6 módszer, amivel INGYEN hirdetheted a vállalkozásodat online

Szerző: | 2020. 01. 15. | Hirdetés

6 módszer, amivel INGYEN hirdetheted a vállalkozásodat online

Szerző: | 2020. 01. 15. | Hirdetés

Kezdő, de sokszor még több éves vállalkozóként sem feltétlen van az embernek pénze havi több 100.000 Ft-os hirdetésekre. Ezért – érthető módon – elsősorban az ingyenes vagy olcsó lehetőségeket keresi ahhoz, hogy hirdesse vállalkozását. Az alábbi blog cikkben mutatok neked 6 teljesen ingyenes hirdetési módszert, amellyel elindíthatod a vállalkozásodat a fejlődés útján.

1. Facebook csoportok

Az egyik legjobb online módja, hogy ingyen tudj új vevőket elérni, illetve ingyenes módon tudd hirdetni a vállalkozásodat az, ha aktívan részt veszel olyan Facebook csoportok kommunikációjában,

  • amelyek témája a vállalkozásod profiljához kötődik,
  • ahol a célcsoportod jelen van.

Mit kell érteni ez alatt a kommunikáció alatt?

Semmiképpen sem azt, hogy odamész, és egyből nyomulósan a cuccodat próbálod rátukmálni a csoporttagokra. Erre senki nem lesz vevő. Bizonyos csoportok esetében még ki is tilthatnak ezért.

De akkor hogyan csináld?

Eleinte

  • Először egész egyszerűen kezdj el beszélgetni a tagokkal.
  • Ismerd meg őket egy kicsit, a problémáikat, vágyaikat.
  • Mutass őszinte érdeklődést feléjük.
  • Adj javaslatokat nekik egy-egy probléma megoldásához. Mutasd meg, hogy te szakértője vagy ennek a témának, és hogy az őszinte segíteni akarás vezérel téged.
  • Kapcsolódj be meglévő beszélgetésekbe.
  • Vess fel újabb témákat.

Az első időszakban (első pár napban, egy-két hétben) csak ismerkedj, ismertesd meg magadat, mint a téma szakértője.

Utána

Utána már kifejezetten keresheted a csoport tartalmai között azokat a lehetőségeket, „gap”-eket (réseket), ahol nagyon is odaillik, hogy ajánld a termékedet, szolgáltatásodat a felmerült probléma megoldására, illetve vágy megvalósítására. De itt se „durr bele bumm” módjára tedd ezt meg, hanem finoman vezesd fel, hogy például „neked is épp ez volt korábban a problémád, kipróbáltál egy halom mindent, ezt és ezt és ezt, ez ezért nem volt jó, az amiatt nem volt jó, végül rátaláltál erre a megoldásra / feltaláltad ezt a megoldást…” Ezt a részt már abszolút rád bízom, hiszen te értesz legjobban a magad termékéhez 🙂 Lényeg, hogy mindig finoman vezesd fel a termékedet. Hogy ne legyen egyből eladás szaga.

Másik lehetőségként pedig olykor-olykor te magad is közzé tehetsz olyan tartalmat, amelyben a termékedet ajánlod. Azonban fontos itt is, hogy az adott posztban először is adj értéket. Adj hasznos tanácsokat. Vagy mutass rá egy probléma gyökerére. És ezután a felvezető után ajánld finoman a te termékedet, szolgáltatásodat, mint a megoldást arra a problémára.
Ez utóbbi megoldást maximum pár hetente javaslom eszközölni. És tényleg ügyesen bánj a felvezetéssel 😉

Miért pont csoportok?

Sajnos a Facebook 2018-ban meglehetősen lecsökkentette az oldalak által elért felhasználók számát. Vagyis, hogy a felhasználók hírfolyamán előnyben részesíti az ismerősök által posztolt tartalmakat, az oldalak által közzétett posztokkal szemben. Így tehát sokkal kevesebb emberhez tudunk organikusan (ingyenesen) eljutni Facebook üzleti oldalként, mint azelőtt.

