen tudtam, hogy az illető, akinek ajándékot szeretnék ott vásárolni, szereti, alapvetően használja azokat a termékeket, amelyeket ott árulnak. Bent viszont akkora volt a választék, hogy elbizonytalanodtam, és nem voltam benne biztos, hogy az adott termékcsoporton belül melyiket is válasszam.
De a két srác, aki ott kiszolgált, baromi segítőkészek, hihetetlen kedvesek voltak, rettenetesen közvetlenek, és igazából megmondom őszintén, még egy kicsit csetlettek-botlottak is. Főleg a csomagolásnál.
Voltak előre becsomagolt termék-összeállítások, de lehetett kérni egyedileg összeállított csomagot is. Közösen összeválogattuk a termékeket és felajánlották, hogy be is csomagolják nekem. Az egyik srác csomagolta be, és egy kicsikét olyan viccesen vette ki magát, hogy tényleg olyan kis ügyetlenül csinálta.
De nem érdekelt, mert annyira kedves, annyira emberi és annyira természetes volt az egész, hogy bármikor szívesen vásárolok tőlük legközelebb is 🙂
8. értékesítési tipp: Legyél közvetlen, emberi!
Tőlük is kaptam ajándék kis terméket.
Az emberi, természetes viselkedésük volt az, ami miatt én tudtam őhozzájuk kapcsolódni, ezen keresztül ébresztettek bizalmat bennem. Úgyhogy emiatt bármikor nagyon szívesen fogok újra hozzájuk menni és újra ott vásárolni.
Tehát legyél emberi, legyél emberközeli, legyél természetes, és ne próbálj úgymond úgy viselkedni, mint a nagyok, ne próbáld azt mutatni, hogy jaj, mekkora csapatom van, jaj, milyen nagyok vagyunk, meg nagyon hivatalosak, meg hasonlók, mert azzal csak eltávolítod az embereket. Legyél közvetlen, legyél emberi és kapcsolódj a vásárlóidhoz.
8. sales tanács: Legyél közvetlen, emberi!
Nekem igazából egy élmény volt ez a vásárlás, és egy hűha élménnyel jöttem el tőlük.
Ez a fontos!
Érd el azt, hogy hűha élménye legyen a vásárlódnak.
Ha érdekel a marketing és szívesen olvasol ilyen sztorikat, ezt se hagyd ki: Mi mindenre tanít meg egy autós showműsor?
Ha szükséged lenne külső, szakértői támogatásra, hogy fellendítsük az eladásaid számát, akkor vedd fel velem a kapcsolatot itt, és megbeszéljük a részleteket, hogy pontosan hogyan tudlak támogatni téged ebben!
Mélyebben érdekel a téma és/vagy szeretnél másokkal is beszélgetni erről, vagy kérdésed van hozzá? Akkor lépj be a ProduktON! közösség Facebook csoportjába, ahol hozzád hasonló magyar kisvállalkozókkal beszélgethetsz, és ingyenesen kérdezhetsz tőlem weboldalas, marketinges szakmai témákban.
Hónapokkal később…
Szerettem volna röviden beszámolni arról, hogy azok a bizonyos krémek egy-két kenegetéssel teljesen nullára redukálták a bőrproblémámat. Az értékesítő hölgy útmutatása alapján eleinte hetente egyszer kentem, majd aztán havonta egy „emlékeztető” kenést intézek az arcomra azért. Ezzel így nagyon szép hosszú ideig futja belőle. Szerintem egy évig egész biztosan, ha nem tovább.
Míg korábban rendszeresen kellett járni a bőrgyógyászhoz, még időpontra menve is legalább fél órás várakozás csak azért, hogy felírjon receptre két krémet, amiket minden.egyes.nap. magamra kellett kennem (nem volt elég hetente… meg havonta…), és ezt az egész procedúrát végig csinálhattam pár havonta, mert a krémek ennyi idő alatt elfogytak (de minimum évente kétszer-háromszor, hogyha egy látogatánál dupla adagra írt receptet, akkor is).
Nem hiába hagytam ezt abba, és éltem inkább piros, hámló pofával évekig…
Nagyon örülök, hogy megszabadultam ettől a rendkívül kényelmetlen procedúrától, és még az arcom is normálisan néz ki 🙂
2 Responses
Te tényleg hülye vagy. Csúnyán bepaliztak 😀
Kifizettél egy szappanért, meg egy samponért 30 ezret, amit megkaphattál volna a Tesco-ban 2 ezerért is. Gratulálok! Szerintem ezzel nem dicsekedni kellene, hanem mélyen hallgatni róla.
Először úgy gondoltam, szimplán törlöm ezt a hozzászólást, mert van már tapasztalatom abban, hogy nem érdemes vitába szállni ilyen emberekkel.
De aztán mégis furdalt a kíváncsiság…
András, megmutatod, kérlek, hogy hol látod a Tesco kínálatában ezt a terméket? 🙂 A márka neve a tanítás szempontjából nem volt releváns, ezért nem írtam a cikkbe, de a Seacretről van szó. Segítségképp: https://bevasarlas.tesco.hu/groceries/hu-HU/search?query=seacret
Én nem találtam meg.