A saját vállalkozásban – szerintem – az a legjobb, hogy önmegvalósíthatunk. Segíthetünk, (értéket) teremthetünk, adhatunk a világnak, miközben azzal foglalkozhatunk, ami számunkra a legkedvesebb.
De persze csak akkor tudjuk mindezt pénzügyileg is nyereségesen csinálni, ha a vállalkozás sikeres. Ehhez pedig nem árt (pontosabban szükséges) lefektetni az alapokat még az indulás ELŐTT, illetőleg felmérni, hogy a vállalkozási ötletünk mennyire működőképes.
Ebben a listában X olyan tényezőt szedtem neked össze, amelyet mindenképp vizsgálj meg és gondolj át, mielőtt belevágnál egy új vállalkozásba.
1. Piackutatás
A nagy ötletek egy része azért szenved gyorsan csúfos vereséget, mert előtte az ember nem mérte fel, hogy van-e az adott termékre vagy szolgáltatásra kellő igény.
Egy teljesen új – forradalminak tűnő – termék, amely még nem létezik a piacon, nem jelenti automatikusan azt, hogy biztos siker lesz. Hiszen lehet, hogy pont azért nem létezik, mert nincs rá egyáltalán igény.
De ennek a fordítottja is igaz. Egy olyan piacon, ahol vállalkozások garmadája foglalkozik adott szolgáltatással, nem jelenti automatikusan azt, hogy neked már nem jut hely az asztalnál.
Mindig a kereslet-kínálat határozza meg azt, hogy egy ötletből mit lehet kihozni. Egy jó pozicionálással egy alapvetően telített piacon is lehetsz sikeres. De erre visszatérünk még egy másik pontban.
Éppen ezért vállalkozásod indítását – pontosabban még megelőzését – kezdd egy alapos piackutatással!
Kezdésként olvass a témával kapcsolatos híreket, blogokat, cikkeket, nézz körül a közösségi portálon, hogyan viszonyulnak az emberek vagy ilyen vagy hasonló ötletekhez. Az ismeretségi körödben, de akár idegen körben is készíts kérdőíveket az ötleteddel kapcsolatban. Ezeket Facebook csoportokba is beteheted.
Ha egy alapvetően már létező termékről vagy szolgáltatásról van szó, akkor kérdezd meg az embereket, akik használják, igénybe vették már, hogy mit szeretnek a mostani termékben, szolgáltatásban, mit nem szeretnek, min változtatnának, hogyha ők hoznának létre egy ilyet, mit és hogyan csinálnának. Ezeket a kérdéseket még hosszasan lehetne sorolni, de ezen lista keretei közé ez nem fér bele.
a mindezt megteszed, akkor pontosan tudni fogod, milyen irányba érdemes elindulnod.
Lehet, hogy kiderül, hogy az eredeti elképzelésedre egyáltalán nincs kereslet, de egy pici kis csavarral máris ellenállhatatlan ajánlatot tudsz belőle varázsolni, amelyért csak úgy dögleni fognak az emberek.
2. Egyedül vagy társsal?
Mielőtt tök egyedül belevágnál egy vállalkozásba, érdemes körbenézned, hogy akad-e valaki a környezetedben (akár többen is), akivel tudnál társulni.
Nem hiába a sok mondás, „Több szem többet lát.”, „Sok lúd disznót győz.”…
Ha már van egy társad, aki segítni tud neked, akivel közösek az álmaitok, céljaitok, akkor meg tudod többszörözni a hatékonyságodat.
Hamarabb leszel kész feladatokkal – és ha megfelelő társat választottál magad mellé, akkor talán még magasabb minőségben is –, ha többen dolgoztok rajta.
Hiszen mondjuk, míg te megírsz két blog bejegyzést, addig a társad kidolgozza a kampányotok stratégiáját (feltéve, hogy ti szeretnétek ezeket a részeket végezni, és értetek hozzá, és nem pedig kiszerveznétek szakembereknek). Ha ő nem lenne, akkor mind a kettőt neked kellene elvégezni ugyebár, ami dupla annyi idő, dupla annyi munka.