Azt mondják, körülbelül az oldalunk kedvelőinek kb. 15%-a látja a simán, organikusan megosztott tartalmainkat. Ahhoz, hogy ennél több embert tudjunk elérni a követőinkből, meg kell hirdetnünk a posztjainkat.

(Az algoritmus frissítés a Facebook Zero nevet kapta. Anno ettől volt hangos az egész internet.)

Ezért kínálnak remek lehetőséget a Facebook csoportok, ahol többnyire mindenki látja az összes, de legalábbis a legtöbb posztot.

2. Instagram

Egy másik nagyszerű ingyenes hirdetési lehetőség az online világban a Facebook kistesója, az Instagram.

Szemben a Facebookkal, az Instagramnál (még?) nem került bevezetésre hasonló „szankció”.

Posztjainkkal éppen annyira tudunk ingyenesen eljutni üzleti oldalként követőinkhez, mint magánemberként. Nincs feltétlen szükségünk külön hirdetésekre ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű felhasználót érjünk el követőink közül.

Sőt, míg a Facebooknál szinte tényleg csak a követőink láthatták posztjainkat, addig az Instagramnál olyan felhasználók is láthatják azokat, akik még nem követőink.

A kulcs itt a hashtagek használatában rejlik.

Hashtagek használata

Ha nem használod a hashtageket, vagy nem eléggé jól, akkor ne számíts túl nagy eredményre ennél az ingyenes hirdetési módszernél.

Instagram oldalad indítása előtt – vagy ha már létezik, akkor mihamarabb – készíts egy hashtag kutatást, ami abból áll, hogy

  1. felkutatod:
    • milyen hashtagaket használ a konkurencia,
    • milyen hashtageket használnak a témáddal kapcsolatban az egyszeri felhasználók;
  2. és kiszűröd ezek közül a legtöbbet használt hashtageket.

Ezeket a hashtageket alkalmazd te is a posztjaidban!

Fontos, hogy csak a poszt tartalmára releváns hashtageket alkalmazz, máskülönben hiteledet veszted.

Egy posztba maximum 30 hashtaget tudsz beletenni. Én azt javaslom, hogyha tudod, akkor mindig használd ki ezt a mennyiséget.

De ne feledd! Maradj releváns! Ha nem tudsz adott poszthoz 30 releváns hashtaget kitalálni, akkor inkább legyen ott csak 10 db, mintsem másik 20, ami egyáltalán nem kapcsolatos a témáddal.

Posztolj és sztorizz sokat!

Az Instagramnál érdemes megemlíteni, hogy egy nagyon pörgős közösségi média platform. A Facebooknál sokkal pörgősebb.

Míg a Facebooknál elegendő lehet akár pár naponta posztolni, addig itt sokkal megszokottabb a napi szintű vagy akár a napi többszöri posztolás is.

Ezért nyugodtan posztolj minél többet. És használd a sztori funkciót is. Akár minden nap.

3. Blog cikk

Noha a blog cikk önmagában tényleg nem tekinthető hirdetési felületnek, a Google segítségével mégis szuperjó ingyenes hirdetést tudunk belőle kreálni. Feltéve, ha jól csináljuk.

No de mi is kell ehhez, hogyan kezdj neki?

1. Első lépésként készíts piackutatást!

Mi érdekli legjobban a célközönségedet? Mire keresnek rá a legtöbbször Google-n? Milyen kérdéseket tesznek fel csoportokban? Milyen témák, problémák, vágyak foglalkoztatják őket a legjobban?

Ezeket a témákat kell megkeresned, és keresőoptimalizáltan, érdekesen írni róluk.

2. Írd meg magát a cikket!

Mégpedig úgy, hogy az bizalomgerjesztő és könnyedén feldolgozható legyen a célcsoport számára. Illetve legyen keresőoptimalizált (SEO-zott).

