Miért készít(tet) az ember weboldalt magának? Természetesen azért, hogy az a weboldal profitot termeljen neki. Azonban, ha az a weboldal nincsen kellőképpen felkészítve a kor elvárásaira, akkor bizony könnyedén dugába dőlhet dédelgetett álmunk, hogy itt milliókat fogunk kaszálni ezen a honlapon. Következzék tehát 23 szempont, amelyekre feltétlen érdemes odafigyelned a weboldalad elkészítése, illetve frissítése során, ha komolyan gondolod a honlapon keresztül történő bevétel szerzést.

1. Domain

DomainÖrök kérdés, hogy mi legyen a domain név, a márka neve legyen-e, vagy inkább a cég tevékenységével kapcsolatos kulcsszó. … Vagy mégse? Régen ez lehet, hogy így volt (amikor még kevés honlap létezett és a Google is „butább” volt). Azonban mára hihetetlen fejlődésen ment keresztül a kereső-óriás és robotja. Bőven elegendőt ahhoz, hogy ne a domain alapján ítélje meg egy adott weboldal témáját. Noha ez a tényező még mindig a rangsorolási szempontok között helyezkedik el, már lényegesen kisebb hangsúlyt kap. Ezen kívül pedig olyannyira megnőtt a weboldalak (és így a lefoglalt domainek) száma, hogy már csak rendkívül kevés kulcsszó specifikus domain érhető el. Így hát, ha a domain választás a kérdés, akkor azt az egyet érdemes szem előtt tartani, hogy legyen minél egyszerűbb és minél megjegyezhetőbb. Érdemes a cég vagy márka nevét, vagy annak rövidített változatát használni.

2. Tárhely

Tárhely, tárhelyszolgáltatóMa már rendkívül olcsón lehet nagyon jó „minőségű” tárhelyhez jutni. Nagyon nem mindegy, hogy az a szerver, ami a honlapod alatt fut, mennyire biztonságos? Mennyire bírja a hirtelen nagyobb látogatottságot? (És itt nem csak a te honlapod forog szóban, hanem az összes többi, amely ugyanazon a szerveren helyezkedik el.) Az év … napjára vállalja a szolgáltató a készenlétet, vagy a szerződés szerint akár több mint 3,5 fél nap.

3. Szoftver, ami mögötte van

Honlapokat felépítés szempontjából 3 kategóriába lehet sorolni. Egyrészt vannak az abszolút egyedi programozással készült honlapok, amelyeket kizárólag programozás útján lehet módosítani, amelyre egy laikus képtelen (vagy ha megpróbálná, annak elég csúnya vége lenne). Másrészt vannak a CMS (tartalomkezelő) rendszerben készült weboldalak, amelyeknek van egy admin (backend) felülete, amely egy grafikus felület, ahol laikusként is könnyedebben el tud navigálni az ember, és saját maga is tudja módosítgatni a honlapját. Harmadrészt pedig ott van ezek ötvözete, az egyedi fejlesztésű CMS vagy fél-CMS, amikor a programozó saját maga készít el egy ilyen tartalomkezelő rendszert, vagy a honlapnak csak bizonyos részeit teszi ily módon szerkeszthetővé a tulajdonos számára. Bármelyik megoldást is választod, fontos, hogy a weblapod alapját nyújtó háttérkörnyezet maximálisan stabil legyen, és kellő védelmet nyújtson az esetleges támadásokkal szemben.

4. Pozícionálás

Legyen szó akár egy weboldalról, akár bármely más felületről, ha az ember nem pozícionál kellő alapossággal, akkor majdhogynem minden addigi munkája mehet a levesbe. A legeslegelső – rendkívülien fontos – lépés még a weboldal – sőt az egész vállalkozás – elkezdése előtt a pozícionálás. Határozd meg egészen pontosan, hogy kiknek és mit szándékozol eladni? Miért más, mitől jobb, mitől több, mint minden más, ami a piacon van? Ha esetleg még nem pozícionáltad magad, akkor itt az ideje, ne habozz!