És bár a bevétel így két fele oszlik, valószínűleg nem dupla annyit, hanem többszörösét fogjátok ketten (vagy többen) együtt keresni.
De mindehhez fontos, hogy olyan társat válassz magad mellé, akit ismersz már egy ideje, és ami nagyon fontos, valóban közös céljaitok legyenek!
3. A probléma megtalálása
Amikor van egy új ötleted, amit meg szeretnél valósítani, az valószínűleg vagy egy termék vagy egy szolgáltatás lesz. Tehát maga a cucc, amit el akarsz adni. Ez nagyon jó kiindulási alap. De ne innen közelítsd meg! Fordítsd meg ez egészet!
Ne a cucc, hanem a PROBLÉMA meghatározásával kezdd!
Azzal, hogy milyen problémára tud megoldást nyújtani a te terméked vagy szolgáltatásod. Létezik-e egyáltalán ez a probléma? Van-e rá igény, hogy megoldják az emberek? (Lásd: piackutatás) Hogyan tudod azt megoldani? Valóban ez a legjobb mód rá? Vagy valami mást jobb lenne kitalálni erre?
Mondok erre egy nagyon egyszerű példát. Tegyük fel, egy egyszerű kis étteremben gondolkodsz. Mi lehet itt a probléma? Az embernek ennie kell. Ez eddig elég egyszerű és kézenfekvő, oké. De az sem mindegy, milyen környezetben tudja elfogyasztani az ételét. Kellően kényelmesek a székek? Megfelelően gyors a kiszolgálás? Van légkondi, vagy akár kiülős rész nyárra? Biztosítasz helyet mondjuk a kutyussal érkező vendégeknek is? Vagy éppen ellenkezőleg, egy kifejezetten olyan környezetet szeretnél teremteni, ahol semmi sem zavarhatja meg a színvonalas vacsora hangulatát, még egy kisbaba sírása sem? Vagy teljesen más szempontok a fontosak? Gyorsan tudjon étkezni? Egészséges ételeket fogyasszon? …
Bár itt már kezdünk lassan áttérni a következő pontra, a pozicionálásra. De a lényeg, hogy mindenek előtt a problémát kell tűhegy pontosan meghatároznod, és lehet, hogy így eszedbe jut még egy sokkal jobb megoldás is, mint amit eleve kiötlöttél.
4. Pozicionálás
Megvan a pontos probléma, megvan a pontos ötlet, akkor a következő lépésben pontosan pozicionálnod kell magad, illetve a vállalkozásodat, tevékenységedet.
Maradjunk az étteremnél! A kevésbé tehetős vagy a gazdagabb réteget szeretnéd célozni? Gyors kiszolgálást szeretnél vagy inkább igazi különlegességeket. Család és állatbarát vagy inkább „sterilebb” környezetet kívánsz ehhez kialakítani? A régies stílust szeretnéd felidézni az emberek számára vagy modern, letisztult, luxus érzést kívánsz nyújtani az éttermedben?
Az, hogy hogyan pozicinálod magad, közvetlen következik a probléma meghatározásából. A pozicionálás végcélja, hogy tűhegy pontosan meg tudd határozni azon emberek csoportját, közösségét, akiknek szeretnéd nyújtani a termékedet, szolgáltatásodat.7
Az én esetemben ez a probléma az volt, hogy noha weboldal készítőkből dunát lehet rekeszteni, mindegyikük (de legalábbis többségük) csak technikai kivitelező. Az egész weboldal mögött nincs egy marketing szemlélet, egy konkrét stratégia, hogy pontosan hogyan is fog az a weboldal ténylegesen pénzt termelni a vállalkozás számára.
Ennek orvoslására kidolgoztam egy olyan szisztémát, amelynek mentén meghatározzuk a pontos értékesítési célokat és egyéb megvalósítandó eredményeket. Értékesítési rendszerekben, és nem pedig egyszerű online megjelenésben gondolkodunk. A nálam készült honlapok már alapból erre épülnek. De a legtutibb honlap sem ér semmit, ha nincs rá forgalom terelve. Ezt személy szerint Facebook hirdetésekkel tudom támogatni. De ha az adott vállalkozás számára például inkább (vagy emellett) a keresőoptimalizálás vagy Google Ads hirdetések bizonyulának jövedelmezőbbnek, akkor ezekkel az eszközökkel haladunk tovább.