Hogyan legyen könnyen feldolgozható a blog cikked?

  • Szedd pontokba a mondandódat.
  • Legyen nagyon jól áttekinthető a cikk.
  • Ne legyenek benne sok (6+) soros szövegblokkok. Tördelj, ahol csak lehet!
  • Használj felsorolásokat!
  • És használj alcímeket!

(Ha megnézed, ez a cikk is ezeket követi.)

Amellett, hogy a cikk ezáltal az olvasó számára könnyebben áttekinthető, még SEO jelentősége is van. De erre még mindjárt visszatérek.

Aztán, használj képeket. Nem kell túlspilázni a dolgot egy blog cikk esetében. Sőt ha elég ügyes vagy a tördelésben, akkor nem is lesz rá szükség.

Kép használata 2 esetben ajánlott nagyon erősen:

  • Ha azzal alá tudod támasztani a mondandódat.
  • Szükséges a szöveg megtöréséhez.

Hogyan legyen bizalomgerjesztő a blog cikked?

Ehhez először is a fentiek teljesülérésre is szükség van. Egy kesze-kusza, teljesen átláthatatlan és feldolgozhatatlan blog cikk nem túl bizalomgerjesztő látvány, már így ránézésre se.

De nem is fog foglalkozni vele az ember, egyből vissza is lép.

Tehát először is érd el, hogy könnyedén feldolgozható legyen a cikked.

Másrészt pedig az adott témát vesézd ki jó alaposan. Ténylegesen hasznos és értékes tartalmat adj az olvasónak, ami segíteni fogja őt előrébb vinni a céljaiban.

Ami még itt fontos, hogy ne használj szakszavakat. Vagy legalábbis ne túl sokat. És ha mégis megkerülhetetlen, akkor próbáld meg megmagyarázni. Tudd, hogy a laikus olvasóknak írsz, és nem szakmatársaidnak (hacsak nem ők a célcsoport). Úgy írj, hogy azt akár egy 10 éves is könnyedén megértse.

Ezekkel tudsz bizalmat építeni az olvasóban.

Hogyan legyen keresőoptimalizált a blog cikked?

Visszatérve a keresőoptimalizálásra (SEO)-ra… Itt most nem fogunk túl mélyen belemenni a szakszavak jelentésébe. Tervezek rövidesen elkészíteni egy brutál részletes online marketing fogalomtárat , abban ezeket is kivesézzük. Illetve, ha rendszeresen olvasol majd, akkor biztosan többször találkozni fogsz ezekkel a kifejezésekkel.

Tehát… Annyit mindenképp érdemes megtenned, hogy:

  • A kulcsszavadat fogalmazd bele a <title> tagbe!
    Ez az oldal forráskódjában található címsor, amely nem feltétlenül kell, hogy megegyezzen blogod tényleges címével. Ez fog megjelenni a Google találati listájában az oldalad címeként. Legutóbbi információim szerint ez jelenleg max. 70 karakter lehet, pontosabban maximum ennyit jelenít meg a Google belőle. Tehát férj bele ebbe a keretbe.
  • A kulcsszavadat fogalmazd bele a <meta name=”description”>-be
    Ez szintén egy SEO elem az oldal forráskódjában. Ugyanakkor itt arra is figyelj, hogy úgy írd meg ezt a részt, hogy kattintásra ösztönözzön. Ez fog megjelenni a Google találati listájában a címsor alatt. Itt 120-160 karakterbe kell, hogy beleférj (max. 158 karakter fog látszani számítógépen, és max. 120 karakter mobilon, legalábbis az aktuális, 2019-es adatok szerint.)
  • Fogalmazd bele a kulcsszavadat az alcím(ek)be!
    De azért túlzásba se essél. Attól függően, hogy hány alcímmel rendelkezel, max. 1-2 alcímbe bőven elegendő elhelyezned a kulcsszavadat. Máskülönben már gyanússá válik az oldalad, hogy szándékosan próbálod belezsúfolni sokszor a kulcsszavadat. Ezt pedig kifejezetten bünteti a Google.
  • Fogalmazd bele a kulcsszavadat a szövegedbe!
    A kulcsszó zsúfolás itt is tiltott, ha jót szeretnél magadnak. Ugyanakkor én azt szoktam mondani, hogy ahova totál egészséges és természetes keretek között be tudod biggyeszteni, ott tedd meg. Ezen felül, alkalmazd a kulcsszavad szinonimáit is.