5. Cél

Tulajdonképpen mi is a célja a honlapodnak? És az egyes aloldalaidnak? Látogatók gyűjtése? Feliratkozók szerzése? Eladás? Edukáció? Ismertség szerzés? Bármi is legyen a célja a weboldaladnak, és annak egyes részeinek, mindig egy pontos és kristálytiszta cél és stratégia mögé kell helyezned, ha valódi eredményeket akarsz. Hiszen amíg nem tudod, mi a célod, addig hogyan tudhatnád, hogy hogyan fogod elérni azt. Legyen tehát egy (vagy több) konkrét célod. Ez nem csak a weboldal készítésre érvényes, hanem az élet MINDEN területére.

6. Sebesség

Egész biztos vagyok benne, hogy a lassan betöltődő weboldalak Neked sem a szíve csücske. Nekem speciel egyenesen herótom van tőlük. Az emberek többsége pár másodpercnél többet nem hajlandó várni egy oldal betöltődésére. Ha mondjuk van egyetlen oldal a honlapodon, aminek a betöltődési ideje az 5 másodpercet is eléri, de a többi max. 1 másodperc alatt kész, akkor az még bocsánatos bűn lehet. De képzelj el egy honlapot, amelynek minden egyes aloldalánál 5-5 másodperceket kell várnod, mire folytathatod a böngészést. Az emberek többsége a harmadik, negyedik oldalnál már bezárja, és bizonyára Te sem bírnád sokkal tovább. Vagyis az, hogy weboldalad a lehető leggyorsabb legyen, felhasználói szempontból (is) elengedhetetlen. És az sem teljesen mellékes, hogy a Google is rangsorolási szempontként tartja számon. Vagyis, ha a weboldalad átlagos betöltődési ideje hosszabb, mint a konkurenciádé, akkor az plusz egy indok a Google-nak ahhoz, hogy hátrébb soroljon Téged a konkurenseddel szemben.

7. Megjelenés, design

Webdesgin, UI, UXEnnek a pontnak is rengeteg vonatkozása van, kezdve az alapvető látvánnyal, az első benyomással, át a cég arculatán és a célpiacnak történő megfelelésen egészen a kezelhetőségig, használhatóságig. Mondják, ne a borítója alapján ítéld meg a könyvet, mi emberek mégis ezt tesszük. És a weboldaladon belül elsősorban annak kinézete alapján fognak megítélni Téged és a cégedet. Ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő hangsúlyt fektess a megfelelő megjelenésbe.

8. Ergonómia és áttekinthetőség

Ha úgy vesszük, ez a megjelenés egy – hihetetlenül fontos – területe. Azt határozza meg, hogy mennyire könnyedén kezelhető a weboldalad a felhasználó számára. Ott helyezkednek-e el az egyed funkciók, ahol egyébként szokásosan keresné? Van-e belső kereső sok aloldalt tartalmazó weblap esetén? Az mennyire részletes, mennyire könnyű kezelni? Mennyire olvashatók és áttekinthetők az oldalak? Stb. A könnyen kezelhető weboldal, hidd el, mindig meghálálja magát, hiszen a felhasználók is igazán hálásak lesznek Neked, ha nem úgy kell végig vergődniük magukat egy adott folyamaton.

9. Reszponzív

Mobil optimalizálás, reszponzívVagy legalábbis mobilbarát felület. Rengeteg statisztika kimutatta, hogy ma már nagyobb százalékban böngésznek az emberek mobilról, mint asztali számítógépről vagy laptopról. Ha pedig nem olyan honlap felülettel találkozik Nálad, amelyet könnyedén tud kezelni a mobiljáról, akkor igen hamar le fog lépni onnan, és keres egy olyan oldalt, amelyet kényelmes böngészni, amely nagy valószínűség szerint a konkurensedé lesz.