Természetesen én sem értek mindenhez (mint ahogy olyan ember nem is létezik, aki mindenhez ért), de mostanra kialakítottam azokat a partneri kapcsolatokat, amelyekkel a folyamat bármely részében tudom segíteni – akár csak közvetítőként / összekötő kapcsoként – az adott vállalkozást.
Visszakanyarodva az eredeti gondolatmenethez, alaposan határozd meg, hogy melyik az a konkrét célcsoport, akiknek el szeretnél érni, meg szeretnél szólítani a termékeddel, szolgáltatásoddal!
Férfiak? Nők? Fiatalok? Idősek? 20-30 évesek? 30-60 évesek? Családosak? Budapestiek? Vidékiek? Külföldiek? Egészségesen élők? Vegetáriánusok? Sportkedvelők? Autóvezetők? Biciklisek? Kutyások? Macskások? Kevés idejük van? Otthon ülő kismamák? Diákok? Kevésbé tehetősek? Gazdagabbak? stb… stb… stb…
Ezeket a kérdéseket – és még ami csak szükséges ahhoz, hogy meg tudd határozni a pontos célcsoportod, és vállalkozásod üzenetét – vedd sorra, mielőtt bármibe is belevágnál, hiszen ez lesz mindennek az alapja!
5. Szakmai és technikai tudás vagy tőke
Egy vállalkozásnak vannak bizonyos elemei, amelyek nélkül vajmi nehezen tud igazán beindulni.
Logó, arculat, különféle grafikai anyagok, weboldal, marketing szövegezéssel ellátva, Facebook vagy Google Ads hirdetések, marketing automatizációs és hírlevélküldő rendszerek, stb, stb.
Ezek közül nem is feltétlenül mindre lesz szükséged rögtön az elején – bár a nagyobb áttöréshez már többségük biztosan kelleni fog – de egy részére egész biztosan.
A teljesség jegyében meg kell jegyezni, hogy léteznek olyan vállalkozási formák, amelyenek elindítása még ezeket se követelik meg – legfőképp a tanácsadói, mentoring szektorban –, de ezek azért kis részét teszik ki a nagy halmaznak. Most maradjunk a nagy átlagnál.
Ezekhez értesz? Vagy szeretnéd megtanulni? Vagy nem szeretnél vele időt tölteni, ezért inkább kiszerveznéd? Mindegyiknek megvan a maga előnye, hátránya. Nézzük, melyek ezek!
- Ha már eleve értesz hozzájuk, akkor induló vállalkozóként a legkönnyebb helyzetben vagy, hiszen mondhatni szinte zéró összegfből elindíthatod a saját vállalkozásodat. Ebben az esetben elenyésző a rendszerekre, platformokra, hirdetéskezelésre fordított összeg (csak az eszközökért kell fizetned). Viszont ennek van a legkisebb esélye.
- Ha nincs pénzed, ezért szeretnéd megtanulni ezeket, legalább alap szinten, akkor is számolnod kell néhány 10.000 Ft elköltésével (bár inkább azt mondanám, hogy egy-két 100.000 Ft-tal). Ebben az esetben alacsony költséggel el tudsz indulni, de egész biztosan lassan fogsz haladni, ha minden technikai teendőt neked kell elvégezned, meg mellette még a vállalkozás ténylegesen termelői részével is neked kell foglalkoznod. Ráadásul valószínűleg nem fogod tudni azért annyira profin megcsinálni, mint egy olyan szakember, aki már évek óta azzal foglalkozik.
- Ha kiszervezed, akkor azzal rengeteg időt spórolsz meg magadnak, és – ha jól választasz kivitelezőt –, akkor még profi munkát is fogsz a kezedbe kapni. Cserébe – attól függően, hogy milyen vállalkozásban gondolkodsz számolnod kell min. 100-500.000 Ft-tal. És ezek most csak a vállalkozás promótálásához szükséges költségek. Itt nincsen szó olyasmikről, hogy helyszín bérlés, beszerzési és anyag költségek.