3. Helyezd el a cikkedben a termékedet!

Ugye az olvasónak adott egy problémája, illetve van egy téma, ami érdekli, éppen erről olvas a blog cikkedben. Tehát totál benne van ebben a témában. Ha egy ilyen állapotban ajánlasz neki egy terméket, szolgáltatást, ami segít még közelebb jutni vagy akár teljesen elérni a céljait, akkor nagyobb eséllyel lesz nyitott erre az ajánlatra.

Fontos, hogy mindig olyan cuccot hirdess itt a blog cikkekben, amelyek relevánsak a cikk tartalmára.

Jó, ha van egy kis felvezetője, például „… és akkor akadtam rá a valaha volt legjobb megoldásra, íme:”, vagy „…és éppen ezért döntöttem úgy, hogy felszámolom [ezt a problémát]. Ezért kifejlesztettem a [szolgáltatás]-t. Ha téged is érdekel, kattints ide: [hirdetés]”.

4. Építs linkeket a cikkre!

Ha igazán biztosra szeretnél menni, akkor építs linkeket a megírt blog cikkedre. Ezáltal még könnyebben tud előrébb kerülni a Google keresőben.

A linképítés egy teljesen különálló, többnapos konferenciát is átívelő téma. Ennek a cikknek most nem tisztje belemenni ebbe. (Így is már sikerült több helyen kicsit elkalandozni más vizekre is :))

Ha a fentiek szerint jársz el, akkor a következő fog történni:

  1. A potenciális vásárlódnak van egy problémája. Fogja magát, leül a Google elé, és bepötyögi.
  2. A találati lista elején ott lesz a te cikked is. (Hozzáteszem, ez nem egyik napról a másikra fog megtörténni. Ehhez idő kell, linképítés a cikkre, és sok-sok egyéb, hasznos, értékes tartalom a blogon.)
  3. A cím is releváns az ő problémájára, a leírás is vonzó, kifejezetten arra ösztökél, hogy oda kattintson, hát megteszi.
  4. Elolvassa a cikket, vagy legalább átfutja. (Ha kellően jól tagoltad, akkor már az átfutásból is megérti a lényeget.) Szimpatikussá válsz számára. Elkezd bízni benned.
  5. A cikk végén vagy közepén ott van az ajánlatod. Mivel most úgyis benne van ebben a témában és érdekli, hiszen ő keresett rá, ezért úgy gondolja, hogy megnézi.

Dá bumm! És meg is történt a terméked, szolgáltatásod ingyenes hirdetése 🙂

Ez a megoldás persze sok időt vesz igénybe, de az a jó benne, hogy ha elég jól csinálod, akkor akár egy örökzöld ingyenes hirdetési platform is lehet a számodra. Ami azért hosszú távon elég jól kifizetődő 🙂

4. Apróhirdetések

Tény és való, hogy ez talán a legkevésbé elegáns hirdetési forma.

Hogyha bizalmat szeretnél építeni – ami márpedig valljuk be teljesen őszintén, meglehetősen ajánlott –, akkor hosszú távon nem ajánlom az apróhirdetések használatát.