10. Szövegezés

Tartalom, szövegírásEz a pont szintén több területet ölel fel. Már önmagában az sem mindegy, hogy a helyesírásod milyen az oldalon. Az igazság az, hogy komoly hitelességet veszíthetsz, akár egy-két apró elírás miatt is. Az ember ilyenkor arra gondol, hogy „Hogyan bízhatnék meg benne? Hogyan hihetném el, hogy pontos és kiváló munkát csinál, ha még írni se tud normálisan? Ha még ahhoz sem veszi a fáradtságot, hogy a saját írását leellenőrizze?” Persze én tudom, és bizonyára Te is, hogy ez valójában távolról sem így van. Lehet az ember még tényleg kiváló szakember attól, hogy nem tökéletes a helyesírása, esetleg itt-ott a kanyarban félreütött. Azonban a monitor túl felén lévőt ez egyáltalán nem fogja érdekelni. Akkor és ott ő csak azt fogja látni, hogy ez az ember trehány és figyelmetlen. Ez volt a helyesírás. És akkor még csak szót sem ejtettünk arról mennyire én-központúan vagy inkább ön-központúan fogalmazod meg a mondandódat. Természetesen az utóbbi a célravezetőbb. Ha pedig valódi konverziót szeretnél, akkor a honlapodon szereplő írásoknak valódi marketingszövegeket kell tartalmazniuk.

11. Bizalmi elemek

Megfelelő mennyiségű és minőségű bizalmi elemet helyeztél el a honlapodon, és a megfelelő helyeken tetted mindezt? A legelső, hogy megfelelő módon és helyen legyen kint az elérhetőséged. Az embereknek fontos az, hogyha bármiben elakadtak, akkor tudjanak kihez fordulni.  Ezért legyen kint az e-mail címed, és ha lehet a telefonszámod is. Az elérhetőségen kívül a legfontosabb bizalmi elemek között tartják számon a fotót. Ha egy emberi arcot tudnak társítani a termékhez vagy szolgáltatáshoz (nem csak egy fiktív, hanem valós személyét), ha látják, hogy ki az, akitől vásárolnak, máris nagyobb bizalommal lesznek a felhasználók. Továbbá kérdés, hogy van-e megfelelő adatkezelési nyilatkozatod és felhasználási feltételek, és ezeket jól látható helyre, könnyen elérhetővé tetted-e? Vagy mondjuk rendelkezel garanciával? Kell ő hangsúlyossággal és a megfelelő helyeken kommunikálod azt?

12. Funkcionalitás

Minden funkció megfelelően és hibátlanul működik? Sehol egy hibaüzenet vagy elakadás? Az emberek a funkcionális hiányosságokra még érzékenyebbek, mintha mondjuk egy kevésbé esztétikus vagy épp ergonomikus weblappal állnak szemben. Hozzá lehet tenni, teljesen joggal éreznek így, hiszen ha nem találsz valamit egy honlapon, de neked nagy szükséged van rá, akkor csak fel kutatod valahogyan, de ha valami egész egyszerűen nem működik (megfelelően), akkor sehogyan se fogod tudni elérni a célodat, és amint ezt realizáltad, ott is hagyod rögtön az adott honlapot, s így tesz a Te felhasználód is.

13. Keresőoptimalizált tartalom

SEO, keresőoptimalizálásA SEO-ról (Search Engine Optimization) talán már Te is hallottál, hiszen már évek óta hangos tőle a piac, és hangsúlyozzák fontosságát. Dióhéjban a keresőoptimalizálás (más néven SEO) abban segíti a weboldalt, hogy a keresőmotorokban, mint amilyen pl. a Google is adott kifejezésekre keresve a lehető legjobb helyezést érje el (minél előrébb kerüljön a találati listában). Tény és való, hogyha nem akarsz súlyos összegeket költeni folyamatos hirdetésekre, akkor a keresőoptimalizálás az egyik (ha nem A) legjobb módja annak, hogy interneten minél több embert érjél el a célcsoportodból.