6. INDULÓ tőke
Miért hangsúlyoztam ki annyira, hogy „induló”? Azt a következő pontban meg fogod látni
De előtte is, tetszik, nem tetszik, minden nagy ötlethez, minden vállalkozáshoz szükség van némi pénzre. Ha már az elején szeretnél minél több mindent kiszervezni, akkor annál többre (ahogy azt fentebb tárgyaltuk is).
Ha eleinte te magad szeretnéd menedzselni, mondjuk a marketinget, a weboldalt, az egyszerűbb grafikákat, akkor is kell fizetned, ha mással nem, az időddel, de ha ezeket még meg is kell tanulnod, akkor az valószínűleg úgyszintén pénz lesz.
Vegyél sorra minden egyes apró részletet. Oktató anyagokat, kiszervezési díjat, iroda / üzlethelyiség bérlést, könyvelőt, alapanyagokat, berendezést, stb… stb…
Ha mindent összeírtál, akkor tedd fel a nagy kérdést: Rendelkezel ennyi pénzzel?
Ha a válasz nem, akkor bizony bajos lesz elindítani a szekeret. Hacsak nem veszel fel hitelt, de ezt csak akkor javaslom, hogyha már kellő vállalkozói tapasztalatod van ahhoz, hogy biztonsággal meg tudd ítélni, hogy ki tudod-e termelni a hitel díját (és persze mellé az egyéb kiadásokat és megélhetési költséget).
Ez esetben mindenképpen az az első lépés, hogy összegyűjtsd ezt a tőkét.
Hogyha nem épp szívet melengető a kiszámolt eredmény, akkor még mindig van egy esélyed. Ilyenkor érdemes még egyszer átnézni a költségeket, hogy van-e esetleg olyan, amiből le tudsz csípni, vagy át tudod formálni. De vigyázz! Csak olyan költségeket csökkents vagy húzz ki a listáról, amelyekkel ezt reálisan véghez tuddod vinni!
7. Folyamatos kiadások
Nem elég, hogy a kezdetek kezdetén egy nagyobb(?) összeggel kell számolnod (ez függ az iparágtól, célközönségtől, tervezett növekedési ütemtől), de utána folyamatos költségeid lesznek.
Szükséged lesz alkalmazottakra? Kikre? Hányra? Milyen járulékaid vannak utánuk? Iroda/üzlethelyiség bérlési díj? Alapanyagok vagy árukészlet beszerzése? Tárhely? Honlap? Hirdetések? Különféle vállalkozói költségek (vállalkozási formától függően, erről kérdezd könyvelődet).
Stb, stb, stb…
Ezeket mind-mind alaposan gondold, és mindent írj össze. Mindjárt számolunk vele 🙂
8. Nullszaldó
Ehhez a ponthoz először is szedd össze minden bevételedet és költségedet, ami a kezdeti kiadások után folyamatosan jelentkezni fognak már az elején is.
Bevételek
Készítsd el az üzleti tervet egy évre. Mérd fel, melyik mérföldkövet mikor fogod tudni megvalósítani, mikor kerül forgalomba ez vagy az a terméked, mennyi vásárlóval, mennyi bevétellel tervezel? (Azt oszd el 5-tel!) Mikorra, mekkora, milyen kampányt tervezel? Abból mekkora bevétel számítható? (Szintén oszd el 5-tel!)
Az ÁFÁ-val ne számolj!
Mindezt minimum havi, de még jobb, ha heti bontásban vezeted. Ehhez nézd meg, hogy a konkurencia hogyan muzsikál. Hogyan a kezdőbbek, hogyan a haladóbbak? Olvass esettanulmányokat! Megfelelő Google kereséssel vagy akár az Index, Origo (és ezekhez hasonló portálok) cikkei között is rábukkanhatsz olyan írásokra, amelyek értékes információkkal tudnak szolgálni a számodra.
Ezek voltak eddig a bevételek.
Kiadások
Írd össze minden, összes, alle, todas, tout, すべて … szóval MINDEN kiadásodat!