Itt ugyanis elsősorban azok vannak jelen, akik nem eléggé népszerűek, következésképp nem eléggé jól űzik a szakmájukat. És ez az oda látogatók fejében is benne van. Éppen ezért apróhirdetések között manapság leginkább azok böngésznek, akiknek az ár a legfontosabb szempont. Az ilyen ügyfelek pedig nagyon problémásak szoktak lenni. Hidd el nekem, hogy te nem akarsz velük dolgozni.

Mégis, hogyha a legelején vagy, és nincsen egyáltalán vevőd, és szolgáltatás alapú vállalkozásod van, akkor érdemes itt is tenned egy próbát vállalkozásod ingyenes hirdetésével.

De ha már egyszer kiteszed magadat ide, megírod a szöveget, rászánod az időt, akkor azt érdemes úgy megírni, hogy az a lehető leghatásosabb legyen.

Ezért ne csak sallang szövegeket puffogtass a leírásban, hogy „minőségi szolgáltatás”, „megbízható minőség”, „egyedülálló/egyedi…”. Konkrétumokról beszélj! Mondd el, hogy mitől minőségi a szolgáltatásod, vagy mitől egyedülálló. Mondd el, mi a te előnyöd a versenytársaidhoz képest. Miben vagy te jobb / másabb / különlegesebb.

5. Fórumok

A fórumok nagyon hasonlóan működnek, mint a Facebook csoportok.

Keress a profilodba illő témákat. Szólj hozzájuk. Legyél aktív. Adj értéket. És csak aztán említsd meg a termékedet, szolgáltatásodat.

Olvasd vissza, hogy mit írtam a Facebook csoportok pontjában (1. pont).

6. Hírlevél

Be kell vallanom őszintén, itt egy minimális ferdítés azért van a dolgokban. Ugyanis az emailezés maximum a kezdetekben tud ingyenes hirdetési felületként szolgálni. A normálisabb hírlevelező szoftverek mind fizetősek. Ugyanakkor a legtöbb emailező programnak van próba verziója, amellyel pár 100 feliratkozóig valóban ingyen használhatod. Ha pedig megfelelően alkalmazod ezt a hirdetési felületet, akkor a pár 100 feliratkozó után – amikor már fizetősség válik a program – maximálisan meg fog térülni a bele fektetett pénz.

No de nézzük is, mi a helyzet a hírlevelezéssel, mint ingyenes hirdetési lehetőséggel.

A hírlevélben az a jó, hogy teljesen a saját felületedként kezelheted, és te döntöd el, hogy mikor kommunikálsz és kiknek, illetve, hogy ki kapja meg, míg például a Facebook és Instagram esetében kevésbé tudod befolyásolni ezt.

Azok, akik feliratkoztak a hírleveledre, egész biztos, hogy érdeklődést mutatnak a terméked, szolgáltatásod iránt. Gyakorlatilag konkrét lépéseket tettek annak érdekében, hogy te kommunikálhass nekik. Bepötyögték a nevüket, email címüket, rákattintottak egy gombra (esetleg még ezt megelőzően még egyre, ha kétlépéses optint használsz.

(A kétlépéses optin az, amikor a feliratkoztató oldaladon nem szerepel egyből az űrlap, hanem csak egy gomb, és a felhasználó erre rákattintva, egy megjelenő popup ablakban tudja megadni az adatait, és feliratkozni.)

Tehát már egy minősített célközönséggel tudsz dolgozni.

Önmagában a hírlevelezésről több könyvet is lehetne írni. Ezen cikk keretei között maradva nem fér bele, hogy elmélyedjünk ebben. Ezért itt most csak néhány alapvető tippet osztok meg veled.

1. Kezdj el feliratkozókat gyűjteni minél hamarabb!

Minél korábban kezded el a feliratkozó gyűjtést, értelemszerűen annál nagyobbra fog tudni nőni az email listád adott időpontig.

Ehhez először is szükséged lesz egy csalira, amelyet a feliratkozó az email címéért cserébe kap meg.