14. Backlinkek

Backlinkeknek nevezheted azokat a hivatkozásokat, linkeket, amelyek a Te honlapodra mutatnak. Bár ez tulajdonképpen a keresőoptimalizálásnak egy része, mégis azért tartottam fontosnak külön pontot szentelni neki, mert egyrészt ez itt nem konkrétan a weboldalnak a felületét képezi, másrészt pedig nem csupán a SEO szempontjából van jelentősége. Minden egyes hivatkozás, ami a Te honlapodra mutat, plusz egy lehetőséget jelent, hogy újabb látogatók érkezzenek Hozzád, akikből pedig vásárló lehet.

15. Statisztika, elemzés

Honlap statisztika, Weboldal elemzésRendkívül fontos. Csak úgy a vakvilágba csinálod a dolgokat, vagy vannak eszközeid annak vizsgálatára, hogy hol, mikor, mi történik a weboldaladon? Rendszeresen nézed is ezeket? Kiértékeled, hogy mi miért történhetett? Ha nem így teszel, akkor sose fog igazán fejlődni a honlapod, s így a céged se.

 

 

16. Tesztelés

Hiába a sok adat és a miértek, hogyha azok tudatában nem próbálsz meg valamin változtatni. Valamelyik cikked nagyon jól teljesít? Talán érdemes lenne hirdetni. Tesztelt le, hogy beválik-e. A landing page-ed borzalmas eredményeket hoz? Nézd meg, hogy ha megváltoztatsz rajta bizonyos elemet, akkor mi történik. Nagyon-nagyon-nagyon fontos tézis az online marketing világában, hogy mérj, elemezz, tesztelj! Folyamatosan! Csak így fejlődhetsz igazán.

17. Kommunikáció

Az egész vállalkozásodban – legyen szó akár a weboldaladról, akár egy személyes találkozóról, vagy bármilyen offline megjelenésről – kiemelkedő jelentőséggel bír a kommunikációd. Kezdve a legelső pillanatoktól a teljes folyamaton át egészen a lezárásig. Így hát fontos, hogy megtanulj figyelmet felkelteni, megtartani, bizalmat nyerni, meggyőzni, és megfelelően lezárni. Csak így lesz teljes egy vásárlási folyamat, csak így tudsz igazán elégedett vevőt szerezni, aki még tovább is ajánl Téged.

18. Listaépítés

E-mail marketing, hírlevelezésHa már egyszer van egy weboldalad – márpedig miért is ne lenne, hiszen gyakorlatilag kötelező a mai világban –, akkor óriási érvágás lenne nem kihasználni az általa adta lehetőséget, hogy hírlevél listát építs vele. Azoknak, akiknek sikerül megszerezni az e-mail címüket, később fogsz tudni ajánlatokat küldeni, tovább tudod mélyíteni a velük való kapcsolatot, és az Irántad érzett bizalmukat. Megfelelő e-mail marketinggel gyakorlatilag exponenciálisan meg tudod növelni a bevételeidet.

19. Kapcsolat

Mint már szó volt róla, az embernek rendkívül fontos, hogy tudjon hova fordulni gond esetén. Vagy mondjuk helyi bolt vagy szolgáltatás esetén tudja, hogy pontosan hova is kell mennie. Ezért legyen kint jól látható helyen az elérhetőséged, és ha helyhez kötött terméked vagy szolgáltatásod van, akkor annak pontos elhelyezkedése is (plusz pont, ha segítesz a megközelítési és parkolási lehetőségek leírásával is). Ezért legyen legalább egy kapcsolati űrlapod vagy írd ki az e-mail címedet, amelyen elérnek. Lehet akár mindkettő (emberek vagyunk, különbözően, mindegyikünknek más megoldás esik jobban kézre). Még jobb, ha az írásos elérhetőség mellett telefonszám is szerepel. Ha ezeket külön feltünteted minden egyes aloldaladon (és nem csak a Kapcsolat menüpontban), az is extra pontot jelent. Ha további lehetőség van kapcsolatba lépni Veled, illetve cégeddel, pl. Facebook üzenet vagy élő chat formájában, az még megnyugtatóbb az emberek számára. Lényeg az, hogy legyél minél több helyen és minél több módon elérhető, és ezeket az elérési lehetőségeket megfelelően kommunikáld is.