Írj fel minden vállalkozói költséget. Könyvelő, bérleti díj, anyagköltség, bérköltség, weboldal készítés, marketing költségek, stb, stb… KATÁ-sként a havi 25, 50, 75 ezer forintot is. Gazdasági társaságként pedig azt vedd figyelembe, hogy a bevétel nem mind a tied.
Ezen felül számold bele a privát kiadásaidat is! Rezsi, benzin költség, bevásárlások, éttermek, mozi, nyaralások, ajándékok…
Nézd meg azt is, hogy az egy év alatt milyen extra kiadásokkal kell számolnod az alap havi, folyamatos költségeken felül (legyen az akár magán, akár vállalkozói jellegű.
Amikor eljön a nullszaldó ideje
Ha megvannak a kiadások és megvannak a bevételek, akkor ezután azt nézd meg, hogy mikor fog eljönni az a pillanat, amikor már nullszaldóra jössz ki.
Ez lehet, hogy nagyon hamar, vagy akár azonnal el fog jönni, de lehet, hogy csak hónapok múlva (elméletben).
Amíg ez nem történik meg, addig…
- vagy szükséged lesz tartalékra,
(Rendelkezel ezekkel a tartalékokkal? Kész vagy arra, hogy beáldozd az álmaid érdekében?) - Vagy ha nincsen megfelelő mennyiségű tartalékod mindehhez, akkor kizárólag mellékállásként javasolt belevágnod, s egészen addig ilyen konstrukcióban vállalkoznod, amíg biztos lábakon nem állsz.
Közhely ugyan, de – mint a legtöbb ilyen, oly igaz – „Lassan járj, tovább érsz.”
Ha van egy biztos háttered, akkor sokkal nyugodtabban, és sokkal sikeresebben fogod tudni megvalósítani saját vállalkozásodat. Ha nem kell a legelső pillanattól kezdve minden egyes nap azon görcsölnöd, hogy mi lesz aznap este az asztalon, akkor a vállalkozásodban is jobban teljesítesz. Emiatt elégedettebbek lesznek az ügyfeleid, és több bevételed lesz 🙂
9. Tervezés, tervezés, tervezés!
Különben sajnos bizony hamar a kispad alatt találhatod magad.
Számos vállalkozás azért csukja be kapuit, és sokan azért képtelenek tovább haladni álmaik megvalósításának útján, mert nem terveztek előre, és nem „fektették le a szabályokat”, félúton össze omolni látszott minden, és a csalódott „hát ez nekem nem fog összejönni” érzéssel még idő előtt elhagyták a süllyedő hajót.
Mind időben, mind anyagilag előre kell tervezni, különben ki fogsz futni valamelyikből (vagy akár mindkettőből).
Az anyagi tervezésre korábban már kellő alapossággal kitértünk. De mi a helyzet az idővel?
Már csak azért is fontos az időbeni tervezés, hogy a realitás talaján maradj, ne vállald túl magadat, illetve ne kergess hiú ábrándokat, s így ne érjen csalódás.
A csalódás, az önmagadnak be nem tartott ígéretek az egyik legfőbb oka egy szépen indult terv kudarcba fulladásának. „Nekem ez nem megy. Sokkal-sokkal előrébb kellene már járnom. Nem fog sikerülni.”
Mennyiszer fogott el engem is ez az érzés azért, mert nem terveztem meg előre REÁLIS KERETEK KÖZÖTT, mikor mivel foglalkozok, mikorra mivel kell, hogy elkészüljek, és ezért csak ad-hoc jelleggel csináltam az egyes tevékenységeket…
Egy kis ez, egy kis az. Ide-oda kaptam, s így persze, hogy nem jutottam egyről a kettőre.
Tanulj az én hibámból és Te ne ess bele ebbe a hibába!
Már a legeslegelején fektesd le dátumra pontosan – és még egyszer hangsúlyozom, maximálisan a realitás talaján maradva –, hogy mikor mit fogsz elvégezni, minek mikorra kell elkészülni, illetve egyáltalán mikor kell elkezdeni ahhoz, hogy a kívánt időre megvalósuljon az adott (rész)projekt.