2. Készíts neki optin oldalt!

Vagyis feliratkoztató oldalt. Ez az oldal legyen nagyon rövid. Legjobb, ha egyetlen képernyőnyi helyen (hajtás felett) le tudod közölni a legfontosabb infókat, melyek a csalid legfőbb előnyei. Illetve itt – a hajtás felett – szerepeljen a gomb is.

3. Írj bemutatkozó email sorozatot!

A csali kiküldésén túlmenően az első 2-3 email szóljon arról, hogy milyen előnyöket fogsz a feliratkozónak adni az emailjeidben, miért éri meg neki olvasni őket, milyen rendszerességgel és miről fogsz kommunikálni neki. Nyerd el a bizalmát egy jó bemutatkozó szöveggel! Valamint kérd meg, hogy kövessen be téged a social media felületeiden.

4. Rendszeresen kommunikálj!

Ez a kezdeti időszakban – első egy-két hét –  lehet akár kicsit gyakoribb is, akár heti 2-4 email is, hogy jobban megismerjen téged, illetve mindazt, amit képviselsz, és meggyőzd, hogy valóban jól jár, ha emailjeidet olvassa.

A későbbi időszakban pedig érdemes szintén legalább heti-kétheti egy levelet kiküldeni. Mindezt azért, hogy folyamatos maradjon a kommunikáció, ne laposodjon el a kapcsolat köztetek.

Fontos, hogy az emailjeid legalább 80%-a érték alapú legyen, tehát adj neki valami hasznosat, tippet, ötleteket, adatokat, amelyek segítik a célja elérésében. És csak max. 20% legyen sales (vagyis eladás). Máskülönben nagyon hamar nagyon sokan le fognak iratkozni.


A fenti „ingyenes” hirdetési módszerek alkalmazása nagyban hozzásegít a vállalkozásod beindításához, legyen szó akár kezdő, akár meglévő vállalkozásról.

És akkor most jöjjön a feketeleves!

Miért raktam a fenti „ingyenes” szót idézőjelek közé?

Az igazság az, hogy az „ingyenességnek” is van ára. Mégpedig az időd. Minden egyes órával és perccel, amelyet hasonló tevékenységgel töltesz, az idődet használod el, amelyet használhatnál arra is, hogy vállalkozásodON dolgozgozz, és ne pedig a vállalkozásodBAN (ahogy azt a fenti tevékenységekkel teszed).

Ezért a cikk utolsó tanácsaként azt javaslom neked, hogy amint van rá lehetőséged, minél hamarabb szervezd ki a fenti feladatokat.

Illetve, hogy a felsorolt módszerek közül hosszú távon az Instagramot, a blog cikkeket és a hírlevelet használd, valamint a Facebook csoportot, amennyiben saját csoportot építesz.

Ezek azok, amelyek hosszú távon is komoly eredményeket fognak tudni hozni a számodra.

Remélem, hogy hasznosnak találtad ezt a cikket. Ha bármilyen kérdésed, véleményed, hozzáfűzni valód van, kérlek oszd meg itt, a kommenteknél.

Bitang sikeres vállalkozást kívánok neked! 🙂

Szerző:

Gaál Melinda

Szervusz! Gaál Melinda vagyok, a ProduktON! alapítója. Igyekszem rendszeresen olyan hasznos webfejlesztéssel és online marketinggel kapcsolatos tudásanyagokkal szolgálni Számodra, amelyek előre viszik a vállalkozásodat. Ha bármi kérdésed, ötleted van a témával kapcsolatban, kérlek, írd meg itt kommentben! KommentON! 🙂

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kérsz még ilyen hasznos infókat?

Facebook oldalamon keresztül értesülhetsz minden újdonságról és Számodra értékes információról (nem csak blog bejegyzésekről).
Csak kattints a [Kedvelés] gombra!

Kövess Instagramon is!

Ide a sztorikba ugyanis olyan egyedi tartalmak is felkerülnek, amelyekkel más felületeimen nem találkozhatsz.