20. Élénkség

Vagyis hogy mennyire élettel teli a honlapod. Milyen gyakran frissül a tartalma. Van-e miért visszamenni egyáltalán. Mit lehet ott csinálni? Csak van pár oldal, és kész? Vagy esetleg van egy folyamatosan frissülő blogod? Esetleg megosztod a témáddal kapcsolatos legfontosabb híreket a nagyvilágból? Van egy szuper kalkulátor vagy teszteket lehet nálad kitölteni? Esetleg lehet beszélgetni, megosztani egymással a véleményünket? Bármit is találsz ki, legyen mindig valami, ami miatt újra és újra érdemes lesz visszatérniük a látogatóidnak. Így folyamatosan a szemük előtt leszel, folyamatosan bizalmat építesz bennük, és ha eljön a vásárlás pillanata, Rád fogják letenni a voksukat.

21. Közösségi élet

Ahogy azt már az előző pontban is említettem, ha van egyfajta közösségi élet a honlapodon, lehet beszélgetni, meg lehet osztani egymással a gondolatokat, véleményeket, komolyan tud dobni a weboldal élményén. Azonban a honlapok azért általában nem igazán tudnak akkora szabadságot biztosítani, mint egy kifejezetten erre a célra szánt közösségi média. Hagyd meg a kommunikáció és a közösség lehetőségét a weboldaladon is, és emellett vidd ki azt a Facebook felületére is (Magyarországon egyelőre ez a legelterjedtebb közösségi média). Csinálj a cégednek egy Facebook oldalt és/vagy csoportot, ahol a vásárlóid szabadon tudnak kommunikálni egymással és Veled. Ezen kívül pedig érdemes a célcsoportod által leginkább használt közösségi médiák megosztó gombjait elhelyezni a weboldalad felületén. Bár itt nem kell számítanod eget rengető mennyiségű megosztásokra, de ha csak egy-kettő csurran-cseppen itt-ott a kanyarban, akkor már megéri.

Közösség

22. Remarketing

Neked is rég be vannak már építve a Facebook és Google remarketing pixelek a honlapodba, ugye??? Ha még nincs, akkor MOST rögtön nyomás, és tedd meg! Miért? Egészen biztos, hogy nagy hasznát fogod még venni, hogyha Facebook vagy AdWords hirdetésekben gondolkozol. Márpedig erősen ajánlom, hogy gondolkozz, mert ezekkel már meleg – de legalább langyos – célközönséghez juthatsz el, ami jelentősen megkönnyíti a terméked/szolgáltatásod eladását. (Azt, hogy mik ezek a hőmérsékleti kifejezések, megtudhatod, ha követed a blogomat és Facebook oldalamat :))

23. Rugalmasság

Ha pedig minden teljesen rendben van a weboldaladon, még mindig kérdéses marad az a pont, hogy mennyire rugalmasan tud reagálni az egyes „élethelyzetekre”? Vagyis pl. Te magad tudod-e kezelni a weboldaladat? Tudsz-e újabb oldalakat, blog bejegyzéseket feltölteni? Ha valaki adat módosult, azt tudod-e szerkeszteni? (Nem feltétlenül kell ténylegesen Neked magadnak megtenni ezeket, elég, ha van rá egy ember a cégben.) Vagy ha nem, akkor a webmestered kellő gyorsasággal áll-e rendelkezésre mindebben? És itt most nagyon maximum egy-két napban lehet gondolkodni, hiszen sok esetben ennyi idő is bőven elegendő ahhoz, hogy a megkésett hiánypótlás miatt súlyos pénzektől essél el.


Ez tehát az a 23 szempont, amelyet feltétlen érdemes figyelembe venned, ha profitáló weboldalt szeretnél létrehozni.

Ha még több ehhez hasonló tanulnivalóra vágysz, akkor lájkold be és kövesd a ProduktON Facebook oldalát, és kövesd szemmel a blogot is.