Kapcsolatfelvétel grafikussal, logó- és arculat elkészülése, domain név foglalás, honlap elkészítése, szövegírás (menüpont, hírlevél, hirdetés, Facebook poszt, stb.) – csak hogy a saját területemről vegyem a példákat –, minél aprólékosabban lebontva mindent. (De természetesen 1000 és 1 másik teendő van egy vállalkozás indításakor – és persze később is –, amelyekre oda kell figyelni, és terveni kell.)
Tervezd meg atom aprólékosan az elkövetkezendő egy hónapot, napi szintre, de akár órákra lebontva a teendőket.
Egy fokkal szabadabb kezet adhatsz magadnak az elkövetkezendő negyed évre, fél évre, itt már elegendő, ha heti szinten lebontod, mikor mi következik.
Legyen meg a teljes éves terved is, minimum hónapokra lebontva az egyes teendők.
És legalább minden hónap végén szánj rá pár órát, hogy ezt folyamatosan frissíted.
Azonban ne feledd, hogy ez még csak az első lépés!
A második – rendkívül fontos – teendőd, hogy mindezt konzekvensen BE! IS! TARTSD!
Nem tudom kellőképpen hangsúlyozni, hogy terveidet reálisan készítsd el, és akkor egész biztosan meg is fogod tudni valósítani őket.
Iktass be előre „holt időket” is, amikor mintha nem csinálnál semmit. Az élet úgyis rendre közbe fog szólni, és nem mindig fog sikerülni elvégezni az aznapra kiírt feladatokat. Legyen plusz időd, amit belekalkuláltál, amikor is be tudod hozni ezt a kisebb lemaradást is.
Ha így teszel, és valóban reálisan tervezel, és valóban követed is konzekvensen a terveidet, akkor szárnyalni fogsz álmod megvalósításának útján!
Nyomtasd ki, ragaszd ki a faladra, hetente, havonta.
Nekem egy jó ideig háttérkép volt a heti tervem (amikor még nem kellett sok ügyféllel egyeztetni), azonban amióta igazán aktívan használom a Google naptárat (a felgyülemlett ügyfélmunkák miatt), azóta ott vezetem.
10. Jogi tudnivalók
Na ez az, ami nem az én asztalom. Úgyhogy éppen ezért ezzel kapcsolatosan nem szeretnék konkrét tanáccsal szolgálni. Azonban elengedhetetlen foglalkozni ezzel a témával is.
Keress fel egy könyvelőt, sőt szükség esetén akár jogászt is, hogy átbeszéljétek, milyen fontos tudnivalóid, teendőid vannak a vállalkozás, weboldalindítás elején.
Ebben a listában összeszedtem a legalapvetőbb vállalkozói tudnivalókat, illetve mérlegelendő, utánajárandó dolgokat.
Ha ezek közül bármelyik nem tud megvalósulni, illetve nem optimálisan, akkor nehéz időknek nézhetsz elébe a vállalkozás kezdetén.
Ezért azt javaslom, hogy csak azután lépj, hogyha minimum ezek rendben vannak.
Mindez talán ijesztőnek és soknak tűnhet (az is; pedig ez még csak a jéghegy csúcsa). De ez önmagában még ne tántorítson el a céljaidtól! Célokat kitűzni és meg is valósítani nem a könnyű feladatok közé tartozik. Ha valóban el szeretnéd érni a céljaidat, akkor azért keményem meg kell küzdened majd nap nap után. De ez a legszebb az egészben, hogy az út végén emelt fővel és gigantikus büszkeséggel jelentheted ki a lustákkal és könnyedén feladókkal szemben:
Megcsináltam!
Maradj mindig elkötelezett a célod iránt! Ne hagyd, hogy egy-egy nehezebb időszak eltántorítson bármitől is. Menj és menj előre! Szemed a célon legyen, s ne másutt.
Ha érdekelnek még ehhez hasonló tartalmak, akkor gyere, és légy te is tagja a ProduktON! közösségnek Facebookon, ahol egy fiatal(os), motivált vállalkozói csapat gyűlik össze.
Hajrá! Mindent bele! És várlak sok szeretettel a csoportban 😉